2021-03-29, 14:55
Medlem
sanningenskas avatar
hallå

tänkte på en grej som man kan göra för att tjäna pengar via auktion . jag lägger ut en vara till lite pengar sedan har jag en kompis som budar på den konstant om det är flera som är intresserade . han gör att priset går upp mer än vad det hade behövt gå upp .

vad kan gå fel här tänker jag då ? ja förutom att ingen köper varan om den går upp för mycket och min kompis behöver köpa den men då kan han ju bara " köpa " den om ni förstår vad jag menar
Citera
2021-03-29, 14:58
Medlem
Ja, dock väldigt olagligt.
Citera
2021-03-29, 14:59
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
hallå

tänkte på en grej som man kan göra för att tjäna pengar via auktion . jag lägger ut en vara till lite pengar sedan har jag en kompis som budar på den konstant om det är flera som är intresserade . han gör att priset går upp mer än vad det hade behövt gå upp .

vad kan gå fel här tänker jag då ? ja förutom att ingen köper varan om den går upp för mycket och min kompis behöver köpa den men då kan han ju bara " köpa " den om ni förstår vad jag menar

Annars köper du begagnat och säljer det dyrare.
Citera
2021-03-29, 15:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
hallå

Det är väl så det brukar gå till när det är budgivnings sidor? Bara det att det ser lite mystiskt ut om Ingen har köpt det och det kommer ut en annons på samma grej igen med samma säljare. Funkar nog ett tag.
Citera
2021-03-29, 15:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
hallå

När din kompis "köper" så kommer ni få betala en avgift till auktionssidan, så för varje auktion som du inte säljer till någon annan köpare kommer du förlora en slant.
Citera
2021-03-29, 15:10
Bannlyst
Det behöver ju vara saker/prylar/varor som är eftertraktade eller unika, sällsynta osv för annars kommer ingen privatperson lägga överpriser.

Och har du sällsynta eftertraktade varor eller varor med hög efterfrågan behöver du inte försöka manipulera priset.

Låter som en tidskrävande plan med ganska låg potentiell avkastning.

Människor är i regel ganska utbildade idag när det kommer till auktioner.
Klart en part som trissar upp priset kommer ge ett högre slutpris men hur mkt egentligen?

Vad är det det tänker lägga upp på auktion?
Exklusiva grejer förmodar jag?

Skulle satsa på spekulativa varor på en auktion. Typ konst skulle man kunna trissa upp om man dessutom skapar en hausse för konstnären eller riktar in sig på samtida konst. Men då känns det som ett större projekt än bara "trissa upp priser"
Senast redigerad av Kultursprache 2021-03-29 kl. 15:13.
Citera
2021-03-29, 15:18
Medlem
SophieNeveus avatar
Frågan är var du planerar att ha auktionen, på Tradera? De märker ganska snabbt om det är samma konto som budar upp flera av dina produkter. Om din "kompis" råkar vinna budgivningen är det också en 10% avgift.
Det kan fungera i liten utsträckning, men det kommer inte att generera några större summor. Folk betalar inte heller överpris för produkter bara för att din "vän" budar upp priset.
Citera
2021-03-29, 18:10
Medlem
MisterPlus46s avatar
Tanken i sig har nog slagit de flesta som säljer saker på auktion, men det varken tillåtet eller speciellt hållbart i längden. Det blir svårt att flyga under radarn tillräckligt länge för att det ska bli lönsamt nog.
Citera
2021-03-29, 18:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
hallå

Tradera va? Du måste betala procent till tradera och om din kompis vinner så måste du betala tradera fastän du inte tjänar några pengar.
Citera
2021-03-31, 13:09
Medlem
sanningenskas avatar
ta bort
Senast redigerad av sanningenska 2021-03-31 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in