• 1
  • 2
2021-03-28, 16:11
Medlem
jag har problem med en dator jag fick utav en kompis.
När jag fick den så fungerade inte batteriet, den stog på 0% men den fungerade med sladden i. Nu har datorn lagt av. De kommer ström när jag trycker igång den men så slocknar den efter 2 sekunder. Jag har provat flera olika sladdar och de är samma på nästan alla, på några så startar den inte.
Efter en timme med sladden i så blinkar den strömlampan att den ska ladda.

Jag har inte råd att prova med ett nytt batteri, men den fungerade med sladden i och så hoppas jag den kan bli igen.

Kan jag få lite hjälp att prova mig fram att ordna de här ?

Berätta för mig vad ni behöver veta så skriver jag de här.
Senast redigerad av Jagarintedalig 2021-03-28 kl. 16:13.
Citera
2021-03-28, 16:17
Medlem
Ta ut batteriet om det ändå inte fungerar?
Citera
2021-03-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Ta ut batteriet om det ändå inte fungerar?
snyggare när de sitter där så att datorn ser hel ut ;D
Citera
2021-03-28, 16:44
Medlem
Jo men kan ju vara det som ställer till det..
Ta ut batteriet och strömsladden, håll inne på-knappen i en minut drygt och försök starta upp igen.
Citera
2021-03-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Jo men kan ju vara det som ställer till det..
Ta ut batteriet och strömsladden, håll inne på-knappen i en minut drygt och försök starta upp igen.
de fungerade inte. de fungerade med batteri och sladden i innan. borde väl gå att få den så igen ?

uppskattar all hjälp jag kan få att prova mig fram.
Citera
2021-03-28, 16:55
Medlem
den ska starta utan batteri med strömsladden i

Se om du kan komma in i BIOS, gör en reset där och starta om
Citera
2021-03-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
den ska starta utan batteri med strömsladden i

Se om du kan komma in i BIOS, gör en reset där och starta om
när jag tar ut batteri blir de samma. Jag ska starta datorn och den lyser och allt men efter två sekunder så slocknar den.
Citera
2021-03-28, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarintedalig
när jag tar ut batteri blir de samma. Jag ska starta datorn och den lyser och allt men efter två sekunder så slocknar den.

Stänger den av helt eller är det skärmen som slocknar?
Citera
2021-03-28, 17:03
Medlem
Citat:
Stänger den av helt eller är det skärmen som slocknar?
den stängs av helt. jag ser ingenting på skärmen. de är mer en sekund än de jag skrev innan(två)
Citera
2021-03-28, 17:08
Medlem
Citat:
den stängs av helt. jag ser ingenting på skärmen. de är mer en sekund än de jag skrev innan(två)

Då vettefasiken, är du helt 100 på att trafon fungerar som den ska?, kan ju vara så att den inte orkar leverera den spänning som behövs
Citera
2021-03-28, 17:09
Medlem
Citat:
Då vettefasiken, är du helt 100 på att trafon fungerar som den ska?, kan ju vara så att den inte orkar leverera den spänning som behövs
vad betyder trafon ? o de är en strömgrejen så har jag provat flera olika och de fungerade med denna innan. datorn blev väldigt varm så kan ha med de att göra ? hur tycker du jag ska prova ? hur vet jag vilken trafon jag behöver ?
Citera
2021-03-28, 17:13
Medlem
Citat:
vad betyder trafon ? o de är en strömgrejen så har jag provat flera olika och de fungerade med denna innan. datorn blev väldigt varm så kan ha med de att göra ? hur tycker du jag ska prova ? hur vet jag vilken trafon jag behöver ?
Vad är det för dator?

Du kan också prova skruva bort bakstycket och ta ur knappcellsbatteriet några minuter, då nollställs BIOS.

Passa på att rengöra den från damm och har du kunskapen, skruva bort kylplattan med fläkt 4 skruvar
och byt kylpastan

Har du provat olika trafos så måste du se till att + och - op stiften sitter rätt annars polvänder du spänningen och det blir kortslutning i batteri
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in