2021-04-03, 10:12
Medlem
OversteSenaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Ett tips jag hörde från en klimaaktivist var att pinka när du duschar, då sparar du en toaspolning.
Ja jag vet, dom är sjuka och bortom all räddning.
Vatten är fortfarande nästan gratis i Sverige så passa på att slösa.
Haha! Låter som en bra idé.
Citera
2021-04-03, 10:17
Medlem
OversteSenaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Det beror på vad du kommer betala för vattnet.
Mellan 25-35kr per 1000 liter är normal taxa för kommunalt vatten.
Ang bad, betalar du för uppvärmning av vatten?
Oavsett, slösa inte på vattnet. Stäng av när du borstar tänderna och låt inte kökskranen vara fullt öppen i onödan.
Att ta ett varmt skönt bad en eller sju dagar i veckan är inte slöseri eftersom du använder vattnet.
Använd det vatten du vill använda och njut av livet.
Jag vet inte om jag betalar för uppvärmningen. Jag flyttar in om 3 månader och har inte fått all info än.
Behöver inte bada varje dag, det är egentligen bara onödig lyx. Det går lika bra med en snabbdusch. Låter dock på flera i tråden att det inte rör sig om några större summor, så jag oroar mig säkert i onödan.
Citera
2021-04-03, 10:35
Medlem
Jag har fått detta nyligen i min lägenhet där jag bor själv. Jag lever som vanligt och det kostar ungefär 150 kr i månaden i varmvatten.

Jag har inte tvättstuga eller tvättmaskin, men dessa går på kallvatten vad jag vet. Där är det främst elen som kostar.

Om du vill testa månadskostnaden så ska du såklart inte snåla in på varmvattnet direkt, utan tvärtom leva precis som vanligt månad 1, och snåla in månad 2, sedan jämför du vad du betalat. Ofta har du nog bara sparat 30 kr eller liknande.
Citera
2021-04-03, 13:13
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Ett tips jag hörde från en klimaaktivist var att pinka när du duschar, då sparar du en toaspolning.
Ja jag vet, dom är sjuka och bortom all räddning.
Vatten är fortfarande nästan gratis i Sverige så passa på att slösa.

Det är väl ingen grej att pinka i duschen. Man spolar ju ändå bort det direkt. Brukar pinka innan jag duschar men om jag helt plötsligt behöver så låter jag det bara komma, vad fan gör det liksom?

Däremot tror jag inte på att det sparar speciellt mycket vatten. Man måste ju sikta på avloppet och då kan man ju inte tvätta håret samtidigt t.ex.
Citera
2021-04-04, 10:43
Medlem
kostymnisses avatar
Man kan ju enkelt sammanfatta det med att oavsett var du bor så har du inte råd att betala för det vatten du använder utan att överhuvudtaget ha en tanke på hur mycket så har du satt dig i en för knivig ekonomisk sits ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in