• 3
  • 4
2021-06-17, 21:32
Medlem
MrMarios avatar
Sverige har ganska lite urskog, speciellt i södra landsdelarna. Så den ska ju förstås bevaras.
Skog som redan avverkats och återväxt kan man ju dock skövla igen och göra om proceduren. Dock så är ju kalhyggen en föråldrad metod. Gallring är bättre, för då blir skogen till slut i alla fall lite mer lik urskog då en del av trädbeståndet får växa sig gammal och självdö.
Citera
2021-06-17, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrunge
Har sett i bl.a. Karl Hedin-gruppen på Facebook att de flesta gnäller på de som vill bevara skogen. Det verkar ju helt idiotiskt. Ungefär som att sportfiskare skulle vara för vattenkraft. Dom kan ju inte vara så dum att dom inte förstår värdet av gammelskog/urskog. Tänkte dom jaga tjäder i granplanteringen eller?

Jag är 100% för äganderätten, men man undrar hur vissa markägare kan kasta så mycket fin ved. Jag äger ingen mark alls, men mina föräldrar äger, dock bara 3000 m2. På den tiden de hade vedpanna hade de kunnat värma huset gratis om de bara hade fått bråkdelen av all den ved som man såg kastad ute i skogen. I princip ingen som äger större marker tar vara på fällda småträd.
Citera
2021-06-20, 10:55
Medlem
ekerilars avatar
Svaret på TS fråga är att jägare ofta är markägare. Många av de som inte är det arbetar inom skogsindustrin.

Det moderna skogsbruket gynnar också många jaktbara arter exempelvis älg och Kronhjort.
Citera
2021-06-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är 100% för äganderätten, men man undrar hur vissa markägare kan kasta så mycket fin ved. Jag äger ingen mark alls, men mina föräldrar äger, dock bara 3000 m2. På den tiden de hade vedpanna hade de kunnat värma huset gratis om de bara hade fått bråkdelen av all den ved som man såg kastad ute i skogen. I princip ingen som äger större marker tar vara på fällda småträd.

Jag är helt säker på att jag kan hitta skogsbrukare som låter dig plocka ved efter att de har gallrat.

Men varken du eller dina föräldrar är intresserade av att göra det jobbet, väldigt få är det nu för tiden. Förr var det vanligt.

0,3ha är inte mer än en liten tomt
Citera
2021-07-01, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Jag är helt säker på att jag kan hitta skogsbrukare som låter dig plocka ved efter att de har gallrat.

Men varken du eller dina föräldrar är intresserade av att göra det jobbet, väldigt få är det nu för tiden. Förr var det vanligt.

0,3ha är inte mer än en liten tomt

Är vi inte? Gubben har faktiskt ett par kaminer kvar. Vi brukade plocka gratis från bönder som ville ha snygga skogar utan en massa skräp liggande. Men i allmänhet har du nog rätt. Folk ids vanligen inte.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in