• 1
  • 2
2021-04-04, 22:29
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Är tränare på en boxningsklubb och det finns en stolpe utanför vår lokal som är klädd med skumgummi. Småungarna gillar att plocka och riva i detta vilket är helt åt helvete plus det skapar onödig städning. Kan jag sätta upp några kameraövervakningsskyltar men utan att ha några kameror och det är lagligt?
Citera
2021-04-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlternativLivsstil
Är tränare på en boxningsklubb och det finns en stolpe utanför vår lokal som är klädd med skumgummi. Småungarna gillar att plocka och riva i detta vilket är helt åt helvete plus det skapar onödig städning. Kan jag sätta upp några kameraövervakningsskyltar men utan att ha några kameror och det är lagligt?
Yes
Citera
2021-04-04, 22:38
Medlem
Gwildors avatar
(FB) Sätta upp en falsk kameraövervakningsskylt - Olagligt?

Enligt en person här med en katt på sin avatar är det lugnt, men det kan ju ha hänt saker sedan 2011
Citera
2021-04-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Yes
Danke. 👍🏻
Citera
2021-04-04, 22:41
Medlem
diseuses avatar
Integritetsskyddsmyndigheten (det som förut hette "Datainspektionen") skriver så här om att sätta upp låtsaskameror:
Citat:
Kameraattrapper

Dataskyddsförordningen och kamerabevakningslagen gäller inte för kameraattrapper, men om du vill sätta upp en attrapp är det bra att rikta den så att grannar eller förbipasserade inte tror att de blir bevakade.

Integritetsskyddsmyndighetens granskningar visar att attrapper ofta leder till att personer upplever samma kränkning av den personliga integriteten som då en riktig bevakningskamera används. Vid klagomål mot en viss bevakning kan Integritetsskyddsmyndigheten komma att inleda tillsyn i syfte att avgöra om en viss kamera är en attrapp eller inte.
Citera
2021-04-04, 22:44
Medlem
Citat:
Danke. 👍🏻
Sen är det ju tämligen meningslöst. Gangsters genomskådar detta innan klistret på skyltarna har torkat..

Även unga gangsters
Citera
2021-04-04, 22:45
Medlem
Det är ok men tror du ungarna bryr sig om en skylt? Kanske bättre att ta tag i dem på ett mer handgripligt sätt. En boxningsklubb borde väl ha en viss kompetens på området?
Citera
2021-04-04, 22:55
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:

Du bryter inte mot någon data/övervakningslag eller GDPR däremot får du inte sätta upp en skylt på citat, "en stolpe utanför vår lokal" utan att ha ägarens tillåtelse. Det vore ett brott. Ägaren av offentliga stolpar är ofta kommunen och mer sällan privat aktör eller staten. Skylt eller kamera-atrapp på klubbens egendom, exempelvis fasaden, är däremot helt okej.
Citera
2021-04-04, 23:08
Medlem
Bajabongos avatar
Inga problem! Släng upp ett par skyltar med något flashigt väktarbolag på men det säkraste kortet är nog att ge de en läxa. Har föräldrarna inte uppfostrat sina ungar så får "gatan" göra det. Så var det på min tid iallafall.
Citera
2021-04-04, 23:11
Medlem
Citat:
Sen är det ju tämligen meningslöst. Gangsters genomskådar detta innan klistret på skyltarna har torkat..

Även unga gangsters

Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Du bryter inte mot någon data/övervakningslag eller GDPR däremot får du inte sätta upp en skylt på citat, "en stolpe utanför vår lokal" utan att ha ägarens tillåtelse. Det vore ett brott. Ägaren av offentliga stolpar är ofta kommunen och mer sällan privat aktör eller staten. Skylt eller kamera-atrapp på klubbens egendom, exempelvis fasaden, är däremot helt okej.
Nu är det inga ”gangsters” vi pratar om. Bara unga blattebarn mestadels.

Och jag har inte för avsikt att sätta upp några kameraattrapper heller utan enbart skyltar att området är övervakat. Det är inomhus och jag har alla tillstånd.

Ville bara veta så att jag inte gjorde något olagligt.
Citera
2021-04-04, 23:24
Medlem
Tror du inte att det är bättre att sätta upp en ”varning för hunden-skylt”? Ha lite hundskall uppspelade från lokalen.
Blattar brukar vara rädda för hundar.
Citera
2021-04-04, 23:27
Medlem
Citat:
Tror du inte att det är bättre att sätta upp en ”varning för hunden-skylt”? Ha lite hundskall uppspelade från lokalen.
Blattar brukar vara rädda för hundar.
Varning för hunden - inomhus, utanför en träningslokal?? Nej det känns inte aktuellt. Hur fan tänker du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in