• 1
  • 2
2021-03-29, 19:53
Medlem
Jissess.. Har bokstavligen kastat bort 2 dagar på att försöka att få installerad ett CF kort som hårrdisk på min A1200.
Behöver mera plats och är också litt inne på en nostalgitripp.

Vet några av er hur man får det där f*rb***de cf kortet till att fungera och få amigaen till att akseptera det?

Instruktionen jag följde..

Som skrivet, jag följde instruktionen ovanför och det är omöjligt att få det till. Får upp "hårddisken" (cf kortet) i hdtoolbox, kan ändra partitioner mm. Lagrar det och det kommer atbsolut ingen felmeddelanden men efteråt vill hårddiskerna aldrig komma upp i systemet så det omöjliggör att installera workbench eller något annat på CF-kortet.

Har några av er flashbackare pillad på en amiga på den senaste tiden och fått det till?

-Dinero-
Citera
2021-03-29, 19:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Jissess.. Har bokstavligen kastat bort 2 dagar på att försöka att få installerad ett CF kort som hårrdisk på min A1200.
Behöver mera plats och är också litt inne på en nostalgitripp.

Vet några av er hur man får det där f*rb***de cf kortet till att fungera och få amigaen till att akseptera det?

Instruktionen jag följde..

Som skrivet, jag följde instruktionen ovanför och det är omöjligt att få det till. Får upp "hårddisken" (cf kortet) i hdtoolbox, kan ändra partitioner mm. Lagrar det och det kommer atbsolut ingen felmeddelanden men efteråt vill hårddiskerna aldrig komma upp i systemet så det omöjliggör att installera workbench eller något annat på CF-kortet.

Har några av er flashbackare pillad på en amiga på den senaste tiden och fått det till?

-Dinero-

Hade det inte varit enklare att söka upp någon sida här på nätet som har alla gamla amigaspel fast du kör dem via emulator på din PC.
Citera
2021-03-29, 20:15
Medlem
Mysquos avatar
Jag hade ett gäng compact flash kort liggandes, och ungefär hälften av dem fungerar i min Amiga 1200.
Resten verkar inte felaktiga eller så, bara det att Amigan inte vill befatta sig med dem.
Jag följde inte någons dokumenterad procedur utan stoppade i CF kortet i amigan och installerade hela rubbet på min Amiga från disketter. Vissa CF kort blev aldrig upptäcka i hdtools, och gick inte att partitionera på amigan.

Så prova några olika CF kort. Fulkorten från china funkade nästan aldrig medans SanDisk verkade oftast funka.
Citera
2021-03-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade det inte varit enklare att söka upp någon sida här på nätet som har alla gamla amigaspel fast du kör dem via emulator på din PC.

Jo. har både win-uae och fs-uae installerad på datoren men jag har som snöad på en nostalgitripp och vill før tiden pilla på den.
Citera
2021-03-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Jag hade ett gäng compact flash kort liggandes, och ungefär hälften av dem fungerar i min Amiga 1200.
Resten verkar inte felaktiga eller så, bara det att Amigan inte vill befatta sig med dem.
Jag följde inte någons dokumenterad procedur utan stoppade i CF kortet i amigan och installerade hela rubbet på min Amiga från disketter. Vissa CF kort blev aldrig upptäcka i hdtools, och gick inte att partitionera på amigan.

Så prova några olika CF kort. Fulkorten från china funkade nästan aldrig medans SanDisk verkade oftast funka.

Jag hittade felet..

Tydligen måste jag in i informationen till ikonen for HdToolbox och ändra på den informationen som står där.

SCSI_DEVICE_NAME=scsi.device
måste förändras till SCSI_DEVICE_NAME=uaehf.device

Verkar som om jag får installerad satyget nu
Citera
2021-03-30, 11:47
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Jag hittade felet..

Tydligen måste jag in i informationen till ikonen for HdToolbox och ändra på den informationen som står där.

SCSI_DEVICE_NAME=scsi.device
måste förändras till SCSI_DEVICE_NAME=uaehf.device

Verkar som om jag får installerad satyget nu

Hur stort CF-kort kör du med?
Citera
2021-03-30, 20:57
Medlem
4 gb kort.

är maxad av det amigaen klarar av.

En liten uppdatering på läget. Fick installerad workbench och mkt annat dyl på kortet.. bara för att upptäcka att amigaen inte gillade mitt snålkort från kina av märket "Ridata"

Får nog krypa till korset och investera i ett sandisk kort.
Citera
2021-03-30, 22:17
Medlem
Telepatisks avatar
Jag har en sådan här, 4 GB:
https://amigastore.eu/en/132-cf-hard-disk-kit-25.html

Hade för mig att det var ganska lätt? Men jag höll ej på med någon emulator.

Tror att jag "skrev" ut Workbench 3.1 på disketter och sen bytte hårddisken och installerade (inklusive partitionerade och formaterade).

Ser visserligen ut som att du redan löst det.

EDIT: Hade för mig att det var rekommenderat att installera någon IDE-fix också. Men jag har inte Amigat här så kan ej kolla.
Senast redigerad av Telepatisk 2021-03-30 kl. 22:21.
Citera
2021-03-30, 22:32
Medlem
Var ett bra val du visade.

Hade jag gått för detta hade jag kommit långt billigare undan.

bruker en emulator för att göra jobbet med att sätta upp cf kortet på grund av att jag har hur många som helst med adf'er.

Diskerna till amiga liggär längst inne i förrådet och jag orkar bara inte att grava för att komma åt dom
Citera
2021-04-01, 03:09
Medlem
Fisk242s avatar
Citat:
4 gb kort.

är maxad av det amigaen klarar av.

En liten uppdatering på läget. Fick installerad workbench och mkt annat dyl på kortet.. bara för att upptäcka att amigaen inte gillade mitt snålkort från kina av märket "Ridata"

Får nog krypa till korset och investera i ett sandisk kort.

Jag har ett noname 8 gb CF kort som HDD på min A1200'a med PFS, och det har fungerat fin-fint i flera år. Så det går att ha över 4 gb.
Citera
2021-04-01, 21:46
Medlem
Jisses - nu är jag verkligen kluven med amigorna.

Har en A1200 men även en A600 och en A500 också.

För skojs skuld i kväll pillade jag sönder A600'en för att kolla om CF kortet funkade där (var faktisk första gången jag startade den sedan jeg fick den). A600'en funkerade helt utmärkt före jag började att pilla på den.

Stoppade in CF kortet i den - Datoren var svart
Vände cf adapteren - då började en röd diod att ljusa på cf adapteren men datoren var lika svart.
slet ur cf adapteren - datoren startade som den skulle.
Gick efter en annan oöppnad cf adapter jag hade liggande - datoren svart
vände cf adapteren - datoren like förbannad svart.
Slet cf kortet ur cf adapteren - datoren like förbannad svart
Slet ur den nya cf adapteren - datoren startade som den skulle

Några teknisk kunniga här som kan komma med tips på vad kolla?
-Dinero-
Senast redigerad av Dinero 2021-04-01 kl. 21:49.
Citera
2021-04-03, 11:10
Medlem
Fisk242s avatar
Citat:
Jisses - nu är jag verkligen kluven med amigorna.

Har en A1200 men även en A600 och en A500 också.

För skojs skuld i kväll pillade jag sönder A600'en för att kolla om CF kortet funkade där (var faktisk första gången jag startade den sedan jeg fick den). A600'en funkerade helt utmärkt före jag började att pilla på den.

Stoppade in CF kortet i den - Datoren var svart
Vände cf adapteren - då började en röd diod att ljusa på cf adapteren men datoren var lika svart.
slet ur cf adapteren - datoren startade som den skulle.
Gick efter en annan oöppnad cf adapter jag hade liggande - datoren svart
vände cf adapteren - datoren like förbannad svart.
Slet cf kortet ur cf adapteren - datoren like förbannad svart
Slet ur den nya cf adapteren - datoren startade som den skulle

Några teknisk kunniga här som kan komma med tips på vad kolla?
-Dinero-

Är det CF kortet du gjorde i ordning för din 1200'a? Vilka kickstart rommar har du på 600'an? Och kan man verkligen vända ett CF kort fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in