2021-04-02, 15:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Tycker om båda men köper nog mest med mos.

När jag varit på läger i Bommersvik så åkte vi ibland till ett gatukök på väg hem som jag alltid köpte pommes på eftersom deras pommes var så otroligt god. Men det var många år sedan nu och jag vet inte ens var exakt det låg.

Ibland finner man ett gatukök där de lyckas ovanligt bra med något, t.ex. pommes. Men med tanke på att de flesta gatukök brukar byta ägare rätt ofta så är kunskapen om bra gatukök en färskvara. Jag tror m.a.o. inte det skulle spela någon större roll om du finner det igen tyvärr.
Citera
2021-04-02, 17:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Ska väl tilläggas att den största anledningen till min "avsky" mot pommes helt enkelt beror på att jag inte tycker det är speciellt gott, utan mest som en nödlösning när inget annat alternativ finns. Det hade förmodligen varit bättre att använda som argument ifrån början.

Okej, då förstår jag. Är de det flottiga du ogillar, så testa en aif fryer eller stek i panna. Jag gillar krispet, men inte alltid det flottiga.
Citera
2021-04-02, 18:26
Medlem
Sladdarens avatar
Jag tror så här helt enkelt när det gäller pommes..

Man köper nåt annat sunkigt märke och sen blir man besviken på smaken, härsket eller surt eller andra bismaker. Gör egen fast det kan ta lite tid eller så kollar ni på köptester ... För jag genar gärna när det gäller pommes att köpa det istället för det ör inte speciellt dyrt i sig stavat, sköljt, eller att det får ligga i "lag sen", förvällt, och lättfriterat för det är redan klart i dom stegena. Så det sista steget är ugnenen eller andra friteringen

Jag tror många antingen gör fel när de värmer, bakar sina köp pommes eller så köper de sunkiga pommes

Amir har bra beskrivning på hur pommes ska inte smaka vid hans test. Så hitta ert favvomärke om ni har möjlighet att välja. Det skiljer sig nog inte många kronor emellan för 1 kg pommes som är bra och det är ju bekvämt.. länk

Bästa Pommes fritsen - Sveriges största test av Pommes
https://www.youtube.com/watch?v=svVGTI_O4Tk

Tror många har dåliga erfarenheter av pommes.. tex frasses pommes som jag testade inte för så länge sen.. (ja det var nån som bjudde på mat efter en affär vi skulle göra och då fick de bli frasses enligt han) är under all kritik. Frasses pommes är mycket tråkig i smaken tyvärr
Citera
2021-04-02, 18:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ibland finner man ett gatukök där de lyckas ovanligt bra med något, t.ex. pommes. Men med tanke på att de flesta gatukök brukar byta ägare rätt ofta så är kunskapen om bra gatukök en färskvara. Jag tror m.a.o. inte det skulle spela någon större roll om du finner det igen tyvärr.

Ja det är som natt och dag och det har jag fått höra av kompisar som nischar på snabbmaten
Det är märkligt att det ska vara så stora skillnader mellan gatuköken och kedjorna osv. Dom flesta av dom syltorna stavar inte sin egen potatis ändå utan köper den fryst ifrån leverantören
Senast redigerad av Sladdaren 2021-04-02 kl. 18:38.
Citera
2021-04-02, 19:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja det är som natt och dag och det har jag fått höra av kompisar som nischar på snabbmaten
Det är märkligt att det ska vara så stora skillnader mellan gatuköken och kedjorna osv. Dom flesta av dom syltorna stavar inte sin egen potatis ändå utan köper den fryst ifrån leverantören

Instämmer. Jag har ingen aning om varför det skiljer sig så mycket åt. Men vad jag kan förstå kan det ju bara vara antingen pommesen eller frityroljan som det kan bero på. (Olika tillagningsmetoder tror jag vi kan utesluta.) Så rimligen måste m.a.o. några köpa in bättre produkter än andra. Men det finns kanske någon i tråden som jobbar/jobbat i branschen som kan berätta mer?
Citera
2021-04-02, 19:12
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vad föredrar du som tillbehör till korv från gatukök e.l. Korv med pommes eller korv med mos?

ett omöjligt val. men du glömde korv med bröd. en ypperlig delikates.
Citera
2021-04-03, 00:15
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
ett omöjligt val. men du glömde korv med bröd. en ypperlig delikates.
Har du/ni provat på grillad bamse, pommes (med grillkrydda), lite sallad till och bearnaise?

Säljs på olika gatukök osv.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-04-03 kl. 00:39.
Citera
2021-04-03, 00:17
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Mos. Lätt.
Citera
2021-04-03, 11:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Instämmer. Jag har ingen aning om varför det skiljer sig så mycket åt. Men vad jag kan förstå kan det ju bara vara antingen pommesen eller frityroljan som det kan bero på. (Olika tillagningsmetoder tror jag vi kan utesluta.) Så rimligen måste m.a.o. några köpa in bättre produkter än andra. Men det finns kanske någon i tråden som jobbar/jobbat i branschen som kan berätta mer?

Jo precis, dom absolut godaste stripsen är dom tjocka iaf, i vissa fall har dom ett crust (ströbröd) utanpå som är smaksatt med örter och kryddning misstänker jag

Tror ochså det handlar om tillagningstiden i fritösoljan till viss del ?

Vissa påstår att vissa gatukök kör med sån klyftpotatis eller pommes fryst såklart och ner i fritösen så smaksättning existerar innan iaf. Kanske inte ägg som limmar fast ströbrödet . Kanske de har kryddning i fritösoljan? Ja jag har inte koll på det iaf

https://cookpad.com/uk/recipes/11384...-coated-potato

Jag friterar väldigt sällan potatis så men annat som kyckling kör jag tex
Citera
2021-04-03, 11:24
Medlem
Ghastens avatar
Beror på vad man känner för ibland blir det makaroner med.
Citera
2021-04-03, 17:27
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Beror på vad man känner för ibland blir det makaroner med.

Makaroner med kokt korv har jag faktiskt testat, men det hamnar nog inte på topp-tiolistan, utan mera på "full som en örn och äter vad som finns". Vi pratar ju inte kulinariska läckerheter här.
Citera
2021-04-03, 17:29
Medlem
Båda som variation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här