2021-06-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tittar man i närförorter i lägenheter som ändå är rätt attraktiva områden har ökningen det senaste året varit i princip noll. Även så i ytterförorter. Innerstan och villor är det som ökar mest. Speciellt områden som tidigare ansetts som alldeles för "off" som Vallentuna, Tyresö med mera har ökat kraftigt.

Själv har jag lekt med tanken att köpa upp flera bostäder i tex Solna eller dyl och hyra ut. Inga problem att göra 10 000 i månaden i ren vinst. Dock så går man misste om värdeökningen mot om man köper ett objekt i innerstan.

Människan anpassar sig fort och glömmer snabbt. Hur kul kommer folk tycka det är att sitta 1.5 timme i bilköer när normaltillstånd återkommer och jobbet hemifrån är över?

Jag tror vi kommer se en avmattning där allt annat än väldigt unika objekt blir betydligt mer svårsålda i höst/2022. Speciellt villor i ytterområden.

Vad är bäst att sitta på när marknaden mattas av? En perfekt renoverad sekelskiftsvåning i innerstan känns säkert då folk återigen kan gå på krogen, konserter, fotboll etc igen är mitt tips.
Priserna för mindre lägenheter (ettor) i närförorter är fortfarande lägre än innan pandemin och även lägre än 2017 innan striktare amorteringskrav infördes. Undantaget är de allra bästa lägena i bättre närförorter där priserna stigit. Större lägenheter (stora tvåor) har dock ökat. Villor och fritidshus är de objekt som kraftigt gått upp.
Citera
2021-06-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tittar man i närförorter i lägenheter som ändå är rätt attraktiva områden har ökningen det senaste året varit i princip noll.

Va?? Detta stämmer ju inte alls. Ökningen i det område vi bor har varit enorm. Min lägenhet har gått upp från 68k/kvm i värde till 84k/kvm på bara 1.5 år. Det är en extrem höjning.
Citera
2021-06-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Va?? Detta stämmer ju inte alls. Ökningen i det område vi bor har varit enorm. Min lägenhet har gått upp från 68k/kvm i värde till 84k/kvm på bara 1.5 år. Det är en extrem höjning.
En på jobbet frågade vad priserna ligger i mitt område. Jag sa att det låg runt 110.000 kr kvm, han sa att det inte var så mycket.
Citera
2021-06-12, 09:25
Medlem
JustZlatans avatar
Samma sak över hela USA. https://www.youtube.com/watch?v=zxdx1buMRqk

Med tanke på hur många hemlösa det finns i USA kommer även hemlösheten explodera i Sverige och framförallt i Stockholm då folk inte kommer ha råd att bo.
Citera
2021-06-15, 15:29
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det verkar gå fullständigt vilt till nu på Stockholm bostadsmarknad. Jag funderar på att flyta till Stockholm i sommar. så jag följer priserna på hemnet. Följer hela stor-Stockholm över 6mkr både villor och BR, men särskilt lägenheter i innerstan.

Marknaden verkar vara totalt galen just nu, jag har aldrig sett något liknande. Någon som är med och kan berätta hur det ser ut på plats?

Bevis:
-massor med BR som funnits utlagda på hemnet försvinner direkt "Borttagen före visning".

-finns bara 12 sidor "bostad över 6mkr", det brukar vara 20-30 sidor. Antyder att alla dyra bostäder säljer på bara 2 veckor.

-lägenhet på söder som jag tittat på, fin men inget särskilt, upp från 12M till 16M på några dagar?

-en villa i Sollentuna, upp från 9mkr till 11mkr på några dagar.

-samtliga bostäder 6-12mkr har budgivning över utgångspriset inom 5 dagar.

-medelpriserna på buden ligger på 100-120k på både Söder och Vasastan, en extrem, höjning sedan i höstas, Östermalm 130-150k. Vi pratar priser i absoluta världstopp som Manhattan eller Paris.

Berätta gärna hur ni tänker ni som tok-bjuder, hur känslorna går i Stockholm.
Kronan sjunker i värde - att investera i bostad är ett sätt att inflationssäkra och säkra mot tapp i kronans värde. Kan man sen få bostadslån för det man behöver blir det en enkel affär.

De allra flesta som köper dessa hur är sen belånade för liv och fast i höga återbetalningssiffror. Möjligen om kronan verkligen tappar, så blir inte betalningarna så farliga. Men det förutsätter ju att vederbörandes inkomster går upp i takt med inflationen - detta finns det inte alls någon garanti för. Vi talar alltså om att folk skuldsätter sig långt in i pensionsåldern - kanske till sin död.

I stor-Stockholm finns också problemen med mångkulturen. Områden som svenskar ur medelklassen kan bo i, utan att behöva ha mångkulturen in på knuten, och sina barn som minoritet i skolklassen, minskar årligen. Ju färre schyssta/svenska/europeiska områden det finns - desto högre blir priserna där. Tidigare i Sverige så sökte sig medelklassen i Stockholm till områden med borgeligt styre, för att kommunalskatten var lägre. Nu är det i stället migrationens inverkan, som avgör var man kan tänka sig att bo.

Jag uppskattar att det i princip bara finns innerstaden (överskattad!), Lidingö, Djursholm, Ekerö; delar av Täby, Villastaden utmed Nockebybanan och möjligen delar av Saltsjöbaden och utemot Värmdö kvar.
Överallt är så pass mångkulturellt att den kommunala skolan är otänkbart och man löper reella risker att råka illa ut om man inte har järnkoll på vad och hur man själv och familjen rör sig.

Det här är en typisk utveckling som t.ex. ses i USA/Storbritannien, Frankrike osv. Ganska väntat och kanske del av moderaternas (hemliga) vision av att Sverige ska bli ett mini-USA... för att inte tala om sossarnas stolliga visioner.

Nästa steg i den här utvecklingen är gated communities - för dem som har negativa erfarenheter eller helt enkelt är så skrämda av samhällsutvecklingen att de vill ha en vakt och höga murar mellan sig och kreti und pleti.... Läste att det redan kommit i Malmö eller om det var Göteborg. Det är en tidsfråga innan sådana communities byggs --- i "halv-okej" områden som Sollentuna, Tyresö eller Haninge... Där priserna är något lägre och det finns mark att bygga på... men där mångkulturen ändå gör sig så pass påmind att folk känner sig otrygga utan skydd.
Senast redigerad av orgonit 2021-06-15 kl. 15:32.
Citera
2022-10-30, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Att redovisa genomsnittliga prisuppgångar är naturligtvis helt missvisande. Jag följer bostadsmarknaden noga i Göteborg. Jag noterar många av de som försöker sälja bostäder i attraktiva områden som inte får det de betalade för bostaden om de köpte 2017 och framåt. Ett område som jag följer speciellt är Eriksberg:

Denna bostad köptes 2018 för 2.9 miljoner, nu får de inte ens över utgångspriset på 2.795 miljoner:
https://www.booli.se/annons/4070116

På Monsungatan, en av Göteborgs populäraste adresser, måste de tillochmed sänka utgångspriset för att locka folk:
https://www.booli.se/bostad/4111925

Så nej, alla priser går inte bara upp. Det finns folk på attraktiva Göteborgsadresser som har svårt att få igen det de betalade för 2017 och framåt. Sen är det områden som Angered och Biskopsgården så ökat uppåt 30%, vilket drar upp snittet för stan en del. Och detta är inte på något sätt konstigt om man har spelreglera i tankarna. De är relativt enkla:

Man får låna 4,5 gånger sin årsinkomst.

Exempel: De som köper ettor är oftast unga singlar som har som allra bäst runt 40tkr i lön. 40*4,5*12 = 2 160 000kr. Plus en kontaktinsats så hamnar potentiellt slutpris på runt 2,5 miljoner kronor. Vilket motsvarar priset på de mest attraktiva ettorna i Göteborg. Priserna kan liksom inte ta vägen någonstans mer i attraktiva områden som Eriksberg och Linne. Därför ser vi höga genomsnittliga prisuppgångar som drivs av mindre attraktiva områden, och folk i de mest attraktiva områdena får knappt tillbaka det de själva betalade. Och samma sak gäller för tvåor och treor.

Hisingens rättare sagt
Citera
2023-09-16, 11:35
Medlem
Skulle vara kul att aktivera den här tråden lite, nu med tanke på den stadiga ränteökningen och effekterna av densamma. Intressant läsning att återvända till denna tråd från corona-hysterins prisrusning.

Vad hände med alla köparna? De med de största marginalerna kanske tar det hela med ro men en del som unnade sig lite extra komfort med hemmakontor under quietly quitting-eran kanske sitter pyrt till nu när de har en kraftigt belånad bostad med ett oanvänt kontorsrum?
Citera
2025-09-09, 10:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Återuppväcker tråden nu 3-4 år senare då jag reflekterat över ämnet.

Ja, det var en tid där kring 2021-2022 som det var helt galet, dels det där med att boendena rycktes innan det ens han bli visning, dels att alla såg det som "självklart" att det skulle budas upp minst 15-25% för att ens bli affär.

Det fanns ju säkerligen en kultur bland mäklare att sätta lockpriser just för att fånga in spekulanter, men det är ändå intressant med psykologin i sig, att alla bostäder "ska" budas upp rejält, det är verkligen inte sunt. Blev såklart också väldigt svårt att få en korrekt prisbild. Sen haussade ju alla på varandra, enda sättet att få ett boende var att gasa på rejält i buden och helst norpa en bostad innan visning.

Nu är det ju väldigt mycket lugnare, de priser som bostäder läggs ut för verkar spegla mer realistiska förväntningar, det är inte hetsiga budgivningar annat än för extremt spektakulära objekt, och mäklarna får anstränga sig för att matcha köpare och säljare på ett annat sätt. Plus, framförallt den yngre generationen köpare går inte in med inställningen att man ska köpa som en investering utan syftet är att bo.

Medelålders-generationen verkar dock ha vant sig vid att man "ska" tjäna nån miljon vid varje försäljning, så detta lever väl lite kvar. Plus, har man köpt på toppen för 3-4 år sedan så är det inte självklart att man får tillbaka pengarna, men detta tar nog lite tid att sjunka in tror jag.
Citera
2025-09-16, 08:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det verkar gå fullständigt vilt till nu på Stockholm bostadsmarknad. Jag funderar på att flyta till Stockholm i sommar. så jag följer priserna på hemnet. Följer hela stor-Stockholm över 6mkr både villor och BR, men särskilt lägenheter i innerstan.

Marknaden verkar vara totalt galen just nu, jag har aldrig sett något liknande. Någon som är med och kan berätta hur det ser ut på plats?

Bevis:
-massor med BR som funnits utlagda på hemnet försvinner direkt "Borttagen före visning".

-finns bara 12 sidor "bostad över 6mkr", det brukar vara 20-30 sidor. Antyder att alla dyra bostäder säljer på bara 2 veckor.

-lägenhet på söder som jag tittat på, fin men inget särskilt, upp från 12M till 16M på några dagar?

-en villa i Sollentuna, upp från 9mkr till 11mkr på några dagar.

-samtliga bostäder 6-12mkr har budgivning över utgångspriset inom 5 dagar.

-medelpriserna på buden ligger på 100-120k på både Söder och Vasastan, en extrem, höjning sedan i höstas, Östermalm 130-150k. Vi pratar priser i absoluta världstopp som Manhattan eller Paris.

Berätta gärna hur ni tänker ni som tok-bjuder, hur känslorna går i Stockholm.

Många bolånetorskar som lider nu ner priserna är ner 40%
Citera
2025-09-16, 08:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Skulle vara kul att aktivera den här tråden lite, nu med tanke på den stadiga ränteökningen och effekterna av densamma. Intressant läsning att återvända till denna tråd från corona-hysterins prisrusning.

Vad hände med alla köparna? De med de största marginalerna kanske tar det hela med ro men en del som unnade sig lite extra komfort med hemmakontor under quietly quitting-eran kanske sitter pyrt till nu när de har en kraftigt belånad bostad med ett oanvänt kontorsrum?

Dom kommer inte svara för de ligger och gråter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in