Att sänka någon till medvetslöshet inger ju en mycket varm känsla. Jag ger tummen upp! Om man som dominant kan ta hand om en medvetslös person / som precis vaknat till från medvetslöshet / på rätt sätt så ser jag inga problem
Citat:
Ursprungligen postat av
Asmodeusvult
men jag låter min hand ha ett ”öppet grepp” som inte alls klämmer åt halsen så hårt som hon upplever det.
Öppet grepp, pressur på sidorna eller va?
För övrigt så är det total syrebrist i över en minut som initierar risk för hjärnskada/propp, Väldigt låg risk vid kort totalstopp (för att initierar medvetslöshet ... väldigt svårt att helt snörpa på A.carotis dock, det är ju liksom brosk i vägen, men tror att ~50%
snabbt nedsatt flöde ger medvetandeförlust). Men ja, det gäller ju att man kan sina grejer för att inte skada.
Exempel från verkligheten är det med en som tränar MMA och tror han vet något om medicin och vetenskap kommer och "mästrar" samt visar hur man ska göra, visar hur man gör ett nacklås. Skulle inte låta en sådan person bestämma över min kropp ens om jag hade kniv på mig ... då finns det risk för skada om denna "duktiga kille" råkar hålla för länge, hårt eller fel.
Syrebrist genom ventilationsrestriktion ser jag som farligare av olika orsaker, mest då medvetslöshet genom det kan bli permanent p.g.a. den initieras via hjärtat och inte hjärnan. Har man otur begår man alltså dråp vid ventilationsrestriktion. Större risk att man har otur och gör det genom att sänka flödet i artären. Därtill en större/snabbare sensation för mottagaren, rent fysiologiskt. Men alla är olika - såklart.