2021-04-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Visst förstår jag grejen med troféjakt/viltvård. De håller djuren på ett livskraftigt bestånd och får betalt för det (rätt bra )
Gick det inte tjäna pengar så skulle ingen i Afrika bry sig om att tjuvskyttar på några tiotals år skulle skjuta bort allt storvilt och mala ner till potensmedel för kineser, askkoppar av elefantfötter osv.

Amerikanska tandläkare, vår egen präktiga Jan Guillou och andra äckliga idioter får betala astronomiska summor för att få "jaga" storviltet, äldre oftast mindre livskraftiga djur som väljs ut för jakten.

Nästa "sport" blir väl "The most dangerous game" Ni som inte fattar kan ju googla..

Är själv jägare och uppväxt med jakt, men avskyr denna typ av "jakt"
Så du tror inte att det går att tjäna pengar på folk som vill se djuren utan att skjuta dom?
Att troféjakten skulle vara enda skyddet mot utrotning?
Jösses.
Citera
2021-04-04, 00:16
Medlem
Jaktmässa visar att det är enkelt att vara svensk troféjägare

Citat:
Vår ambassadör Tom Svensson har besökt en jaktmässa och fått se hur lätt det är att jaga utrotningshotade djur, ofta sådana som använts inom turistbranschen.

Så här skriver han om sin upplevelse:
”Eftersom jag har arbetat många år i Afrika, främst Sydafrika, har jag alltid fått höra att troféjakt är en viktig del av artbevarande. Nu har man bevisat att så inte är fallet, utan att det är en myt som skapades av trofejägarna för att legitimera sin jakt på hotade arter.
Men finns det fortfarande svenska trofejägare eller har vi 2019 nått så långt att det tillhör det förgångna?

Bästa stället att se om detta händer i Sverige borde vara på Jaktmässan i Elmia. Den är Sveriges största jaktmässa med tiotusentals besökare varje dag.
...
Jag frågade den första resebyrån och uppgav att jag ville köpa ett lejon att döda. Det var inga som helst problem, frågan var om lejonet skulle vara vilt eller ett till lägre pris. De ”billiga” finns i så kallad ”inhägnad jakt” (canned hunting)

...
Läs mer: https://www.worldanimalprotection.se/nyheter/jaktmassa-visar-att-det-ar-enkelt-att-vara-svensk-trofejagare
Citera
2021-04-04, 00:33
Medlem
Jägare läs viltvårdare, ägnar sig enligt egen utsago inte åt jakt för att de är blodtörstiga psykopater, utan
det handlar om viltvård. Det är för djurens bäst man skjuter dem så de slipper att svälta ihjäl.
Detta med viltvård, är bara nonsens för sånt struntar herrar som Jan Guillo, Anders Borg, Filip Herngren och Zlatan Ibrahimovitz i.
I den mån det skall jagas på savannen, så är det väl den egna befolkningen som skall göra det och då för att få föda. Det man skjuter, skall man äta upp!
Att rika västerlänningar åker till u-länder för att ägna sig åt troféjakt, är att upprätthålla det gamla kolonialväldet.
Citera
2021-04-04, 08:26
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jägare läs viltvårdare, ägnar sig enligt egen utsago inte åt jakt för att de är blodtörstiga psykopater, utan
det handlar om viltvård. Det är för djurens bäst man skjuter dem så de slipper att svälta ihjäl.
Detta med viltvård, är bara nonsens för sånt struntar herrar som Jan Guillo, Anders Borg, Filip Herngren och Zlatan Ibrahimovitz i.
I den mån det skall jagas på savannen, så är det väl den egna befolkningen som skall göra det och då för att få föda. Det man skjuter, skall man äta upp!
Att rika västerlänningar åker till u-länder för att ägna sig åt troféjakt, är att upprätthålla det gamla kolonialväldet.

Det är väl just det som händer när utlänningar jagar. Lokalbefolkningen får ta hand om maten. Skallar med horn eller hudarna äter dom ju inte.

Här kan man se ett exempel. För övrigt en bra serie om än dansk, där man jagar och fiskar allt möjligt. 11 säsonger.

https://www.dr.dk/drtv/se/nak-and-aed_-en-flodhest-i-zambia-_-redux_193493
Citera
2021-04-04, 09:49
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoly
Det låter som att de ägnar sig åt riktig välgörenhet. Tänk så himla bra!

Absolut inte, de ägnar sig åt jakt. Och pengarna de betalar för nöjet finansierar reservat, viltvård etc.
Citera
2021-04-04, 09:54
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Då den andra tråden stängdes länkar jag denna.
En väldigt bra samt informativ läsning om nyttan med organiserad laglig trofèjakt.

http://d2ouvy59p0dg6k.cloudfront.net/downloads/iucn_informingdecisionsontrophyhuntingv1_1.pdf

In many parts of the world
indigenous and local
communities have chosen
to use trophy hunting as
a*strategy for conservation
of*their wildlife and to improve
sustainable livelihoods.

Den framställdes 2016 men intressant då siffrorna gäller samt att det idag ser än bättre ut.

Dessutom är den inte känsloinbakad som vissa hysteriska debattörer som väldigt ofta råkar vara Miljöpartister. Och diverse aktivister samt organisationer vilka har nära band till just till MP. Slump?

Jag hävdar att :Rätt utförd är jakt en del av god viltvård Där ingår även trofèjakt.
Citera
2021-04-04, 11:15
Medlem
Innan ni ger er på troféjägarna bör ni nog se till att kunna finansiera djurreservarten där troféjakten står för en stor del av intäkterna.
Citera
2021-04-04, 20:36
Medlem
MSM gör liknande reportage lite då och då, men vad man aldrig nämner är att troféjakt är i särklass den största inkomsten för bevarande av utrotningshotade djur. Inte heller berättar man att köttet nästan alltid skänks till behövande.

Men det är inte det viktiga, för det skjuts djur! ()
Citera
2021-04-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Vad är det för skillnad på miljön att åka till Afrika mot t.ex Thailand förutom att det är närmare och borde vara mera "miljövänligare" med en Afrikaresa?
Nu var väl inte David Attenborough först med att påstå att värden är överbefolkad. Men rätt har han, det är det största miljöhotet vi har. För alla vill ha kvar sin livskvalitet eller öka den.
Nu var det troféjakten i Afrika det handlar om och svenska jägare kan jaga i Sverige och kan lugnt överlåta jakten i Afrika till dess egna invånare.
Citera
2021-04-05, 09:44
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Jag vet att Afrika är stort, men flygtiden till Sydafrika är ca 13 timmar och till Thailand ca 14 men skit sak samma. Det är ca 350 000 Svenskar (2017 års siffror) som åker till Thailand och jag kan tänka mig att det är mindre än 1% av den siffran som är i Afrika och jagar. Men det blir många var runt jorden innan det blir samma utsläpp. Det är helt otroligt hur jägare framställs som miljöhot.

Bara 10 timmar till Bangkok och 11 hem. Men du har rätt. Antalet jägare som åker till Afrika är försvinnande liten del mot rena turister.

Men jakthatare tar till alla metoder dom kan komma på.
Citera
2021-04-05, 09:52
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Nu var det troféjakten i Afrika det handlar om och svenska jägare kan jaga i Sverige och kan lugnt överlåta jakten i Afrika till dess egna invånare.
Men det är ju du som tar upp miljön!

Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Ett annat problem värt att belysa i dessa tider är ju miljö och klimatfrågan
Citera
2021-04-05, 09:55
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Bara 10 timmar till Bangkok och 11 hem. Men du har rätt. Antalet jägare som åker till Afrika är försvinnande liten del mot rena turister.

Men jakthatare tar till alla metoder dom kan komma på.
Jag bara tog första uppgifterna på Google som kom upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in