2021-03-30, 21:28
Medlem
Är ni några som gjort detta byte? Blev förvånad att jag inte hittade några gamla trådar om detta då det känns som ett val som ändå en hel del borde gjort när andelen som byter från ingenjörsprogram är relativt hög i jämförelse med andra program.

Jag funderar nämligen lite i de banorna nu, går första året på ett civilingenjörsprogram och klarar mig med nöd och näppe. En omtenta änsålänge vilket såklart inte alls är farligt. Dock är mattekurserna tunga där jag hela tiden ligger på gränsen och där det hela tiden finns en oklarhet kring om man kommer klara den eller inte.

Ekonomikurserna däremot går utan problem och som alla vet är det ju ett betydligt lättare program. Nu till frågan, ni som bytte, är ni nöjda med ert val?

Vet att flera av er tänker "Det handlar om vad du är intresserad av etc, gillar du ekonomi?". Det har jag redan tänkt igenom så jag vill enbart höra av er som gjort detta byte om er upplevelse av bytet och om ni hade gjort om det idag!
Citera
2021-03-30, 21:47
Medlem
Hadyoursixs avatar
Håller med. Känns som ett naturligt val om man vill slippa de tyngre kurserna. Men du har ju avklarat det första året nu med de rena mattekurserna avklarade. En hel del studenter har gjort mycket fler omtentor än dig men väljer att kriga vidare på grund av ett flertal orsaker, bla pga arbetsmarknaden. Varför vore det något negativt med att klara sig med nöd och näppe?

Ta ut en teknologie kandidat om du inte vill gå de 5 åren. Att hoppa av när du endast behöver två år till - är du verkligen säker på det?
Citera
2021-03-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Håller med. Känns som ett naturligt val om man vill slippa de tyngre kurserna. Men du har ju avklarat det första året nu med de rena mattekurserna avklarade. En hel del studenter har gjort mycket fler omtentor än dig men väljer att kriga vidare på grund av ett flertal orsaker, bla pga arbetsmarknaden. Varför vore det något negativt med att klara sig med nöd och näppe?

Ta ut en teknologie kandidat om du inte vill gå de 5 åren. Att hoppa av när du endast behöver två år till - är du verkligen säker på det?
Ser att jag kunde formulerat mig lite bättre i mitt tidigare inlägg. Jag går just nu första året och av de 5 mattekurserna vi läser så har jag klarat de två första. Envariabelanalys 1 blev det kugg i, Envariabelanalys 2 samt omtentan från den första delen skrev jag nyligen så där har vi ej hunnit få svar kring än. Kändes helt okej men är på gränsen så det kan bli två avklarade men lika gärna två kugg. Flervariabelanalysen påbörjar vi nu under sista läsperioden.

Jag är långt ifrån säker, därför jag gärna hade velat höra lite resonemang från folk som varit i en liknande situation men som tog steget att byta program. För min del är det ju egentligen ekonomikurserna som är roligast av de vi läser. Jag vet att de två första åren är tuffast innan det blir roligare och man kan börja forma sina kursval mer. Av mina mina klasskamrater har jag heller inte hört någon tycka matten är kul utan känns som de flesta klarar sig på ren disciplin. Därför det är svårt att veta hur stor slutsats man ska lägga vid att matten känns seg och att man verkligen behöver kriga sig igenom den.
Citera
2021-03-30, 23:15
Medlem
Mycket mycket vanligare att byta från ingenjör till systemvetenskap eller datavetenskap. Är många ingenjörer som inte klarar mattekurserna som inte fixar matten som gör det bytet då jobben efter examen är ganska lika vad ingenjörerna får.

Att byta från ingenjör till ekonom låter hjärndött. Dels är kurserna inte alls lika och dels är jobben efter examen heeeeelt olika. Ekonomer och ingenjörer jobbar med helt skilda saker. Vill du sitta på en grå ekonomiavdelning och knappa in siffror eller utveckla något? Ekonomer har också en dålig arbetsmarknad jämfört med ingenjörer.
Citera
2021-03-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Mycket mycket vanligare att byta från ingenjör till systemvetenskap eller datavetenskap. Är många ingenjörer som inte klarar mattekurserna som inte fixar matten som gör det bytet då jobben efter examen är ganska lika vad ingenjörerna får.

Att byta från ingenjör till ekonom låter hjärndött. Dels är kurserna inte alls lika och dels är jobben efter examen heeeeelt olika. Ekonomer och ingenjörer jobbar med helt skilda saker. Vill du sitta på en grå ekonomiavdelning och knappa in siffror eller utveckla något? Ekonomer har också en dålig arbetsmarknad jämfört med ingenjörer.
Jo, såklart är det vanligare byten men där finns det även tidigare trådar att läsa. Hjärndött eller ej, måste ju finnas några personer som även bytt till civilekonomprogrammet och kan dela med sig av sina erfarenheter!
Citera
2021-03-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knugen77
Jo, såklart är det vanligare byten men där finns det även tidigare trådar att läsa. Hjärndött eller ej, måste ju finnas några personer som även bytt till civilekonomprogrammet och kan dela med sig av sina erfarenheter!
Vad vill du jobba med? Vilken bransch vill du in i? Det är den frågan som du först måste besvara
Citera
2021-03-31, 13:15
Medlem
Citat:
Ser att jag kunde formulerat mig lite bättre i mitt tidigare inlägg. Jag går just nu första året och av de 5 mattekurserna vi läser så har jag klarat de två första. Envariabelanalys 1 blev det kugg i, Envariabelanalys 2 samt omtentan från den första delen skrev jag nyligen så där har vi ej hunnit få svar kring än. Kändes helt okej men är på gränsen så det kan bli två avklarade men lika gärna två kugg. Flervariabelanalysen påbörjar vi nu under sista läsperioden.

Jag är långt ifrån säker, därför jag gärna hade velat höra lite resonemang från folk som varit i en liknande situation men som tog steget att byta program. För min del är det ju egentligen ekonomikurserna som är roligast av de vi läser. Jag vet att de två första åren är tuffast innan det blir roligare och man kan börja forma sina kursval mer. Av mina mina klasskamrater har jag heller inte hört någon tycka matten är kul utan känns som de flesta klarar sig på ren disciplin. Därför det är svårt att veta hur stor slutsats man ska lägga vid att matten känns seg och att man verkligen behöver kriga sig igenom den.
Jag klarade med nöd och näppe första envariabelanalyskursen och kuggade den andra, sedan ordnade det upp sig och jag klarade i stort sett resten av utbildningen galant. Det är inte alls ovanligt att ha svårt med mattekurserna, särskilt i början. Oavsett hur det gick med dina senaste tentor borde du bara satsa allt på flervariabelanalysen med vetskapen att om du klarar det så kommer resten att lösa sig, och det klarar du definitivt om du ger allt. Jag var i precis samma situation som du (fast på ett annat civilingenjörsprogram) och fick högsta betyg i flervariabelanalysen.

Långsiktigt tror jag inte att du kommer ångra att du kämpade i ett par år för att få en ordentlig grund som kommer finnas där resten av ditt yrkesliv.
Citera
2021-03-31, 13:36
Medlem
Det beror på vad man vill och är intresserad av.
Är man teknikintresserad är det nog fel att hoppa av ingenjörsutbildningen om orsaken är att man vill ha en lättare utbildning.
Däremot känner man att det här med ingenjör inte är min grej kan det kanske vara ide att byta.
Sen många har jobbigt med de första inledande matttekurserna, Jag var precis likadan slet med framför all flervariabel analysen, för min del blev den kvar till slutete av min utbildning men klarade den med råge efter att jag gått några kurser där jag tillämpat mattematiken.
Jag hade lite svårt med studievana och är mer renodlad naturvetare7Ingenjör och inte matematiker.
Så bara för att du sliter med de inledande mattekurserna betyder inte att du får bekymmer med resten av utbildningen.
Det är många som har svårt tills de skapat lite studievana.
Citera
2021-03-31, 15:49
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:

Som andra i tråden har försäkrat dig om: det tar ett tag för många innan polletten slutligen trillar ner. Sedan går det som ett rinnande vatten och det blir därmed mycket roligare. Du får ställa dig frågan om du kommer ångra dig sen när du tagit din examen att du lagt en hel del tid och energi på studierna. Är det värt det för dig eller skulle du vara gladare med en lättare utbildning som kanske inte gör samma möjligheter?
Citera
2021-03-31, 16:15
Medlem
Jag gjorde det omvända bytet, så innerligt tacksam för det idag. Om matten är jobbig finns det civ.ingenjör program som knappt har ngn matte efter första året, eller åtminstone var det så förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in