2021-03-30, 18:29
Medlem
Hejsan, det är såhär att jag stod på ett elavtal åt en nära vän som hamnade i lite knipa, så jag fick räkningarna men hon betalar dem.

Nu är det såhär att hon betalade in den ena räkningen som var men gjorde det lite sent (vilket hon meddelade mig att hon betalt två dagar för sent) så det är inte själva felet.

Det som hände var att själva betalningen aldrig verkade komma in till företaget, jag ringde och dom sa att inget vart betalat, inte ens efter påminnelserna (2st), tillslut fick jag in ett inkasso brev på att summan åkt över till dom.

Jag ringde in till företaget och dom sa att det var inkassos problem nu så fick ringa dit, jag gjorde det och dom delade upp skiten i typ 12 mån och sa att det var bäst att jag betalade in den första på 600kr (som hade förfallodatum på 1 dag framåt), så fick jag ta resten med företaget så kunde dom betala tillbaka sen.

Jag betalade det på en gång för att inte riskera få några mer påminnelser eller så och det var så lite.
På kvällen drog dom pengarna och under dagen fick jag mejl att mitt ärende är avslutat, på elbolagets app stod det nu också att fakturan var betalat så jag antar att dom sätt att dom fått in betalningen?

Kontaktade inkasso angående pengarna jag skickat in i onödan och dom sa att dom kommer skicka tillbaka 300kr då dom tar ut avgift på själva utbetalningen.
Är det verkligen rätt?

Visst det är inte alls mycket pengar så det är inte världens undergång, men jag skulle alltså inte ens betala in dom från första början men gjorde det då dom gav mig ett förfallodatum på 1(!!) dag.

Ska jag försöka ringa till dom och få tillbaka allt? Eller är det helt kört?

Ska tillägga: Min vän skickade ett kontoutdrag att hon betalt redan dagen efter första förfallodatumet på första räkningen.
Citera
2021-03-31, 08:50
Medlem
Det hade jag aldrig accepterat. Du har gjort rätt. Dom har gjort fel då ska inte du betala.
Tror dock att du måste dra det via elbolaget. Det är dom som ska dra tillbaka sitt ärende.
Citera
2021-03-31, 09:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Det man lär sig här att när man är schysst och ställer upp och hjälper folk med dålig ekonomi att fronta deras avtal och upplägg så är risken överhängande att man hamnar i skiten vilket TS också gjorde.
Citera
2021-04-10, 19:36
Medlem
miikoss avatar
Du har inte missuppfattat något då?

När jag har överbetalat till inkassobolag så har de betalat tillbaka med utbetalningsavi, den har ju kostat runt 40 kr att lösa in, men avgiften har ju då inye gått till Inkassobolaget utan till Nordea eller Bankgirocentralen, beroende om de använder Plusgiro eller bankgiro.

Låter konstigt att de kan ta en avgift för att betala tillbaka pengar, utan avgift. Då får de väl lägga på moms med, för det låter som en tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in