• 1
  • 2
2021-04-01, 00:20
Medlem
Varför är det så låg intagningspoäng 0,9 HP?
Jag är intresserad av samtliga ämnen.
Står även att man kan förvänta sig bra löneutveckling?

Varför verkar det inte vara så populärt om jag tycker att det låter skitbra?
Vad är haken med programmet?

https://liu.se/utbildning/program/f7...c2770ecc<br />
Citera
2021-04-01, 00:35
Medlem
miikoss avatar
Vad vill du jobba med då?

Offentliga utredningar?

Pol kand, statsvenskap osv är ju en kanska öppen utbildning.

Men de flesta jobben är väl innom offentlig förvaltning eller alt. konsultbolag.

Intagningspoängen är ett mått utav hur populär utbildningen är, inget annat. Byggprogram ligger typ på 0.1 och läkarprogrammet 2.0
Citera
2021-04-01, 01:03
Medlem
"Besluten kan gälla så skilda frågor som om kommunen skall bygga en simhall"

Det låter som något för kommunfullmäktige. Typ A. Du går med i ett parti. B. Du bli inröstad och få sitta i en nämnd som hanterar (bygg och infrastruktur) Du är med och röstar om lika frågor.
Citera
2021-04-01, 02:54
Bannlyst
Därför att det är en lallutbildning som inte leder till något jobb.
Citera
2021-04-01, 03:33
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal

Detta.

Det kan vara den mest uppsminkade utbildningen i Sverige.
Citera
2021-04-01, 07:55
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure

Det låter som något för kommunfullmäktige. Typ A. Du går med i ett parti. B. Du bli inröstad och få sitta i en nämnd som hanterar (bygg och infrastruktur) Du är med och röstar om lika frågor.
Fast nu hoppade du över meningen som var före På Politices kandidat lär du dig att söka, bedöma och kommunicera information som sedan kan ligga till grund för olika typer av beslut. Besluten kan gälla så skilda frågor som om kommunen skall bygga en simhall.
Personer med denna utbildningen är inte politiker (även om de naturligtvis kan även kan bli politiker), utan tjänstemän som tar fram information för att politiker skall kunna fatta bra beslut. Om vi tar en simhall exempelvis så tar dessa personer fram vad man får för 300 MSEK, 500 MSEK och 700 MSEK, och på vila sätt det spelar roll om man vill ha ett spa eller inte inkluderat. Utifrån det underlag du och andra tjänstemän plockar fram så fattar politiker beslut.
Citera
2021-04-01, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Varför är det så låg intagningspoäng 0,9 HP?
Jag är intresserad av samtliga ämnen.
Står även att man kan förvänta sig bra löneutveckling?

Varför verkar det inte vara så populärt om jag tycker att det låter skitbra?
Vad är haken med programmet?

https://liu.se/utbildning/program/f7...c2770ecc<br />

Allt som har med statsvetenskap att göra är väl bara yrkesutbildningar för politiska broilers. D.v.s du får inte jobb på det om du inte varit engagerad i ett politiskt ungdomsförbund sedan du var 13.
Citera
2021-04-01, 11:22
Medlem
Pol Kand är en så fantastisk meningslös utbildning. I ett drömscenario får du jobb inom FN men du kan ju själv lista ut hur stora dina chanser är. Många som läser programmet tvingas läsa en master för de inte får jobb. Resterande får en låtsastjänst på en kommun eller region som handläggare av något slag om de har tur. En värdelös utbildning helt enkelt.
Citera
2021-04-02, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vad vill du jobba med då?

Offentliga utredningar?

Pol kand, statsvenskap osv är ju en kanska öppen utbildning.

Men de flesta jobben är väl innom offentlig förvaltning eller alt. konsultbolag.

Intagningspoängen är ett mått utav hur populär utbildningen är, inget annat. Byggprogram ligger typ på 0.1 och läkarprogrammet 2.0

Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure

Citat:
Ursprungligen postat av loal

Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Detta.

Det kan vara den mest uppsminkade utbildningen i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Fast nu hoppade du över meningen som var före På Politices kandidat lär du dig att söka, bedöma och kommunicera information som sedan kan ligga till grund för olika typer av beslut. Besluten kan gälla så skilda frågor som om kommunen skall bygga en simhall.
Personer med denna utbildningen är inte politiker (även om de naturligtvis kan även kan bli politiker), utan tjänstemän som tar fram information för att politiker skall kunna fatta bra beslut. Om vi tar en simhall exempelvis så tar dessa personer fram vad man får för 300 MSEK, 500 MSEK och 700 MSEK, och på vila sätt det spelar roll om man vill ha ett spa eller inte inkluderat. Utifrån det underlag du och andra tjänstemän plockar fram så fattar politiker beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Pol Kand är en så fantastisk meningslös utbildning. I ett drömscenario får du jobb inom FN men du kan ju själv lista ut hur stora dina chanser är. Många som läser programmet tvingas läsa en master för de inte får jobb. Resterande får en låtsastjänst på en kommun eller region som handläggare av något slag om de har tur. En värdelös utbildning helt enkelt.

Vad på Linköpings universitet FÅR man jobb som då? Är allt lalligt förutom rena yrkesutbildningar (rörmokare) eller raka motsatsen läkare/civilingingör? Ska man göra det man tycker är kul eller inte, om man endast pluggar matte på universitetet för att man är väldigt intresserad av det får man väl inte direkt jobb efter examen heller även fast det anses som en rätt klurig utbildning att klara av. OM jag vill jobba med människor och problemlösning av något slag (är väldigt intresserad av politik och samhällsfrågor) men helst siktar lite högre än att bli dagisfröken vad fan ska jag göra då för att få ett ARBETE!?
Citera
2021-04-02, 01:55
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Vad på Linköpings universitet FÅR man jobb som då? Är allt lalligt förutom rena yrkesutbildningar (rörmokare) eller raka motsatsen läkare/civilingingör? Ska man göra det man tycker är kul eller inte, om man endast pluggar matte på universitetet för att man är väldigt intresserad av det får man väl inte direkt jobb efter examen heller även fast det anses som en rätt klurig utbildning att klara av. OM jag vill jobba med människor och problemlösning av något slag (är väldigt intresserad av politik och samhällsfrågor) men helst siktar lite högre än att bli dagisfröken vad fan ska jag göra då för att få ett ARBETE!?

Man ska väl hitta en balans. Det gäller inte enbart att göra det man tycker är kul eftersom man ändå måste betala räkningar på nåt sätt.

Titta på yrken som studie- och yrkesvägledare, bra med jobb där du kan variera från att arbeta på skola till rekrytering på företag. Finns en hel del problemlösning där av sorten som ligger betydligt närmare statsvetenskap än civilingenjör.
Citera
2021-04-02, 07:53
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:

Sök om du vill läsa den då, men gnäll inte här om några år när det är svårt att få jobb "trots en fin utbildning".
Citera
2021-04-02, 09:03
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Samhällsplanering kanske? Alternativt offentlig förvaltning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in