Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvindsackord
Enligt min förståelse av Bitcoin anser jag ett av de största problemen med Bitcoin vara att Bitcoins, till skillnad från vad många faktiskt verkar tro, i nuläget inte är särskilt fungibla. Detta bland annat eftersom protokollet endast erbjuder pseudonymitet och inte anonymitet, samtliga historiska transaktioner loggas på kedjan, de flesta köper sina Bitcoins genom centraliserade växlingskontor med KYC/AML-krav osv. Detta är enligt min mening ett av de största problemen som communityt måste adressera för att Bitcoin ska kunna bli det fantastiska instrument det har potentialen att bli.
Taproot, som implementerades i november förra året, är en klar förbättring kring privacy och därmed fungabiliteten.
Idag är det inte riktigt ett problem i praktiken, men det kan lätt bli om vissa Bitcoin kommer att svartlistas. Men Andreas Antanapolis (tillika en av de största tänkarna kring Bitcoin och krypto) håller med dig, men menar på att det inte är ett olösligt problem. Han menar att lösningarna tenderar att komma den dagen problemen är verkliga.
Frågan är bara hur dessa lösningar går hem hos regeringar? Bitcoin får inte bli FÖR hemligt, för då kommer regeringar titta på att kriminalisera det gissar jag.