2021-03-30, 21:25
Medlem
r instlld p att brja plugga till hsten. Knner mig egentligen bara lockad av att studera matematik- och datarelaterade mnen. Skulle inte sga att jag har ngra srskilda ml eller visioner. Men jag har alltid haft fallenhet fr matematik, det var det skojigaste mnet i gymnasiet och det knns som en bra plan infr framtiden att studera matematik i kombination med datarelaterade mnen.
Bor fr tillfllet i GBG men kan tnka mig att flytta fr att studera.
Jag vill plugga ngot trerigt, fr att drefter bestmma om jag vill ska jobb med min examen eller ta en master. Drfr r jag inte srskilt lockad av civ.ingj-program. r 24 r och har drjt med att brja plugga i flera r mestadels p grund av att jag lidit av ganska allvarlig psykisk ohlsa. Har drfr lite ldersnoja och knner att det vore sknare att brja p ett program dr folk generellt r lite ldre istllet fr civ.ingj-program dr mnga brjar i tidig lder.

Har kommit fram till tre program som verkar intressanta:

Matematikprogrammet (GU): https://www.gu.se/studera/hitta-utbi...ogrammet-n1mat

+ Skulle stimulera mitt matematikintresse
+ Inriktningarna Matematisk statistik och tillmpad matematik
- Det kanske finns en risk att vissa kurser r fr "rena" och att man studerar fr mnga saker som kan uppfattas som ovsentligheter? ​
- Det kanske krvs en master i matematik fr att bli tillrckligt anstllningsbar?

Hgskoleingenjrsprogram i datateknik (LiU): https://liu.se/utbildning/program/6idat

+ Finns mnga masters att vlja mellan (frutsatt att man kan vlja mellan de som ingr i civ.ingj. programmet i datateknik)
+ Ngra valbara mattekurser.
- En del obligatoriska kurser verkar vara hrdvaruinriktade, svrt att veta om man kommer att tycka att det r spnnande eller inte.

Kandidatprogram i datavetenskap (UU): https://www.uu.se/utbildning/utbildn...am/?pKod=TDV1K

+ Ngra valbara mattekurser.
+ Finns intressanta masters i datavetenskap som innehller mycket matematik (inbyggda system, tillmpad berkningsvetenskap, dataanalys, bildanalys och maskininlrning).

Just nu lutar det t data p LiU eller UU fr att de verkar vara skrare kort n matematikprogrammet. Jag tnker att om det skulle skita sig med mitt matematikintresse skulle jag iallafall kunna programmera.
Knner ocks att det vore nice att flytta hemifrn och plugga i ngon mindre stad istllet fr Gteborg.

Jag hoppas p att f lite bra input d det kanske kan underltta fr mig i mitt val av utbildning, Tack!
Citera
2021-03-30, 21:36
Medlem
How about detta program?

3 r, bde mycket matte och mycket data
Citera
2021-03-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitewhipz
How about detta program?

3 r, bde mycket matte och mycket data

Tack fr svaret.
Jag har kikat p det programmet ocks, och ja... Det r vl det optimala programmet egentligen.
Kruxet r att utbildningen r p SU vilket innebr att jag mste flytta frn en storstad till en strre stad. Jag tycker att det verkar trevligare att vara student i en mindre stad, jag tnker ocks att det r viktigt att trivas med hur man bor fr att trivas som student.
Men jag gr kanske till verdrift nr jag kompromissar bort det mest attraktiva programmet fr att jag inte r lockad av Stockholm?
Citera
2021-03-30, 23:58
Medlem
Beroende p lroste s finns mjligheten att brja p ett civilingenjrsprogram och helt enkelt strunta i masterprogrammet om du inte knner fr det och d nja dig med en kandidat. Du kan d ocks ska masterprogram p andra lrosten. T.ex. r jag vertygad om att de frsta tre ren p Teknisk matematik p Chalmers skulle passa dig bttre n matematikprogrammet p GU.

Och gllande lder s behver du inte oroa dig, det r lngt ifrn alla som r frska frn gymnasiet ven p civilingenjrsprogram.
Citera
2021-03-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Beroende p lroste s finns mjligheten att brja p ett civilingenjrsprogram och helt enkelt strunta i masterprogrammet om du inte knner fr det och d nja dig med en kandidat. Du kan d ocks ska masterprogram p andra lrosten. T.ex. r jag vertygad om att de frsta tre ren p Teknisk matematik p Chalmers skulle passa dig bttre n matematikprogrammet p GU.

Och gllande lder s behver du inte oroa dig, det r lngt ifrn alla som r frska frn gymnasiet ven p civilingenjrsprogram.

Nr jag tittar runt p civ.ing-program knns det som att TM r det som r mest lockande. TF verkar innehlla fr mycket fysik och datateknik skiljer sig inte s mycket frn de program som jag lnkat ovan? (Frutsatt att man lgger p en master d sklart)
Kan man verkligen f en kandidat frn TM p t.ex. Chalmers om man knner sig njd efter 3 r?
Hur kommer det sig att 3 r p TM skulle passa mig bttre n matte p GU?

Tack fr pepp angende ldern ocks.
Citera
2021-03-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengam
Kan man verkligen f en kandidat frn TM p t.ex. Chalmers om man knner sig njd efter 3 r?
Ja, alla gr ett kandidatarbete och drefter kan man ta ut en kandidatexamen. P TM blir det en Teknologie kandidatexamen med huvudomrde matematik.

Citat:
Hur kommer det sig att 3 r p TM skulle passa mig bttre n matte p GU?
Jag tnkte frmst p att det r mindre ren matematik och en bredare utbildning, men det finns ju mycket rum fr valbart ven p matematikprogrammet s det r inte ett s starkt argument. Enligt mig r det starkaste argumentet att TM hller hgre niv med bttre studenter (d menar jag medelstudenten, det finns mycket duktiga studenter ven p matematikprogrammet) vilket r viktigt.

Men oavsett ditt val s tror jag att det r svrt fr de allra flesta att f attraktiva jobb efter bara en kandidat i matematik, oavsett inriktning. Det r isf om du blir duktig p programmering genom att lgga mycket tid utanfr studierna. Det r mycket lttare att f ett jobb efter tre r p t.ex. hgskoleingenjr i datateknik (eller kandidatdelen av ett civilingenjrsprogram i datateknik eller IT)
Citera
2021-03-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ja, alla gr ett kandidatarbete och drefter kan man ta ut en kandidatexamen. P TM blir det en Teknologie kandidatexamen med huvudomrde matematik.

Jag tnkte frmst p att det r mindre ren matematik och en bredare utbildning, men det finns ju mycket rum fr valbart ven p matematikprogrammet s det r inte ett s starkt argument. Enligt mig r det starkaste argumentet att TM hller hgre niv med bttre studenter (d menar jag medelstudenten, det finns mycket duktiga studenter ven p matematikprogrammet) vilket r viktigt.

Men oavsett ditt val s tror jag att det r svrt fr de allra flesta att f attraktiva jobb efter bara en kandidat i matematik, oavsett inriktning. Det r isf om du blir duktig p programmering genom att lgga mycket tid utanfr studierna. Det r mycket lttare att f ett jobb efter tre r p t.ex. hgskoleingenjr i datateknik (eller kandidatdelen av ett civilingenjrsprogram i datateknik eller IT)

Jaha okej, tack fr att du frklarade det.
Det du skriver lter resonligt och stmmer vl verens med information som jag lst p andra stllen.
Jag ska ta detta i beaktande infr mitt val.
Citera
2021-04-04, 18:01
Medlem
Kandidatprogrammet i matematik p LiU lter som att det kan passa. Man lser den mesta matten tillsammans med Teknisk Fysik, och s r det mycket valbart. S du kan vlja att inrikta dig p data/programmering om du vill.
Citera
2021-04-04, 19:19
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:

Datarelaterade mnen r viktiga fr att f en strre frstelse av datorer och programmering. Mnga sjlvlrda programmerare har luckor i deras kunskap fr att verkligen frst hur allt funkar.
Citera
2021-04-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggbiffen
Kandidatprogrammet i matematik p LiU lter som att det kan passa. Man lser den mesta matten tillsammans med Teknisk Fysik, och s r det mycket valbart. S du kan vlja att inrikta dig p data/programmering om du vill.

Jag hller med, kollade p programplanen fr ngra dagar sedan och den sg bra ut. Fanns ingen srskild data-inriktning men det fanns inriktningarna teknisk matematik och matematisk statistik fr maskininlrning som verkar intressanta.
Jag kollade p antagningsstatistiken och tydligen brjar bara mellan 10 och 20 personer p det programmet varje r. Vet inte om det r negativt eller positivt med s f "klasskamrater".
Citera
2021-04-07, 22:52
Medlem
Citat:
Jag hller med, kollade p programplanen fr ngra dagar sedan och den sg bra ut. Fanns ingen srskild data-inriktning men det fanns inriktningarna teknisk matematik och matematisk statistik fr maskininlrning som verkar intressanta.
Jag kollade p antagningsstatistiken och tydligen brjar bara mellan 10 och 20 personer p det programmet varje r. Vet inte om det r negativt eller positivt med s f "klasskamrater".

Folket p matteprogrammet kan vara lite "blandat" om man uttrycker det snllt. Nej men du hittar skert ngon vettig dr, men jag skulle rekommendera att skaffa vnner som gr teknisk fysik. Det borde inte vara svrt eftersom ni lser typ all matte tillsammans frsta ret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in