2021-03-29, 17:17
Medlem
Jag har nyligen blivit tvingad tillbaks till kontoret och använt vilorummet en del för att vila både kroppen och hjärnan när möjlighet ges. Jag jobbar som receptionist och blir lätt utmattad av arbete och har musarm av allt klickande med musen.

Det som hänt är att min chef nu ”portat” mig från vilorummet och sagt att jag bara får använda det i nödfall (om jag är så utmattad att jag knappt kan jobba). Är detta verkligen lagligt?
Citera
2021-03-29, 17:19
Bannlyst
Hur ofta vilar du? Endast på din rast antar jag?

Du får inte betalt för vila, egentligen..
Citera
2021-03-29, 17:24
Medlem
Al-AliVonSchmidts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellans
använt vilorummet en del

Beror nog helt på hur mycket "en del" är. Ligger du där och snarkar halva dagarna kan jag förstå din chef.
Citera
2021-03-29, 17:25
Medlem
Begär stöd istället.
Kräv en rullplatta istället för mus.
Kanske du kan gå ner i tid eller liknande?
Din chef har arbetsmiljöansvar och kan inte bara säga att du inte får vila längre.
Din chef borde vidta åtgärder så du får en dräglig arbetsmiljö som du orkar med.
Citera
2021-03-29, 17:28
Moderator
Maviels avatar
Har du varit sjukskriven och kommit tillbaka? Är det din arbetstid dvs du arbetstränar inte eller annat? Kommit tillbaka full tid?

Om du är så trött att du behöver vila på arbetstid så låter det som att du kommit tillbaka för snabbt.

Anpassningar i form av extra pauser, hjälpmedel till datorn för att förhindra musarm etc har du rätt att få av din arbetsgivare. Men jag kan nog ha viss förståelse för att du inte ska lägga dig och sova på arbetstid. På lunchen är väl en annan sak.
Citera
2021-03-29, 17:33
Medlem
Aston-Martins avatar
Klart att du ska få vila!
Citera
2021-03-29, 17:39
Medlem
Tvingad tillbaka från vart?
Citera
2021-03-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Tvingad tillbaka från vart?

Från att ha "jobbat" hemifrån och svarat på och kopplat vidare 5 samtal om dagen.

Citat:
Hej! Jag jobbar som receptionist. Här ser ni min situation:

Svårt att ta mig upp ur sängen på morgonen. Får ont i ögon och rygg av att sitta vid datorn, ont i handleden av att klicka med musen. Socialt jobbigt när kunder ringer in. Ca fem samtal om dagen men det är själva väntandet som är jobbigt och hoppar till när det ringer. Oförstående chef. Tal om att vi kanske snart måste befinna oss på plats vilket känns jättetufft, har vant mig vid att vara hemma och vill helst fortsätta med det (tycker socialt är ångestframkallande) än en gång chef oförstående.

Skulle säga att har man svårt med det sociala så är kanske inte reception det bästa jobbet för en och man kanske ska söka sig vidare.
Citera
2021-03-29, 18:00
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Jag har nyligen blivit tvingad tillbaks till kontoret och använt vilorummet en del för att vila både kroppen och hjärnan när möjlighet ges. Jag jobbar som receptionist och blir lätt utmattad av arbete och har musarm av allt klickande med musen.

Det som hänt är att min chef nu ”portat” mig från vilorummet och sagt att jag bara får använda det i nödfall (om jag är så utmattad att jag knappt kan jobba). Är detta verkligen lagligt?

Japp, så kan han göra.

Varför tog du jobb som receptionist om du inte ens kan svara i telefon?

Om du finns på riktigt så råder jag dig att säga upp dig. Du kommer aldrig bli sjukskriven för detta och din chef samlar på sig själ för uppsägning vid det här laget.

Finns det något slappare än receptionist...?
Citera
2021-03-29, 18:32
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Japp, så kan han göra.

Varför tog du jobb som receptionist om du inte ens kan svara i telefon?

Om du finns på riktigt så råder jag dig att säga upp dig. Du kommer aldrig bli sjukskriven för detta och din chef samlar på sig själ för uppsägning vid det här laget.

Finns det något slappare än receptionist...?
menar du skäl? eller något med chefens själ du avser?

såklart han rätt, du kan inte ligga och sova utanför rast och lunch om du jobbar i receptionen, det är inte Thailand där man får väcka hotellreceptionisten när man kommer in mitt i natten.
Citera
2021-03-29, 18:54
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
menar du skäl? eller något med chefens själ du avser?

såklart han rätt, du kan inte ligga och sova utanför rast och lunch om du jobbar i receptionen, det är inte Thailand där man får väcka hotellreceptionisten när man kommer in mitt i natten.

Jag menar själ såklart. Chefens själ belastas med karma för uppsägningen. Menar du skäl, eller avser du att chefen stjäl hennes framtid?
Citera
2021-03-29, 21:38
Avslutad
Citat:

Du har väl friskvård, raster och pauser?
Musarm låter f.ö som en helt bedrövlig ursäkt att använda vilorummet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in