• 1
  • 2
2021-04-01, 19:10
Medlem
En tråkig händelse som jag undrar vems fel det kan vara.

Jag stod på min parkering som jag hyr, hade parkerat bilen ganska precis och vrider av tändingen och öppnar dörren, och precis i den stunden svänger bilen som brukar stå bredvid in och smäller rätt in i dörren så plåten på min dörr vek sig, och han fick färgskada på kofångaren.

Han kom i rätt bra fart och jag hade inte sett honom någonstans innan när jag svängde in på parkeringen eller när jag stannade.

Vi sa inte så mycket, bara ringde till varsina försäkringsbolag och önskade varandra glad påsk.

Min bildörr är fortfarande inom min gräns när den är öppen. Det är rätt tajta parkeringar.

Vad kan utgången bli av detta tro? Är det mitt fel?
Citera
2021-04-01, 19:13
Medlem
Känns ju spontant som den andres fel då han ej sett sig för & kört in i dörren...

En helt annan sak om du öppnat dörren på hans bil....
Citera
2021-04-01, 19:14
Medlem
vemsfels avatar
Nu är inte detta juridikdelen så jag säger vad jag tror. Det låter som det är ditt ”fel” på samma sätt som det är någons fel som slänger upp en dörr efter att ha stannat eller parkerat intill vägkanten och orsakar en krock. Man måste se sog för innan man öppnar sin dörr, men jag begriper ju att man inte tänker på detta i sin egen parkeringsruta på samma sätt.
Citera
2021-04-01, 19:15
Medlem
Vad hade du ansett om han kört på dig istället när du stängt dörren och står kvar?
Liknande situation med samma ansvarig anser jag.
Juridiskt vet jag ej hur det förhåller sig men inte f-n hade jag önskat glad påsk till personen.
Citera
2021-04-01, 19:20
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag känner mig säker på att försäkringsbolagen kommer anse att bägge är vållande. Då får dom in 2 självrisker och 2 premiehöjningar. Win-win.

Självklart håller bolagen varann om ryggen.
Citera
2021-04-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag känner mig säker på att försäkringsbolagen kommer anse att bägge är vållande. Då får dom in 2 självrisker och 2 premiehöjningar. Win-win.

Självklart håller bolagen varann om ryggen.

I det här fallet har dom dock inte fel.

TS gjorde fel som öppnade dörren utan att ha förvissat sig om att det var fritt (gäller även på parkeringar).
Och den andra körde för fort och hade ingen bromsberedskap.
Citera
2021-04-01, 19:45
Medlem
Tamborinos avatar
Jag tror att den påkörande bilisten åker på det här , han kör ju på din bil .
Det finns en regel som går ut på att man inte får köra fortare än att man hinner stanna vid en situation .
Så tror jag
Glad påsk
Citera
2021-04-01, 19:48
Medlem
mikaelss avatar
Du stod still, och även med öppen dörr var den innanför din ruta?
Då måste ju den andra bilen vara 100% vållande.
Citera
2021-04-01, 21:53
Medlem
Jordgubbes avatar
Och eftersom tråden ligger inte under "Juridik" utan "Trafik och körkortsfrågor" kan det sägas att detta är ett förskräckligt misstag som kan döda en cyklist. (1) Förr lärde man sig öppna dörren med inre handen (höger hand för vänster dörr), annars hursomhelst (2) fortfarande om uppmärksamhet i teoriboken, och har man missat också det så (3) åtminstone av denna sekvens.
Citera
2021-04-01, 22:12
Medlem
Ja, ursäkta för fel kategori

Vi får se vad det blir då. Jag uppdaterar när domen kommer.
Citera
2021-04-01, 22:31
Medlem
Den andra bilisten- han kör på dig från bakifrån, de är stenhårda på det
Citera
2021-04-01, 23:29
Medlem
smackahoes avatar
Du åker på det. Se trafikförordningen, 50 §.

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in