2021-04-02, 20:01
Medlem
OversteSenaps avatar
Tjena.

Ska snart byta till en annan lägenhet. Den jag har nu betalar jag bara hyra, el, bredband osv. Vattnet är gratis. Men den nya lägenheten har tydligen separat räkning för vattnet och det har jag aldrig varit med om tidigare.

Hur fungerar det?

Får man räkningen månadsvis eller kommer det en megaräkning i kvartalet?

Det är förstahandskontrakt och det ingår tvättmaskiner, diskmaskin och annat och jag känner lite som att det är ett smart sätt för hyresvärden att kräma ur lite extra på vattenräkningen. Det finns ju tvättstuga också, men varför skulle den vara gratis om man i lägenheterna betalar för vattnet? Om alla väljer att använda sig av tvättstugan för att slippa slösa vatten hemma måste det kanske komma saftiga hyreshöjningar med jämna mellanrum?

Är van vid att ta ett varmt skönt bad varje kväll i den lägenhet jag har för tillfället, men det känns inte lika lyxigt nu om jag måste tänka ekonomiskt varje gång jag vill njuta i badkaret i den nya lägenheten. Är det bara varmvattnet man betalar för?

Hur gör ni som betalar för vattnet för att tänka ekonomiskt, eller är det struntsummor det rör sig om? Kanske bara jag som oroar mig i onödan?
Citera
2021-04-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OversteSenap
Tjena.

Ska snart byta till en annan lägenhet. Den jag har nu betalar jag bara hyra, el, bredband osv. Vattnet är gratis. Men den nya lägenheten har tydligen separat räkning för vattnet och det har jag aldrig varit med om tidigare.

Hur fungerar det?

Det är förstahandskontrakt och det ingår tvättmaskiner, diskmaskin och annat och jag känner lite som att det är ett smart sätt för hyresvärden att kräma ur lite extra på vattenräkningen. Det finns ju tvättstuga också, men varför skulle den vara gratis om man i lägenheterna betalar för vattnet? Om alla väljer att använda sig av tvättstugan för att slippa slösa vatten hemma måste det kanske komma saftiga hyreshöjningar med jämna mellanrum?

Är van vid att ta ett varmt skönt bad varje kväll i den lägenhet jag har för tillfället, men det känns inte lika lyxigt nu om jag måste tänka ekonomiskt varje gång jag vill njuta i badkaret i den nya lägenheten. Är det bara varmvattnet man betalar för?

Hur gör ni som betalar för vattnet för att tänka ekonomiskt, eller är det struntsummor det rör sig om? Kanske bara jag som oroar mig i onödan?

Rent krasst så betalar alla för sitt vatten.
Skillnaden är att du betalar enbart för det du använder.
En som bor i en lägenhet där det är inbakar i hyran, och är sparsam med vattnet, betalar även för andras förbrukning också.

Så inget vatten är gratis, skillnaden är att det är inbakat i hyran så man tror det är gratis.

Men det beror på vad framförallt varmvattnet kostar.
I malmö (googlade bara snabbt på pris varmvatten) så kostar det 60 spänn per 1000L varmvatten. Dock vet jag intr vilken temp som menas med varmvatten, om det är 30 grader eller 60 grader.

Är det 60 grader så blir ju kostnaden för ett badkar lägre iom att du spär ut det med kallvatten så du inte skållas.
Senast redigerad av Stegbil 2021-04-02 kl. 20:26.
Citera
2021-04-02, 20:22
Medlem
Turist i tidens avatar
Fasta avgifter är vad som kostar när det gäller vatten och avlopp.
Citera
2021-04-02, 20:24
Medlem
Henriksss avatar
Det beror på vad du kommer betala för vattnet.
Mellan 25-35kr per 1000 liter är normal taxa för kommunalt vatten.
Ang bad, betalar du för uppvärmning av vatten?
Oavsett, slösa inte på vattnet. Stäng av när du borstar tänderna och låt inte kökskranen vara fullt öppen i onödan.
Att ta ett varmt skönt bad en eller sju dagar i veckan är inte slöseri eftersom du använder vattnet.
Använd det vatten du vill använda och njut av livet.
Citera
2021-04-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Rent krasst så betalar alla för sitt vatten.
Skillnaden är att du betalar enbart för det du använder.
En som bor i en lägenhet där det är inbakar i hyran, och är sparsam med vattnet, betalar även för andras förbrukning också.

Så inget vatten är gratis, skillnaden är att det är inbakat i hyran så man tror det är gratis.

Men det beror på vad framförallt varmvattnet kostar.
I malmö (googlade bara snabbt på pris varmvatten) så kostar det 60 spänn per 1000L varmvatten. Dock vet jag intr vilken temp som menas med varmvatten, om det är 30 grader eller 60 grader.

Är det 60 grader så blir ju kostnaden för ett badkar lägre iom att du spär ut det med kallvatten så du inte skållas.

60 grader.
Citera
2021-04-02, 21:00
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Tjena.

Hur fungerar det?

Ett tips jag hörde från en klimaaktivist var att pinka när du duschar, då sparar du en toaspolning.
Ja jag vet, dom är sjuka och bortom all räddning.
Vatten är fortfarande nästan gratis i Sverige så passa på att slösa.
Citera
2021-04-02, 22:02
Medlem
När jag betalade för (varm)vatten i Malmö så c:a 100kr/månad med badkar, disk/tvättmaskin men jag slösade rätt bra.
Citera
2021-04-02, 22:28
Medlem
Typ hundringen i månaden för vatten kallt och varmt
Citera
2021-04-02, 22:30
Medlem
Jag brukar bara spola i toaletten varannan dag för att på så sätt spara på resurserna.
Citera
2021-04-02, 22:51
Medlem
Beror på vilken boendeform. Bor själv i villa, där är vattnet dyrare än när jag bodde i en bostadsrätt. Bostadsrätt så hamnade jag på ca 100:- i månaden, i villan jag bor i just nu blir det iaf det tredubbla.
Citera
2021-04-03, 02:55
Medlem
betalar 1000 kr för vatten per månad.
Citera
2021-04-03, 10:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Tjena.

Hur fungerar det?

Uppsalahem tar som exempel upp priset 150 till 200 kr per månad, enligt Vattenförbrukning (IMD). Det beror naturligtvis på väldigt mycket på hur du använder vattnet.

Exempelvis, bada. Du kan tänka att ett badkar motsvarar ungefär 100 till 150 liter vatten. Om du har en varmvattenkostnad på 60 kr per kubikmeter blir det som mest (150 liter) * (60 kr / 1000 liter) = 9 kr per bad. Sen blir det förstås lägre eftersom du nog inte har enbart varmvatten i badkaret, utan späder ut det med kallvatten för att få en behaglig temperatur. Om du tog ett bad om dagen skulle vattenräkningen kunna bli nästan 300 kr dyrare i månaden än om du aldrig badar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in