• 1
  • 2
2021-03-29, 15:36
Medlem
Tinkertoys avatar
Hej!

Jag undrar om någon skulle kunna komma med lite tips eller förslag hur jag kan få bättre ekonomi och framför allt någon gång kunna köpa och äga en bostad.

Jag är inte så bra på ekonomiska saker, mest för att jag inte är så intresserad kanske, dessutom är jag inte bra på att planera för framtiden, lever lite för dagen kan man säga.

Är drygt 30 år, bor nu i en hyreslägenhet på 65 kvm (förstahandskontrakt) i Solna (Stockholm) med en hyra på ca 10500 (el och varmvatten ingår ej). Hyr också en garageplats för 875 kr till min gamla bil som inte nog inte är värd så mycket.

Enligt senaste deklarationen år min årsinkomst (innan skatt) 616 tusen. Har drygt 100 tusen på e-sparkonto hos Swedbank. Har inga andra tillgångar eller skulder, förutom prylar i hemmet.

Känns som jag skulle kunna bo lite billigare om jag ägde en bostad. Men om ska köpa en bostad måste jag låna pengar och betala en del av priset själv, vilket jag inte verkar ha råd med.

Lite förslag från Flashbacks ekonomiska elit skulle uppskattas!
Citera
2021-03-29, 15:43
Medlem
revodnebs avatar
Vad får du ut efter skatt?
Citera
2021-03-29, 15:45
Avstängd
XX-Ambars avatar
Har du något behov av bilen egentligen? Kanske kan vara värt att sälja den och skita i att hyra garaget? Då spar du ju in en slant bara där.
Citera
2021-03-29, 15:49
Medlem
Du borde ju kunna spara 50 % av din lön? Den förmånen har inte många.

På sbab.se kan du även räkna på hur mycket du kan låna samt om du kan låna till en del av insatsen.
Citera
2021-03-29, 15:51
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkertoy
Hej!

Jag undrar om någon skulle kunna komma med lite tips eller förslag hur jag kan få bättre ekonomi och framför allt någon gång kunna köpa och äga en bostad.

Jag är inte så bra på ekonomiska saker, mest för att jag inte är så intresserad kanske, dessutom är jag inte bra på att planera för framtiden, lever lite för dagen kan man säga.

Är drygt 30 år, bor nu i en hyreslägenhet på 65 kvm (förstahandskontrakt) i Solna (Stockholm) med en hyra på ca 10500 (el och varmvatten ingår ej). Hyr också en garageplats för 875 kr till min gamla bil som inte nog inte är värd så mycket.

Enligt senaste deklarationen år min årsinkomst (innan skatt) 616 tusen. Har drygt 100 tusen på e-sparkonto hos Swedbank. Har inga andra tillgångar eller skulder, förutom prylar i hemmet.

Känns som jag skulle kunna bo lite billigare om jag ägde en bostad. Men om ska köpa en bostad måste jag låna pengar och betala en del av priset själv, vilket jag inte verkar ha råd med.

Vi behöver veta mer om dina utgifter om din fritid och andra utgifter men det här är väl ungefär vad jag kan gissa mig till.

Hyra: 10500 kr
El/Vatten: 400 kr/mån (gissat)
Garage: 875 kr
Skitbil: 1000 kr (Fasta kostnader utöver garage)
Mat, städ och liknande: 2500 kr

Du borde ha ut ca 30 000 kr/mån så vart tar de andra 14725 kronorna vägen?
Citera
2021-03-29, 15:52
Medlem
Tinkertoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad får du ut efter skatt?
Runt 36 tusen.
Citera
2021-03-29, 15:53
Medlem
Tinkertoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Har du något behov av bilen egentligen? Kanske kan vara värt att sälja den och skita i att hyra garaget? Då spar du ju in en slant bara där.
Ja jag har tänkt på det. Det är skönt med bil, men kanske bättre att spara pengarna. Det är inte bara garaget som kostar, det är bensin och däck och försäkring och grejer.
Citera
2021-03-29, 15:55
Medlem
Tarrous avatar
Du har en bra inkomst, så fokusera på utgifterna. Din boendekostnad är hög, men förståeligt om det är en relativt ny HR. Beroende på hur långt bort en ev bostadsaffärer är så kanske du ska överväga att byta ner dig till en liten tvåa för att sänka kostnaderna?

Sälj bilen och säg upp parkeringsplatsen. Frågan är vad du gör med resterande del av din inkomst?

Föreslår att du sätter dig med penna och papper (eller Excel) och går igenom dina utgifter. Även om du har Netflix, käkar ute etc borde det finnas mycket onödigt som du med lite disciplin kan trimma bort.

Börja spara aktivt till dina kontantinsatsen, skapa ett konto för syftet och gör en rejäl överföring den 25:e och försök att bortse från de pengarna tills nästa lön.
Citera
2021-03-29, 15:56
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Hej!

Räkna ut din potentiella framtida förmögenhet här;
https://www.ekonomifokus.se/ranta-pa-ranta
Citera
2021-03-29, 16:07
Medlem
Dundersnubbens avatar
Spara minst 50% av lönen. Sätt över till ett annat konto som du inte rör alls. Borde vara väldigt enkelt när du har en så pass bra lön.

Bostaden kan du kanske byta ner sig till något billigare? Alternativt ta in en inneboende.

Avstå konsumtion, detta är nog det svåraste. Använd utgiftskollen på Swedbank och se över vad du lägger dina pengar på. Stryp de utgifterna.

Skönt med bil.. ja men skönt med bostadsrätt också? Gör dig av med bilen och spar ännu mer pengar.

Köp och använd endast saker du verkligen behöver, sälj och gör dig av med sådant du inte använder. Kläder som skräpar i garderoben? Sälj. Gitarren som aldrig gjorde dig till rockstjärna? Sälj. Dyra klockan du inte behöver? Sälj.
Citera
2021-03-29, 16:15
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ja jag har tänkt på det. Det är skönt med bil, men kanske bättre att spara pengarna. Det är inte bara garaget som kostar, det är bensin och däck och försäkring och grejer.
Jo jag vet, jag äger själv en bil som jag tänker sälja då jag nästan aldrig har behov av den.
Citera
2021-03-29, 17:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Runt 36 tusen.

Ditt boende suger ju en del pengar. Men du har en bra lön och borde kunna spara minst 10-15K/månaden. Man undrar ju vad du lägger dina pengar på? Du får helt enkelt rannsaka dig själv, skriv ner på papper eller i Excel alla dina fasta kostnader och en schablon för mat och sånt, sen ser du hur mycket som är över. När det är gjort kan du gå tillbaka till senaste månaden och syna dina kontoutdrag, ibland blir man förvånad när man tittar tillbaka. Att laga mat själv och ta med matlåda till jobbet ger stora besparingar i längden, likaså att skita i den där dagliga latten på 7/11. Det gäller också att bestämma sig för vad man vill spara, att lägga undan det som är över är fel väg att gå, börja med att bestämma hur mycket du ska spara, sen vet du vad du har att röra dig med. Ofta ligger det ett felaktigt tankesätt i grunden, ja om man nu vill spara alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in