Citat:
Ursprungligen postat av
Tinkertoy
Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna komma med lite tips eller förslag hur jag kan få bättre ekonomi och framför allt någon gång kunna köpa och äga en bostad.
Jag är inte så bra på ekonomiska saker, mest för att jag inte är så intresserad kanske, dessutom är jag inte bra på att planera för framtiden, lever lite för dagen kan man säga.
Är drygt 30 år, bor nu i en hyreslägenhet på 65 kvm (förstahandskontrakt) i Solna (Stockholm) med en hyra på ca 10500 (el och varmvatten ingår ej). Hyr också en garageplats för 875 kr till min gamla bil som inte nog inte är värd så mycket.
Enligt senaste deklarationen år min årsinkomst (innan skatt) 616 tusen. Har drygt 100 tusen på e-sparkonto hos Swedbank. Har inga andra tillgångar eller skulder, förutom prylar i hemmet.
Känns som jag skulle kunna bo lite billigare om jag ägde en bostad. Men om ska köpa en bostad måste jag låna pengar och betala en del av priset själv, vilket jag inte verkar ha råd med.
Lite förslag från Flashbacks ekonomiska elit skulle uppskattas!
Vi behöver veta mer om dina utgifter om din fritid och andra utgifter men det här är väl ungefär vad jag kan gissa mig till.
Hyra: 10500 kr
El/Vatten: 400 kr/mån (gissat)
Garage: 875 kr
Skitbil: 1000 kr (Fasta kostnader utöver garage)
Mat, städ och liknande: 2500 kr
Du borde ha ut ca 30 000 kr/mån så vart tar de andra 14725 kronorna vägen?