• 1
  • 2
2021-04-02, 11:05
Medlem
Hej!
Har ni något knep för att tröjor inte ska krympa i tvätten? Tvättar dom i 30 grader och jag går efter tvättråden. Tumlar inte dom.

En annan grej, när de har sån där mysig fleece inuti försvinner det ju direkt när man tvättat tröjorna. Finns det något knep för det också? För att det inte ska försvinna. De blir ju inte alls lika mjuka efter det. Har sköljmedel.

Tack på förhand
Citera
2021-04-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Hej!
Har ni något knep för att tröjor inte ska krympa i tvätten? Tvättar dom i 30 grader och jag går efter tvättråden. Tumlar inte dom.

En annan grej, när de har sån där mysig fleece inuti försvinner det ju direkt när man tvättat tröjorna. Finns det något knep för det också? För att det inte ska försvinna. De blir ju inte alls lika mjuka efter det. Har sköljmedel.

Tack på förhand
Jag köper inte från vissa butiker ex hm som har väldigt kass standard och hållbarhet
Citera
2021-04-02, 11:15
Bannlyst
om du köper alla tröjor i storlek XXXL så blir dom kanske lagom efter tvätt
Citera
2021-04-02, 11:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Du har delvis rätt i att det mesta krymper, även det som är "förtvättat", men varför anger du inte vilket material vi talar om (ull, bambu, bomull, akryl), nu ser det snurrigt ut att du nämner sköljmedel och fleece i samma andetag, och vad menar du ens med "tvätta" (maskin eller för hand). Vissa plagg bör sträckas lite, och torkas plant. Fleece är ett skit, där har vi en källa till att haven (och du) fylls av mikroplast. Sköljmedel likaså.
Citera
2021-04-02, 11:19
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand

Om du följer råden så borde det ju inte bli så, du kanske köper vissa typ av kläder som lätt blir så.

Jag brukar aldrig följa rådet om det står 30 grader, men har aldrig krympt för mig.
Citera
2021-04-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du har delvis rätt i att det mesta krymper, även det som är "förtvättat", men varför anger du inte vilket material vi talar om (ull, bambu, bomull, akryl), nu ser det snurrigt ut att du nämner sköljmedel och fleece i samma andetag, och vad menar du ens med "tvätta" (maskin eller för hand). Vissa plagg bör sträckas lite, och torkas plant. Fleece är ett skit, där har vi en källa till att haven (och du) fylls av mikroplast. Sköljmedel likaså.
Det är bara oftast vanliga tjocktröjor med sånt mjukt inuti. Tvätta är ju såklart i maskin. Det brukar man väl tvätta i.
Citera
2021-04-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Om du följer råden så borde det ju inte bli så, du kanske köper vissa typ av kläder som lätt blir så.

Jag brukar aldrig följa rådet om det står 30 grader, men har aldrig krympt för mig.
Det funkar ett tag. Men sen rätt som det är blir de små. Men jag kanske har råkat tvätta i 40 då istället. Det kan ju vara så.
Citera
2021-04-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
om du köper alla tröjor i storlek XXXL så blir dom kanske lagom efter tvätt
Haha ja jo, men jag skulle säkert krympa dom med. Det skulle inte förvåna mig.
Citera
2021-04-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Jag köper inte från vissa butiker ex hm som har väldigt kass standard och hållbarhet
Ja det är kanske kvaliteten det handlar om. Det kanske inte är jag som tvättar dåligt.
Citera
2021-04-02, 11:34
Medlem
Citat:
Det funkar ett tag. Men sen rätt som det är blir de små. Men jag kanske har råkat tvätta i 40 då istället. Det kan ju vara så.

Ja det är lätt hänt, och att kläderna du köper inte tål det.
Citera
2021-04-02, 11:38
Medlem
Dra i kläderna medans dom är blöta.
Citera
2021-04-02, 17:56
Medlem
Angående att den mjuka insidan blir förstörd snabbt så har det med kvalitéen på kläderna.
Köpte en hoodie från hm 159:-, blev både nopprig och omjuk efter en tvätt.
Hoodie från adidas 700:- (inte för att adidas är värsta märket) men den är varken nopprig eller oskön efter en hel del tvättar nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in