Citat:
Ursprungligen postat av
FettoBob
En del av min lösning är att införa filosofi som grundämne från tolv års ålder, fram till slutet av gymnasiet. Syftet med filosofin är att lära sig tänka kritiskt, upptäcka sig själv, lära sig att handskas med frågor, och inte minst läsa, lära sig och diskutera en varierad blandning av filosofer, och så vidare. Ge lärarna en lön på minst en halv mille om året - de största hjältarna i samhället ska ha betalt.
Hur skulle du se en sådan utveckling av framtiden? Säg från idag och tjugo år framåt.
Förutom att ungarna alls skall gå i skola låter det som ett idealsamhälle.
Det svåra med
kritiskt tänkande är att man behöver domänkunskaper för att kritisera sakligt.
Det är sällan bra att kritisera sådant man inte förstår.
Att samhället lider brist på verklig filosofi håller jag med om fullständigt, men min faroanalys predicerar en risk för att filosofin urvattnas till ren sofism om filosofiintresse blir ett tvång. Få är intresserade av att verkligen leva för kunskapssökande, det är så mycket enklare att hävda kunskap än att utforska den ordentligt och inse att man inget vet.
Filosofi som akademiskt ämne är inte för alla.
Men det vore fint om alla var öppna för dialektiken!
Själv förespråkar jag att formell utbildning bör ske enligt det klassiska snittet trivium/quadrivium.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trivium_(utbildning)
Citat:
Trivium, latin, egentligen en plats, där tre vägar möts (av ordstammen tri, tre, och via, väg).
Ordet användes sedan i överförd bemärkelse om tre kunskapsarter, som lades till grund för undervisningen, i det att dessa betraktades som tre till ett gemensamt mål ledande vägar, liksom de fyra kunskapsarter, som lärdes ut vid högre undervisning, erhöll benämningen quadrivium (där fyra vägar möts). Tillsammans bildade dessa två grupper vad medeltiden kallade "de sju fria konsterna" (jämför de fria konsterna). Hos romarna blev grammatik, retorik och dialektik ("trivium") grundläggande.
Det viktigaste är trivialiteterna!
I ett idealsamhälle brukar alla välutvecklade trivialiteter och
de fria konsterna värderas högst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/De_fria_konsterna
Citat:
De fria konsterna, i antikens Grekland έyκύκλιος παιδεία, på latin artes liberales,[1] är ett västerländskt utbildningskoncept vars rötter går tillbaka till antikens Grekland. Under antiken sågs Hippias från Elis som dess grundare. Under Romerska riket plockades tanken upp av bland annat Seneca den yngre. Namnet hänsyftar till att de fria konsterna anstår en 'fri man'.