2021-04-03, 12:23
Medlem
Påskens granskning av svenska troféjägare, gjord ax Expressen. Vilka är de kända troféjägarna?
Citera
2021-04-03, 12:29
Medlem
Jan Guillo.
Citera
2021-04-03, 12:34
Medlem
Och Zlatan, Anders Borg och Felix Herngren
Citera
2021-04-03, 12:42
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Jan Guillo.
japp, Jan Guillo är väl den mest kända (bl.a. isbjörn).

Jakt är ett konstigt intresse att utveckla för någon som växt upp i Rosengård tycker jag. Som storstadsgrabb känns intresset konstigt när man umgås med Älg-jägare och nån enstaka björnjägare (jag har inga åsikter om jakt, jag är bara inte intresserad själv).

Att Guillo jagar handlar nog mer om mindersvärdeskomplex gentemot adeln (han måste nödvändigtvis även bo på Östermalm mm).
Senast redigerad av Klas-Vegas 2021-04-03 kl. 12:47.
Citera
2021-04-03, 15:01
Medlem
Tarrous avatar
Det Expressen målar upp som troféjakt sker så gott som alltid under ordnade former i reservat, och de flesta djur som skjuts är antiloper och liknande raser. Ofta ger denna jakt inkomster som finansierar arbetet att bibehålla såväl reservatet som skydd för hotade djurarter.

Visst går det även att skjuta en elefant eller lejon, men det är mycket (!) dyrt och betar av den typen som bärgades för 100 år sedan är bara att glömma.
Citera
2021-04-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det Expressen målar upp som troféjakt sker så gott som alltid under ordnade former i reservat, och de flesta djur som skjuts är antiloper och liknande raser. Ofta ger denna jakt inkomster som finansierar arbetet att bibehålla såväl reservatet som skydd för hotade djurarter.

Visst går det även att skjuta en elefant eller lejon, men det är mycket (!) dyrt och betar av den typen som bärgades för 100 år sedan är bara att glömma.

Är du läskunnig?

"Betala och skjut.
Det är villkoret för den storskaliga jakten på lejon, elefanter och andra hotade arter i Afrika.
Zlatan Ibrahimovic, Anders Borg, Jan Guillou och Felix Herngren är några av dem som lagt stora summor på att jaga och importera sina byten som troféer.
– Mina kunder är kräsna och jag kan se till att de får skjuta vad de vill, säger en av jaktarrangörerna. "
"
Citera
2021-04-03, 15:32
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är du läskunnig?

Ja. Och därför undrar jag vilken del av Expressen artikeln du citerade som talar emot det jag skrev?
Citera
2021-04-03, 16:23
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Herr Storförfattare och Storjägare Jan Gu llou (i) intervjuades av murvelmagasinet Journalisten i nr 12, år 2020.

Tidningen H rnalisten är enligt egen utsago Sveriges största medietidning och utges av Journalistförbundet.

Inför Papa, så var det en snäll, vördnadsfull intervju. JG är inte bang för posera med troféer runt omkring sig och artikelförfattaren hr Klas Gr nström skriver, vi citerar ifrån printutgåvan, sid 18, 1:a spalten:

"På golvet ligger bland annat zebraskinn, ändå är det svårt för ögonen att inte fastna på det som på jägarspråk kallas för "The Big Five". Alltså de fem stora viltdjuren som lever på Afrikas savann:

Leopard, lejon, elefant, noshörning och afrikansk buffel.

Allting härinne har JG skjutit själv".

Säga vad en vill om den gamle jägaren JG men han synes inte bry sig om svansen.

Vi tror Papa har så mycket bonuskredd i högsta kultureliten av ha bashat och sänkt högern effektivare än mången annan att villjyren fått stränga förhållningsorder högt uppifrån.
Citera
2021-04-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou

Det låter som att de ägnar sig åt riktig välgörenhet. Tänk så himla bra!
Citera
2021-04-03, 18:41
Medlem
Detta gynnar inte befolkningen. Det är stenrika markägare som håvar in pengarna. De rika blir ännu rikare genom att oskyldiga djur dödas.
Citera
2021-04-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Detta gynnar inte befolkningen. Det är stenrika markägare som håvar in pengarna. De rika blir ännu rikare genom att oskyldiga djur dödas.

Ja, jag förstår inte varför en del envist ska stå fast vid att troféjakt (och annan jakt) gynnar alltifrån lokalborna till djuren själva
Citera
2021-04-03, 20:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoly
Ja, jag förstår inte varför en del envist ska stå fast vid att troféjakt (och annan jakt) gynnar alltifrån lokalborna till djuren själva
Visst förstår jag grejen med troféjakt/viltvård. De håller djuren på ett livskraftigt bestånd och får betalt för det (rätt bra )
Gick det inte tjäna pengar så skulle ingen i Afrika bry sig om att tjuvskyttar på några tiotals år skulle skjuta bort allt storvilt och mala ner till potensmedel för kineser, askkoppar av elefantfötter osv.

Amerikanska tandläkare, vår egen präktiga Jan Guillou och andra äckliga idioter får betala astronomiska summor för att få "jaga" storviltet, äldre oftast mindre livskraftiga djur som väljs ut för jakten.

Nästa "sport" blir väl "The most dangerous game" Ni som inte fattar kan ju googla..

Är själv jägare och uppväxt med jakt, men avskyr denna typ av "jakt"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in