2021-03-29, 21:56
Medlem
Raster eller kortare avbrott kan man ju argumentera att du ska vara kvar på arbetet medan lunch tillåts du lämna arbetsplatsen och ta en powernap i vilorummet.

Har du frågat din arbetsgivare om deras personalpolicy tar upp detta? Gällande musarm och ergonomi har ju arbetsgivaren ett långt gående arbetsmiljöansvar enligt MBL
Citera
2021-03-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellans
Jag har nyligen blivit tvingad tillbaks till kontoret och använt vilorummet en del för att vila både kroppen och hjärnan när möjlighet ges. Jag jobbar som receptionist och blir lätt utmattad av arbete och har musarm av allt klickande med musen.

Det som hänt är att min chef nu ”portat” mig från vilorummet och sagt att jag bara får använda det i nödfall (om jag är så utmattad att jag knappt kan jobba). Är detta verkligen lagligt?

Klart du kan bli portad från vilorummet, hur mycket vilar du och när?
Du har hoppas jag ett anställningskontrakt där jobbpauser och lunch etc finns beskrivna?
Har du kommit tillbaka till jobbet från sjukskrivning eller menar du att jobba hemifrån-avslutades?
Citera
2021-03-29, 22:54
Medlem
Låter som en bra chef. Du bör ha dina tider där du ska jobba och då ska du jobba annars ska du sjukskriva dig eller byta jobb om du inte klarar av det!
Citera
2021-03-29, 23:39
Medlem
yz44s avatar
Utgår ifrån att du enbart använder vilorummet under den tid som inte är arbetstid.
Detta kan ändå vara störande då det blockerar andra som kan behöva använda det.
Rummets funktion är ju inte att vara ditt privata vilorum utan är tänkt att användas vid tillfällig sjukdom.
Citera
2021-03-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellans
Jag har nyligen blivit tvingad tillbaks till kontoret och använt vilorummet en del för att vila både kroppen och hjärnan när möjlighet ges. Jag jobbar som receptionist och blir lätt utmattad av arbete och har musarm av allt klickande med musen.

Det som hänt är att min chef nu ”portat” mig från vilorummet och sagt att jag bara får använda det i nödfall (om jag är så utmattad att jag knappt kan jobba). Är detta verkligen lagligt?

Alltså - skaffa dig en större datormus. Eller en riktig rullmus. Du ska inte ha musarm, det är ju löjligt - (jag använder datorn mycket och måste ha bra datormus om det ska fungera)

Detta med att vila på dagen - det blir lätt till en vana. Har man börjat så anpassar sig kroppen och vill gå och vila vid samma tidpunkt varje dag. Så går det ju heller inte att ha det. Men så många kontor som är stängda pga corona. Folk som kan jobbar hemifrån. Borde kanske du också ?
Citera
2021-03-30, 01:27
Medlem
killawifes avatar
Detta låter ju helt vansinnigt. Vem blir utmattad av receptionsarbete? Hur som helst så JA, chefen kan porta personal från ställen på arbetsplatsen om den nu tycker att den behöver göra det. Den kan dock inte hindra dig från att ta din rast, bara VART du tar den. Om man nu endast portar en person från vilorummet så kan du säkert anmäla din arbetsgivare till facket för mobbning för rent generellt är det inte ok att göra så.

Säg upp dig om jobbet är jobbigt.
Citera
2021-03-30, 02:10
Medlem
Din chef agerar helt rätt. Förstår från inlägget att du är kvinna också.

Däremot kan chefen gärna skaffa ergonomisk mus/ musmatta etc för att undvika musarm.
Citera
2021-03-30, 02:20
Medlem
Hallsakaefts avatar
Hemsk chef som vill att du gör arbetet han anställt dig för!

Vad fan? Det är inget spa där du ska vila upp dig.

Byt jobb eller sök vård o sjukskrivning
Citera
2021-03-30, 03:31
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Tror du att du är på jobbet för att vila?

Du har tur att din chef inte sparkar dig för åsidosättande av arbetsuppgifter eller trolöshet mot huvudman. Vilorum är till för om man bli sjuk eller mår dåligt, inte för att lata arbetstagare ska kunna chilla i.
Citera
2021-03-30, 06:13
Medlem
Skulle man inte kunna anpassa arbetsplatsen lite. Tex bygga för receptionsdisken och sen kan man ligga där bakom och ha en liten ruta man tittar ut igenom som kan öppnas om besökarna vill fråga något.
Citera
2021-03-30, 06:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Inte en enda av er som jobbat i reception utav er som svarar, ser jag.

Slappt, tja mentalt slappt kanske, inget högre intellekt krävs.
Men däremot ganska stressigt när alla har en benägenhet att ringa samtidigt och man ser hopen av samtal på kö samtidigt som man sitter i samtal.

Men tja, ja, det är bara att koppla vidare, lite snabbare och så är det lugnare igen.

De flesta receptionister är väl utbytta mot knapptryckning på telefonen vid det här laget.

TS, det är ett enkelt jobb för fan. Varför måste du vila så mycket?
Citera
2021-03-30, 06:34
Medlem
Din chef har rätt. En receptionist ska vara i receptionen. Du får byta till ett jobb där du kan ligga i vilorummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in