• 1
  • 2
2006-05-25, 16:07
Medlem
don7ans avatar
Hejsan gott folk!

Jag håller på att göra en arbete om Napoleon Bonaparte och jag försöker att analysera honom, försöker ta reda på vad han var för person och hur han betedde sig "bakom stängda dörrar" så att säga.

Nu är det så att jag har scannat igenom hela google, wikipedia och det enda jag hittar är "standard information" om honom.

Om någon av er vet av er någon sida där jag kan lära mig mer om honom eller om ni redan har studerat om honom och kan dela med er av era egna tankar så skulle det hjälpa väldigt mycket!

don7an
Citera
2006-05-25, 20:07
Medlem
fnuskes avatar
Tja, skriver man om Napoleon så ska man se upp för att svälja gamla propagandalögner som lever kvar i främst Engelsk historiabeskrivning. Han var ingen dvärg t.ex. utan några centimeter över fransk medellängd med sina 1,68. Jag tycker själv att Herman Lindqvist porträtt av honom i Napoleon är helt ok, kanske bör kollas upp. Annars är han väl den klassiska diktatoren, invandrare med mindervärdeskomplex och gigantiskt ego som vill hävda sig.
Citera
2006-05-25, 22:13
Medlem
503s avatar
Om du vill veta mer om Napoleon än vad du hittar på wikipedia så ta och spana in Herman Lindqvists bok Napoleon.
Den lär tydligen vara jäkligt bra (jag har inte läst hela än).
Citera
2006-05-26, 00:45
Medlem
don7ans avatar
riktigt schysst, tack för tipsen!
Citera
2006-05-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Om du vill veta mer om Napoleon än vad du hittar på wikipedia så ta och spana in Herman Lindqvists bok Napoleon.
Den lär tydligen vara jäkligt bra (jag har inte läst hela än).
Läs denna artikel först dock, vad den "etablerade" kretsen anser om honom.
Citera
2011-03-12, 23:07
Medlem
BocadilloLocos avatar
Var Bonaparte en revolutionär? eller på borgarnas sida. Där har du en frågeställning som hette duga.
Citera
2011-03-13, 02:13
Medlem
U-166s avatar
Bilden jag fått av Napoleon är : En intelligent man med ett stort ego och oppurtunist enda in i benmärgen.
Citera
2011-03-13, 02:22
Medlem
litvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BocadilloLoco
Var Bonaparte en revolutionär? eller på borgarnas sida. Där har du en frågeställning som hette duga.

han var sin sida
Citera
2011-03-13, 02:34
Medlem
BocadilloLocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litvin
han var sin sida

Jag menade mer, var han för de tredje ståndet eller för borgarna? Är de robin hood han vill ha eller vill han fara mot sherwoodskogen?
Citera
2011-03-13, 02:42
Medlem
litvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BocadilloLoco
Jag menade mer, var han för de tredje ståndet eller för borgarna? Är de robin hood han vill ha eller vill han fara mot sherwoodskogen?

Rikard I Lejonhjärta - en enda roll som "passade" honom , orkar inte förklara. Napoleon var en vårdsam opportunist.
Citera
2011-03-13, 04:01
Medlem
Kingen_kings avatar
Hans mammas makthunger låg bakom många av hans beslut. Han hade flera syskon som blev kungar runt om i Europa.
Citera
2011-03-13, 16:09
Medlem
BocadilloLocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litvin
Rikard I Lejonhjärta - en enda roll som "passade" honom , orkar inte förklara. Napoleon var en vårdsam opportunist.

Men vilka gynnade han? folket eller borgarna? Han var en opportunist men till vilkas fördel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in