2021-04-01, 17:11
Medlem
Vad är vetenskapen bakom varför och hur varm mat fyller magen på ett helt annat sätt än kall mat?
Citera
2021-04-01, 17:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Vad är vetenskapen bakom varför och hur varm mat fyller magen på ett helt annat sätt än kall mat?

Det är för att kroppstemperaturen ökar när vi äter varm mat och eftersom kroppen strävar efter att hålla en jämn temperatur skyddar den sig mot att bli överhettad genom att skicka ut mättnadssignaler när vi äter och dricker varmt.
Citera
2021-04-01, 17:48
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Dock blir man mer mätt på rumstempererat bröd än rostat bröd, av nån anledning..
Citera
2021-04-01, 18:00
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Men är det verkligen så då? Ser dåligt med belägg när jag börjar googla. Det är antingen "Alla vet att..." eller "Många upplever att...".

Har faktiskt ifrågasatt det här ofta, och märkt att människor blir irriterade då. Jag tror att varm mat främst har ett enormt symbolvärde. Att servera varm mat är att bry sig om.
Det pratas en massa om "...riktig lagad mat", och börjar man problematisera vad det är egentligen är så blir det ofta riktigt dålig stämning. :P
Citera
2021-04-01, 18:04
Moderator
Maviels avatar
Jag har i perioder gått på en del flummiga kurser. På dessa serveras ofta vegetarisk mat. Som jag lärt mig älska - när den är lagad rätt är det helt underbart.

På en kurs dock - som var extra utmanande eftersom vi även skulle behandla varandra i coaching och gräva i varandras huvud - serverades enbart raw food.

Alltså jag som ändå gillar all mat nästan - raw food - nej. Min mage sparkade bakut. Jag hade behövt tyngre varm mat som uppvägde till allt flummigt och lätt - och alla fiber som inte tillagats i matlagning - ja jag kan ju säga att det var en effektiv utrensning av magen.

Jag tror att just värmen ger en omtanke. Och förhöjer smak.
Citera
2021-04-01, 18:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Har för mig jag har läst att mättnadskänsla främst kommer av att några receptorer i tunntarmen registrerar kontakt med fett, även om man kan känna sig mätt annars också.
Det skulle förklara en del, då varmt fett rinner lättare än kallt fett, och borde hinna dit fortare än att det behöver värmas av magsäcken först.

Detta till skillnad från törstkänslan som kan gå över ögonblickligen efter ett stort glas vatten, då dessa receptorer sitter bak i svalget istället.
Citera
2021-04-01, 20:52
Medlem
RickRozays avatar
Jag har ätit kall mat hela min uppväxt då jag pendlade mellan att inte äta lång tid/hetsäta och då oftakall.
Jag ser ingen vegenskap i att man ska känna sig mer mätt av varm mat mot kall.
Jag är van vid kall mat och har inga problem med att bli mätt.
Men varm mat smakar mer och är väl psykologiskt mycket mer av en "upplevelse".
Sen är det ju värmande som nån så att ha varmt krubb i kistan.
Senast redigerad av RickRozay 2021-04-01 kl. 20:55.
Citera
2021-04-01, 21:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Är det så? Jag har aldrig märkt av det. För min del verkar det mest handla om vilken typ av mat jag äter. Varm mat är generellt godare och trevligare att äta, så det mesta äts varmt. Skulle inte direkt få för mig att äta kall carbonara, pizza, rullader eller pasta med köttfärssås.

Den kalla maten består mest av sallader, mackor, wraps, yoghurt med musli. När jag äter en kall pastasallad så blir jag väldigt mätt. Ungefär som en stor tallrik pasta med sås. Samma sak med min wraps.
Citera
2021-04-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Dock blir man mer mätt på rumstempererat bröd än rostat bröd, av nån anledning..

Källa?
Förutsatt samma bröd, så känns det väldigt skeptiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in