2021-04-03, 22:36
Medlem
Bystskuggas avatar
En artikel i Aftonbladet, med något diffust syfte tycks göra det påståendet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EpzLkK/unga-tjejer-dras-in-i-prostitution

Citat:
Patrik Jensen-Sahlström förundersökningsledare vid Stockholmspolisens groominggrupp

Om du vill se nakenbilder och porrfilmer finns det hur mycket som helst på nätet, gratis.

Jo det finns det förstås men det brukar inte vara populärt att promota det heller.

Citat:
Här finns kanske en annan drivkraft: Du får direktkontakt med en person, du kan chatta och beställa de sexuella tjänster du vill ha och få dem utförda.

Han beskriver det som att personerna som betalar kan utöva makt över de som lägger upp bilder och filmer.

Maktperspektivet dyker upp, som det så ofta gör ifråga om prostitutionsdebatten.

Citat:
På Onlyfans köper du en sexuell tjänst, fast du gör det digitalt. Vi vet att digitala övergrepp påverkar människor nästan lika mycket som fysiska övergrepp.

Nu börjar det låta i högsta grad suspekt. Nog skulle väl 1000 av 1000 anse att ett övergrepp som involverar fysiskt våld vore många gånger värre?

Citat:
Jag tycker att vi också bör fråga oss vad det egentligen, i praktiken, är för skillnad på det här och på prostitution, säger Patrik Jensen-Sahlström.

Really? Vad är det egentligen för folk de anställer vid Stockholmspolisens groominggrupp?

Den där bilden aftonbladet kör med en liten gloria gör ju honom inga tjänster heller. Blir lite löjligt, och man blir ännu mindre benägen att ta honom på allvar.

Låt vara att prostitution inte är hans huvudområde så kanske vet han inte riktigt vad han säger.

Citat:
På avdelningen där jag jobbar har vi barn under 18 år som vårt ansvarsområde. Om vi får tips eller misstänker att minderåriga finns på sajten begär vi ut information och spårar IP-nummer och chatthistorik. Onlyfans har 18-årsgräns, men vi vet att det går att komma runt den.

Det låter ju lite mera vettigt i alla fall.

Eftersom prostitution har tagits upp så kallar man även in högste riksinkvisator Simon Häggström.

Citat:
Lockelsen av snabba pengar har fått dem att gå med. Sen har det eskalerat, de har tappat kontrollen, gränserna har suddats ut och de har hamnat i något som de inte alls tänkte sig från början. Till slut har de tippat över kanten och stämt träff med en man i verkliga livet och börjat prostituera sig.

Det är förstås en möjlig användning av Onlyfans.

Citat:
Vad säger du till männen som betalar för material på Onlyfans?

Att det är de som är problemet. Alla miljoner män som helt utan betänkligheter signar upp och väljer att utnyttja tjejer som befinner sig i ett ekonomiskt underläge ska vara medvetna om att de är en bidragande faktor till människohandeln

Som så ofta när det gäller något de inte kan påverka så använder man betalande män som halmdocka i sina försök att...

Ja.. sina försök att vadå?

Vad är egentligen syftet med denna artikeln?

Vill de ha förbud mot Onlyfans? Fast att lyfta fram porr istället?
Vill de varna unga flickor från att halka in i prostitution? Hela artiklen låter lite för överarbetad för bara det.
Vill de bara ännu en gång ställa prostitution i dåligt ljus? Det vore i alla fall inget nytt.

Eller försöker de slå flera flugor i samma smäll här?
Citera
2021-04-03, 22:38
Medlem
Det är redan en gammal inkörsport. Lite efter i tiden om man kallar det nya sättet 🤣

Det är samma som camgirls att man visar upp sig för pengar och ibland ligger man för pengar och prostituerar sig.
Citera
2021-04-03, 22:50
Medlem
Ducadreams avatar
Det är digital prostitution.
Citera
2021-04-03, 22:53
Medlem
Det var ändå en intressant artikel. Hade inte reflekterat över att män kan köpa ”personliga” tjänster, vilket skiljer det från porr. Det är inte bara nakenbilder utan du beställer en sexuell handling.
Tror definitivt OF kan vara skadligt för många unga kvinnor. Men som allt annat betyder det inte att alla kvinnor blir prostituerade om de lägger ut nakenbilder. En blandning av underliggande sårbarhet, press från någon pervo, behov av bekräftelse och återupprepande av trauma/kontroll leder nog till destruktivitet. Även socioekonomiska faktorer, missbruk, destruktiva relationer u name it kan utgöra risk. Men inte ens sådana tjejer behöver sluta som prostituerade med OF men man skulle inte bli förvånad. En bikinibild ger dig cash och beröm, en nakenbild ger ännu mer, en dildo ger ännu mer etc etc.

Stör mig dock på Simon. Känns som han mer eller mindre utnyttjar prostituerade fast på motsatt håll för att bygga sitt eget varumärke. Undrar hur altruistisk han egentligen är.
Senast redigerad av Nasjeh 2021-04-03 kl. 22:57.
Citera
2021-04-03, 22:58
Medlem
ScandalBeauties - OnlyFans

Same shit different name i mitt tycke. KallaFakta gjorde ett avsnitt Glamourmodellerna. (Avsnitt nio. Ni är kapabla att googla fram det själva)

En tjej berättar där precis som det nämns här innan i tråden, att gränserna suddas ut. ”Om jag ändå redan gör så här, kan jag lika gärna göra det där.”

Så absolut tror jag att onlyfans gör det enklare för tjejer att hamna i prostitution, men något nytt är det inte.
Citera
2021-04-03, 23:28
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Det är redan en gammal inkörsport. Lite efter i tiden om man kallar det nya sättet 🤣

Det var nog dock jag som oförsiktigt använde ordet nya. Tror inte att artikeln kan beskyllas för det.
Citera
2021-04-03, 23:38
Medlem
stone_sleepers avatar
Märklig artikel tyckte jag. Man både fördömer och gör nästan promo av OnlyFans när man påstår att några tjejer tjänat miljoner på kort tid (det är obekräftad, de tjejerna kanske bara hittar på/skryter, de är inte helt pålitliga).
Och sen polissnubben som också fördömer men säger även följande:
Och visst, pengarna kommer in, men priset kan bli väldigt högt.

Det är ju inte så att alla som finns på Onlyfans kommer att börja sälja sex i verkliga livet. Det finns naturligtvis många som säger sig kunna hantera det och trivas med det,
Varför inte istället säga att de flesta tjänar nästan ingenting, det är bara några få som gör stora pengar.

När jag söker "Average OnlyFans income" så står det $180/month (1500 kronor/månad). Man kan tjäna mer genom att klicka och svara på webb undersökningar.
Senast redigerad av stone_sleeper 2021-04-03 kl. 23:48.
Citera
2021-04-04, 00:05
Medlem
aquaman1s avatar
Typisk svensk moralpanik. Ser man att kvinnor tjänar pengar på något som kan kopplas till sex och naket så måste man måla upp det som någonting fruktansvärt.

Man glömmer att OF inte behöver ha med varken sex eller naket att göra dock. Man kan lägga upp vad fan man vill där i princip, matlagningsvideos exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är digital prostitution.
Menar du att kändisar som Cardi B är prostituerade då, eller "digitalt" prostituerade?
Senast redigerad av aquaman1 2021-04-04 kl. 00:08.
Citera
2021-04-04, 01:04
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Förbjud allting när vi ändå håller på. Låt oss alla ta självmord så ingen kan bli kränkt.
Citera
2021-04-04, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh
Det var ändå en intressant artikel. Hade inte reflekterat över att män kan köpa ”personliga” tjänster, vilket skiljer det från porr. Det är inte bara nakenbilder utan du beställer en sexuell handling.
Tror definitivt OF kan vara skadligt för många unga kvinnor. Men som allt annat betyder det inte att alla kvinnor blir prostituerade om de lägger ut nakenbilder. En blandning av underliggande sårbarhet, press från någon pervo, behov av bekräftelse och återupprepande av trauma/kontroll leder nog till destruktivitet. Även socioekonomiska faktorer, missbruk, destruktiva relationer u name it kan utgöra risk. Men inte ens sådana tjejer behöver sluta som prostituerade med OF men man skulle inte bli förvånad. En bikinibild ger dig cash och beröm, en nakenbild ger ännu mer, en dildo ger ännu mer etc etc.

Stör mig dock på Simon. Känns som han mer eller mindre utnyttjar prostituerade fast på motsatt håll för att bygga sitt eget varumärke. Undrar hur altruistisk han egentligen är.
ja helt otoligt att Simon får promota o blir promtad om sina böcker i det han gör i sitt arbete
Citera
2021-04-04, 01:17
Medlem
GeneralZods avatar
Citat:
På avdelningen där jag jobbar har vi barn under 18 år som vårt ansvarsområde. Om vi får tips eller misstänker att minderåriga finns på sajten begär vi ut information och spårar IP-nummer och chatthistorik. Onlyfans har 18-årsgräns, men vi vet att det går att komma runt den.

Ja, det låter ju skönt att kvinnors privatliv inspekteras av polisen.

Personligen undrar jag, om det räcker att polisen "misstänker" minderåriga, utan att kunna förklara varför man misstänker minderåriga, då kan man nog begära chatthistorik kring vem som helst, när som helst.

Men det är väl bra, kvinnor, att polisen kan inkräkta i ert privatliv när som helst, hur som helst. Era sexuella aktiviteter är offentlig egendom.
Citera
2021-04-04, 01:23
Bannlyst
Fast är inte prostitution mainstream bland dagens kvinnor? Inte så att dem alla går på gatan i ett nedgånget crackkvarter.

Utan via instagram, "sponsorer" Dubai resor och onlyfans.

Min bild är att det typ bivit mainstream och accepterat för kvinnor att prostituera sig och att många också gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in