Citat:
Ursprungligen postat av
OversteSenap
Tjena.
Ska snart byta till en annan lägenhet. Den jag har nu betalar jag bara hyra, el, bredband osv. Vattnet är gratis. Men den nya lägenheten har tydligen separat räkning för vattnet och det har jag aldrig varit med om tidigare.
Hur fungerar det?
Får man räkningen månadsvis eller kommer det en megaräkning i kvartalet?
Det är förstahandskontrakt och det ingår tvättmaskiner, diskmaskin och annat och jag känner lite som att det är ett smart sätt för hyresvärden att kräma ur lite extra på vattenräkningen. Det finns ju tvättstuga också, men varför skulle den vara gratis om man i lägenheterna betalar för vattnet? Om alla väljer att använda sig av tvättstugan för att slippa slösa vatten hemma måste det kanske komma saftiga hyreshöjningar med jämna mellanrum?
Är van vid att ta ett varmt skönt bad varje kväll i den lägenhet jag har för tillfället, men det känns inte lika lyxigt nu om jag måste tänka ekonomiskt varje gång jag vill njuta i badkaret i den nya lägenheten. Är det bara varmvattnet man betalar för?
Hur gör ni som betalar för vattnet för att tänka ekonomiskt, eller är det struntsummor det rör sig om? Kanske bara jag som oroar mig i onödan?
Rent krasst så betalar alla för sitt vatten.
Skillnaden är att du betalar enbart för det du använder.
En som bor i en lägenhet där det är inbakar i hyran, och är sparsam med vattnet, betalar även för andras förbrukning också.
Så inget vatten är gratis, skillnaden är att det är inbakat i hyran så man tror det är gratis.
Men det beror på vad framförallt varmvattnet kostar.
I malmö (googlade bara snabbt på pris varmvatten) så kostar det 60 spänn per 1000L varmvatten. Dock vet jag intr vilken temp som menas med varmvatten, om det är 30 grader eller 60 grader.
Är det 60 grader så blir ju kostnaden för ett badkar lägre iom att du spär ut det med kallvatten så du inte skållas.