Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Oftast är sådana siffror extremt optimistiska glädjekalkyler som inte tar med alla kostnader, och framför allt inte svenska skatter, i beräkningarna. Nån ung kille, oftast, med låg inkomst, ofta en student, läser detta helt okritiskt, och tror sedan att nu ska han bli rik snabbt om 1-2 månader. I verkligheten blir det i bästa fall +/- 0 och en jäkla massa timmars jobb utan ersättning.
Om man ska skatta allting så kommer jag inte dra in 10k i månaden. Dessutom är det ju den "rena" inkomsten, utan elpris, investeringar och andra utgifter precis som du säger. Jag och min kompis har investerat 100k i två sprillans nya miners. Enligt kalkyl drar de just nu in runt 1000kr om dagen men detta varierar ju så klart hela tiden.
Eftersom de är så nya så drar de mindre el, låter mindre, och är fysiskt mycket mindre än äldre miners. Det är dock min kompis som är hjärnan, som är insatt i allting, och jag är mer pengarna.

Därför jag undrade om skatten också. Men att få en profit på ett par tusenlappar varje månad hade varit fantastiskt. Det var en stor investering, men det var pengar jag ändå inte behövde till något speciellt. När man väl lyckats få tillbaka det man investerade så är det rätt fint med den extra inkomsten förutsatt att det fortfarande går i samma takt då.
Och nej, ingen av oss är unga studenter som är ute efter snabba cash. Vi tänkte väldigt länge på detta och diskuterade det fram och tillbaka, så det är inte som du tror.
Ska bli spännande att se hur det går.