• 1
  • 2
2021-04-01, 19:27
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vad som är mer intressant är i så fall att konstatera den ytliga likheten mellan att någon med sokratisk dialog får en människa att ifrågasätta sina ståndpunkter och att en manipulativ person försöker bryta ned någons ståndpunkter och utöva makt genom att bryta ned personens verklighetsuppfattning. Sokratisk dialog får oss att växa genom att ifrågasätta, den manipulativa använder ett slags mimikry av samma fenomen för att försöka få sin omgivning att krympa.
Du relativt frigjorde, få är vi som ser ens vissa sakers ordning. Imponerad är jag, men har ett i mitt tycke viktigt sakförhållande att poängtera:
Att ro en eka Framåt, Är enklast med Två åror, en i Högerhanden, och en i Vänsterhanden.

För att också få något uttryckt (som inte enbart är en negation), är skuggspelet nödvändigt.
Sokrates vinner naturligtvis, men han behöver sofismen för att dialektiken alls skall fungera.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-01 kl. 19:30.
Citera
2021-04-01, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Du relativt frigjorde, få är vi som ser ens vissa sakers ordning. Imponerad är jag, men har ett i mitt tycke viktigt sakförhållande att poängtera:
Att ro en eka Framåt, Är enklast med Två åror, en i Högerhanden, och en i Vänsterhanden.

För att också få något uttryckt (som inte enbart är en negation), är skuggspelet nödvändigt.
Sokrates vinner naturligtvis, men han behöver sofismen för att dialektiken alls skall fungera.

Analogier eller metaforer kan ofta vara träffande och beskriva sakförhållanden genom att kasta dem i ett annat ljus, men de skall komma naturligt och jag tycker att du överdriver poängen med dem genom att göra dig märkvärdig över att det ena påminner om det andra.

Analogin i vänsterhanden, principiella och logiska resonemang i högerhanden. Analogin föder inte t.ex. naturvetenskap på egen hand.
Citera
2021-04-01, 19:50
Medlem
Citat:
Analogier eller metaforer kan ofta vara träffande och beskriva sakförhållanden genom att kasta dem i ett annat ljus, men de skall komma naturligt och jag tycker att du överdriver poängen med dem genom att göra dig märkvärdig över att det ena påminner om det andra.

Analogin i vänsterhanden, principiella och logiska resonemang i högerhanden. Analogin föder inte t.ex. naturvetenskap på egen hand.
Nu antager du dina trossatser vara faktum.. Dålig metod om du vill vinna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Left-h...ight-hand_path
Citat:
In Western esotericism the Left-Hand Path and Right-Hand Path are the dichotomy between two opposing approaches to magic. This terminology is used in various groups involved in the occult and ceremonial magic. In some definitions, the Left-Hand Path is equated with malicious black magic or black shamanism, while the Right-Hand Path with benevolent white magic.[1]:152 Other occultists have criticised this definition, believing that the Left–Right dichotomy refers merely to different kinds of working and does not necessarily connote good or bad magical actions.[1]:176

[...]

Förlåt min; Curse_of_knowledge Men den är mig gudagiven, jag kan inte ogilla den.

Ordens Magi!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-01 kl. 19:58.
Citera
2021-04-01, 20:03
Medlem
Citat:
Nu antager du dina trossatser vara faktum.. Dålig metod om du vill vinna.

Du får gärna bevisa - t.ex. så skulle ett enda exempel räcka - hur analogier och metaforer direkt och omedelbart kan föda naturvetenskapliga modeller, eller snarare vara en sådan modell i sig själv. Jag ser det annars som att en naturvetenskaplig modells kraft ligger i att den är så abstrakt som möjligt och främst bygger på matematiska modeller som inte jämför det ena med det andra, utan beskriver fenomenet så exakt som möjligt.

Annars kommer vi att tala om ekor till världens ände och anse det vara märkvärdigt och "djupt". Det är djupsinnigt att beskriva människans tillstånd med Platons grottallegori, men allegorin saknar när allt kommer omkring den matematisk-vetenskapliga exaktheten som krävs för att t.ex. bygga modern teknologi.
Citera
2021-04-01, 20:06
Medlem
Citat:
Du får gärna bevisa - t.ex. så skulle ett enda exempel räcka - hur analogier och metaforer direkt och omedelbart kan föda naturvetenskapliga modeller, eller snarare vara en sådan modell i sig själv. Jag ser det annars som att en naturvetenskaplig modells kraft ligger i att den är så abstrakt som möjligt och främst bygger på matematiska modeller som inte jämför det ena med det andra, utan beskriver fenomenet så exakt som möjligt.

Annars kommer vi att tala om ekor till världens ände och anse det vara märkvärdigt och "djupt". Det är djupsinnigt att beskriva människans tillstånd med Platons grottallegori, men allegorin saknar när allt kommer omkring den matematisk-vetenskapliga exaktheten som krävs för att t.ex. bygga modern teknologi.
Vem har här talat om bevisbarheter, utöver Du?
Begriper du inte poem? Är du helt oempatisk?
Helt Oemottaglig för Ny Psykologisk Teknik?
Har Du ens Läst Platons grottallegori?
Är Du tillhörande Sofias Fiendskap?
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-01 kl. 20:18.
Citera
2021-04-02, 10:10
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Är det skillnad på ”sokratiska metoden” och ”eristik”?

Sokrates hade säkert hävdat det. Fast han var ju själv kritisk till sanningsbegreppet, hans mest kända utsaga är ju att det enda han vet är att han ingenting vet. Vilket givetvis stämmer om man drar det till sin spets då grunden till all annan kunskap är axiomatisk.
Citera
2021-04-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Hej,

Låt oss säga att Sokrates träffar på en sofist(t.ex. advokat) som påstår att han kan vinna över filosofen i alla former av argumentation då han är bevandrad i konsten att övertyga med ord.
Låt oss anta att det inte är en sofist utan djävulen själv som dyker upp. Då är det garanterat att Sokrates kommer förlora.

Citat:
Sofisten påstår med extrem självsäkerhet att han kan få Sokrates övertygad att t.ex. gravitationen inte existerar och hela Sokrates liv är en lögn då han inte kan lita ens på sina egna minnen.
Det kommer djävulen lyckas med, garanterat.

Citat:
Sofistens mål är att skada och få Sokrates att ifrågasätta hela sin existens och få honom att sjunka ner i djup depression.
Det här kommer däremot inte vara möjligt, ens för djävulen. Må så vara att Sokrates kanske blir deprimerad, men det är inte upp till djävulen.

Citat:
Hur kan Sokrates debattera mot sofisten som försöker förvränga hans verklighet?
Att försöka ut-debattera djävulen är bara glömma.
Citera
2021-04-03, 01:27
Medlem
Citat:
exempel: När Einstein utvecklade sina relativitetsteorier började hypotesbygget med ett tankeexperiment där han frågade sig vad som händer om man skulle rida en ljusvåg i ljushastigheten.. Denna knasiga frågeställning (vilken de flesta skulle kalla "idiotisk allegori") sökte han besvara; och svaret blev kulmen av vår moderna naturvetenskap. Svaret: Tiden stannar, och kroppen som rider ljusvågen skulle anta oändlig storlek samt massa.
Citat:
Det jag syftade till (vilket du också förstått om du tagit dig tid att läsa) var att:
Sokrates behöver Sofismen för att dialektiken alls skall fungera.
Citera
2021-04-03, 01:58
Medlem
Citat:
exempel: När Einstein utvecklade sina relativitetsteorier började hypotesbygget med ett tankeexperiment där han frågade sig vad som händer om man skulle rida en ljusvåg i ljushastigheten.. Denna knasiga frågeställning (vilken de flesta skulle kalla "idiotisk allegori") sökte han besvara; och svaret blev kulmen av vår moderna naturvetenskap. Svaret: Tiden stannar, och kroppen som rider ljusvågen skulle anta oändlig storlek samt massa.

Det jag syftade till (vilket du också förstått om du tagit dig tid att läsa) var att:
Sokrates behöver Sofismen för att dialektiken alls skall fungera.

Det är ett bra exempel!
Citera
2021-04-03, 02:13
Medlem
Citat:
Det är ett bra exempel!
Kunde du ta till dig den allegoriska dikotomin mellan "högra handens väg" kontra "vänstra handens väg" ? [läs gärna länkad artikel]
Denna esoteriska allegori använde jag som analogi till Sokrates skepticism (höger) och Sofisternas sofistikerade eristik (vänster).
Vore det kanske intressant att undersöka och rigoröst kritisera analogin (sakligt och ämnesrelevant)?
Är du villig att undersöka saken? Kanske kunde det sprida ljus i ämnesfrågan?
Citera
2021-04-03, 02:25
Medlem
Citat:
Hej,

Låt oss säga att Sokrates träffar på en sofist(t.ex. advokat) som påstår att han kan vinna över filosofen i alla former av argumentation då han är bevandrad i konsten att övertyga med ord.

Sofisten påstår med extrem självsäkerhet att han kan få Sokrates övertygad att t.ex. gravitationen inte existerar och hela Sokrates liv är en lögn då han inte kan lita ens på sina egna minnen.

Sofistens mål är att skada och få Sokrates att ifrågasätta hela sin existens och få honom att sjunka ner i djup depression.

Hur kan Sokrates debattera mot sofisten som försöker förvränga hans verklighet?

Jag tror Sokrates strävade efter vishet och eventuellt isåfall genomskådade sofisten.
Sokrates hade frågat sofisten om hur denne beskriver med egna ord: empati, samvete och diskutera översta steget i behovstrappan.
Kärlek.
Sofisten äger munläder som kan prata omkull eskimåer att köpa is samtidigt som vissa tycker mer om resonemang som har substans och djup.
Eventuellt och teoretiskt kunde Sokrates söndra ett nihilistiskt krav på bevis i kliniskt torr härskarteknik från sofistens sida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in