• 1
  • 2
2021-04-04, 10:36
Medlem
Hej,

har en octavia 2013 och skulle precis kolla om kroken går av och på lätt innan besiktningen men hittar ingen nyckeln . jag vet att på dessa kan man bara byta ut cylindern och köra på som vanligt men nu sitter ju kroken på och undrar om det finns något sätt att få ut cylindern där den sitter och sen lossa kroken och byta till nya cylindern .

har läst att man kan borra bla men innan jag börjar vill jag höra med experterna här om vad och hur jag sak göra . tack på förhand
Citera
2021-04-04, 10:38
Medlem
Vad för slags lås är det? Om det är en vanlig nyckel är det väldigt lätt att dyrka.
Citera
2021-04-04, 10:44
Medlem
Det går att borra dock krävs det nyckel för att den ska gå igenom besiktningen. Har precis själv haft samma dilemma, bara beställa ny krok.

Nya regler från förra året tror jag att den måste gå att låsa med nyckel.
Citera
2021-04-04, 10:48
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weak
Det går att borra dock krävs det nyckel för att den ska gå igenom besiktningen. Har precis själv haft samma dilemma, bara beställa ny krok.

Framkommer det någonstans? Gäller det bara drag med lås eller måste alla löstagbara drag ha lås? (med reservation för att jag aldrig reflekterat över om man måste låsa om man har låsbart eller om den sitter lika bra olåst bara att den svårare att stjäla när den är låst)
Senast redigerad av VoktorDodka 2021-04-04 kl. 10:50.
Citera
2021-04-04, 11:12
Medlem
welcometorealitys avatar
De är därför som jag har en fast monterad dragkrok för att slippa eländet, men hör med någon låsexpert istället för att börja borra.Du kanske kan beställa en ny nyckel om du vet vad du har för märke på dragkroken, de sitter en kod i låset på de flesta..
Senast redigerad av welcometoreality 2021-04-04 kl. 11:18.
Citera
2021-04-04, 11:15
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej,

har en octavia 2013 och skulle precis kolla om kroken går av och på lätt innan besiktningen men hittar ingen nyckeln . jag vet att på dessa kan man bara byta ut cylindern och köra på som vanligt men nu sitter ju kroken på och undrar om det finns något sätt att få ut cylindern där den sitter och sen lossa kroken och byta till nya cylindern .

har läst att man kan borra bla men innan jag börjar vill jag höra med experterna här om vad och hur jag sak göra . tack på förhand

Jag beställde en ny nyckel. Dock hade jag en krok från Westfalia som jag lät montera när jag beställde bilen ny. Numret på nyckeln tog bilhandlaren fram.

En normal låssmed kan ta fram en nyckel åt dig och även ta bort cylindern för att "läsa av" hur nyckeln skall se ut. Har gjort detta med låscylindrar jag haft liggande utan nycklar.
Blir betydligt billigare än en ny cylinder med tillhörande nycklar.
Citera
2021-04-04, 12:16
Medlem
quts avatar
Citat:
Hej,

Om du har dokumentation kvar så ska det finns ett nummer som du kan beställa ny nyckel. Googla fram resten.
Citera
2021-04-04, 12:24
Medlem
Maureliuss avatar
Får du inte upp låset på något sätt återstår endast att svetsa fast kroken, dvs om du inte demonterar anordningen.
Citera
2021-04-04, 12:57
Medlem
sommarlovs avatar
De där låsen är löjligt lätta att öppna, det är bara att söka bland LockPickingLawyer videosar efter en som liknar ditt lås.
https://youtu.be/8oHKash6X_w
Citera
2021-04-04, 15:32
Medlem
asså jag vet att man kan köpa ny cylinder och planen är att göra det, undrar bara om det är bara borra upp skiten eller nåt speciellt man ska göra ?
Citera
2021-04-05, 01:41
Medlem
Citat:
asså jag vet att man kan köpa ny cylinder och planen är att göra det, undrar bara om det är bara borra upp skiten eller nåt speciellt man ska göra ?

Tricket är väl att cylindern är fäst i låset på något vis. Annars skulle hela bidevitten (cylindern alltså) följa med ut när du drar ut nyckeln. Vet inte hur fastsättningen är löst på just ditt lås.
Citera
2021-04-05, 07:34
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weak

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Framkommer det någonstans? Gäller det bara drag med lås eller måste alla löstagbara drag ha lås? (med reservation för att jag aldrig reflekterat över om man måste låsa om man har låsbart eller om den sitter lika bra olåst bara att den svårare att stjäla när den är låst)

Min bil går igenom varje år utan nyckel. Bara draget går att ta av och på. Jag har en nyckel (eller två där bak, men ingen har ens frågat efter den) Att vem som helst kan stjäla kroken sedan är inget dom tar hänsyn till.

Men jag har i stort sett bara draget vid besiktningen och ibland när jag hänger på en cykel där bak.

Svetsa fast som någon föreslog är inget alternativ, för då behövs det nog ett nytt typintyg vilket inte är gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in