Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-31, 21:30
Medlem
LCMKs avatar
Ska börja minea kryptovaluta väldigt snart och undrar hur fan man gör med skatten?
Informationen som står på skatteverkets hemsida är minst sagt komplicerad för mig att förstå, har läst den gång på gång men förstår inte riktigt vad de menar

Någon som har erfarenhet av att skatta inkomst de har fått från mining? Som kan förklara hur man räknar ut den? Uppskattar all hjälp.
Citera
2021-03-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LCMK
Ska börja minea kryptovaluta väldigt snart och undrar hur fan man gör med skatten?
Informationen som står på skatteverkets hemsida är minst sagt komplicerad för mig att förstå, har läst den gång på gång men förstår inte riktigt vad de menar

Någon som har erfarenhet av att skatta inkomst de har fått från mining? Som kan förklara hur man räknar ut den? Uppskattar all hjälp.

Än så länge är det ju inget som SKV kan se? Så du måste själv rapportera in det för att behöva skatt på det, eller?
Citera
2021-03-31, 21:44
Medlem
LCMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Än så länge är det ju inget som SKV kan se? Så du måste själv rapportera in det för att behöva skatt på det, eller?
Ja precis, jag hade kunnat skita i att skatta det tekniskt sett.
Men samtidigt, är det inte misstänksamt att det rullar in runt 10k varje månad på kontot? För jag hade gärna velat ta ut det varje månad.
Citera
2021-03-31, 22:15
Medlem
Citat:

Skatteverket betraktar mining som att du har trollar fram guld. Du får därför betala 30% skatt på allt du minar fram.

Utöver det måste du betala inkomstskatt, ev sociala avgifter osv beroende på vad det blir på ett år. Utöver allt detta bör du förstår och räkna in Sverige energiskatter och även moms på det, som är på en hela annan nivå än t.ex. Kina som du tänkte konkurrera med.

Allt sammantaget: Nej, det är inte gratis pengar här, utan mer sannolikt en förlustaffär för en svensk.

Jag har själv minat, jag gjorde det mest för skojs skull och det var kul att testa, men jag tjänade inte pengar på det.
Citera
2021-04-01, 07:46
Medlem
Om man bara håddlar så behöver man väl inte pröjsa skatt? Än så länge alltså.

https://www.st.nu/artikel/hembrannare-far-betala-19-miljoner-kronor-i-skatt

Citat:
Utifrån elförbrukningen i den fastighet där hembränningen ägde rum, gjorde Skatteverket bedömningen att mannen tillverkat 28 323 liter alkohol och påförde honom 14 201 535 kronor i alkoholskatt samt 2 840 287 kronor i skattetillägg, ett slags straffskatt.

En 42-årig Timråbo, som dömdes till ett års fängelse, bedömdes – också utifrån elförbrukningen – ha tillverkat 2 874 liter sprit. Han krävdes på 1 441 082 kronor i alkoholskatt samt ett skattetillägg på 288 292 kronor.
Citera
2021-04-01, 11:48
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ja precis, jag hade kunnat skita i att skatta det tekniskt sett.
Men samtidigt, är det inte misstänksamt att det rullar in runt 10k varje månad på kontot? För jag hade gärna velat ta ut det varje månad.

Vad har du för uppsättning för att kunna plocka ut 10k i månaden?
Citera
2021-04-01, 12:27
Medlem
fittslems avatar
Beror helt på hur mycket du drar in. Oftast så går folk +/- noll pga den ökade elförbrukningen, då räknas det som en hobbyverksamhet. Men börjar du tjäna större mängder pengar så räknas det som inkomst och skall då beskattas som vanlig inkomst.

Lättast är nog att du själv uppskattar hur mycket du tjänar på detta varje månad efter omkostnader och sedan hör av dig till skatteverket och kolla om du behöver skatta på det.
Citera
2021-04-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Vad har du för uppsättning för att kunna plocka ut 10k i månaden?
Oftast är sådana siffror extremt optimistiska glädjekalkyler som inte tar med alla kostnader, och framför allt inte svenska skatter, i beräkningarna. Nån ung kille, oftast, med låg inkomst, ofta en student, läser detta helt okritiskt, och tror sedan att nu ska han bli rik snabbt om 1-2 månader. I verkligheten blir det i bästa fall +/- 0 och en jäkla massa timmars jobb utan ersättning.
Citera
2021-04-01, 15:45
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Oftast är sådana siffror extremt optimistiska glädjekalkyler som inte tar med alla kostnader, och framför allt inte svenska skatter, i beräkningarna. Nån ung kille, oftast, med låg inkomst, ofta en student, läser detta helt okritiskt, och tror sedan att nu ska han bli rik snabbt om 1-2 månader. I verkligheten blir det i bästa fall +/- 0 och en jäkla massa timmars jobb utan ersättning.

Exakt min tanke.
Min polare har en dator med ett 3090 och en AMD 3950x samt massa annat dyrt, tror han lagt närmare 50k på burken. Han minear Ethereum med denna.
Med elförbrukning samt även slitage så är det inte många hundralapparna han går med vinst.
Han har inte ens velat snacka om det så jag förmodar att det knappast var en vinstaffär för hans del.
Enda han kan hoppas på är att ETH går upp i pris i framtiden, då kan det säkerligen vara värt det.

Till TS: Såvida du inte sitter på en smärre park för några mille och ett kontrakt med fördelaktiga elpriser så är det tyvärr inte så värst lukrativt att minea.
Du kan säkerligen minea shitcoins och hoppas på att dessa går uppåt i framtiden (Då snackar vi år och inte månader)
Men eftersom shitcoins inte kostar något så är det mindre huvudvärk att bara köpa dem för några ören styck istället.
Citera
2021-04-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Han har inte ens velat snacka om det så jag förmodar att det knappast var en vinstaffär för hans del.
Det har dykt upp 10-20 exakt sådana här trådar nu det senaste halvåret. Men de brukar dö snabbt och sen hör man inte av de där killarna igen. De loggar ju in här efter X månader av profits för att skåla i champagne, så som vi HODLers gör med jämna mellanrum
Citera
2021-04-01, 17:00
Medlem
xposures avatar
Citat:
Det har dykt upp 10-20 exakt sådana här trådar nu det senaste halvåret. Men de brukar dö snabbt och sen hör man inte av de där killarna igen. De loggar ju in här efter X månader av profits för att skåla i champagne, så som vi HODLers gör med jämna mellanrum

Inte kommit dit än, men en dag så förhoppningsvis!
Citera
2021-04-01, 22:25
Medlem
LCMKs avatar
Citat:
Om man ska skatta allting så kommer jag inte dra in 10k i månaden. Dessutom är det ju den "rena" inkomsten, utan elpris, investeringar och andra utgifter precis som du säger. Jag och min kompis har investerat 100k i två sprillans nya miners. Enligt kalkyl drar de just nu in runt 1000kr om dagen men detta varierar ju så klart hela tiden.
Eftersom de är så nya så drar de mindre el, låter mindre, och är fysiskt mycket mindre än äldre miners. Det är dock min kompis som är hjärnan, som är insatt i allting, och jag är mer pengarna. Därför jag undrade om skatten också. Men att få en profit på ett par tusenlappar varje månad hade varit fantastiskt. Det var en stor investering, men det var pengar jag ändå inte behövde till något speciellt. När man väl lyckats få tillbaka det man investerade så är det rätt fint med den extra inkomsten förutsatt att det fortfarande går i samma takt då.
Och nej, ingen av oss är unga studenter som är ute efter snabba cash. Vi tänkte väldigt länge på detta och diskuterade det fram och tillbaka, så det är inte som du tror.
Ska bli spännande att se hur det går.
Senast redigerad av LCMK 2021-04-01 kl. 22:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in