2021-03-29, 01:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styvfadern
Köper det med social kontroll. Men det där med alkohol känns mer som en korrelation än en kausalitet i frågan om varför Sverige sticker ut med antal mord.

Håller med.
O många av de som mördar i Sverige tycks inte falla inom ramen för det klassiska fylledråpet/mordet. De tycks komma från kulturer där alkohol inte står högt i kurs, o det är annat som gäller.

Fyllemorden/dråpen brukade vara lätta för polisen att klara upp. Ofta så ringde mördaren själv in o anmälde dådet. Förövare o offer kände varandra. De hade ”festat” / supit o plötsligt hade någon blivit arg så had pavan åkt i huvudet på den andre eller något annat hårt eller vasst föremål.
Citera
2021-03-29, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Ett grattis till Norge är väl på sin plats.
Bra underrättelse verksamhet och liten invandring från Syrien och Afrika har nog
spelat in.

Nej, väl investerade pengar i tullen så att vapen,knark,och ja en del flyktingar, inte tagit sig in är nog orsaken.
I sverige är tullen helt eftersatt. Vi behöver investera mer pengar där än i någon annan myndighet.
Citera
2021-03-29, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Eller Brasilien, Sydafrika, Mexiko och alla de mest kriminella staterna i USA (Illinois, Maryland, Michigan o.s.v.).

Hårda straff avskräcker och räddar liv på hederliga medborgare.
Nej jag tror ärligt talat att det inte gör någon större skillnad.

Att Japan som exempelvis har så låg mordfrekvens beror ju inte på att man kan dömas till döden.
Eller i USA där man har skyhög mordfrekvens trotts höga straff.

Folk begår grova brott av andra anledningar än huruvida vilket straff man får.
Att straffa någon hårt har mer att göra med att skapa rättvisa för offret.
Självklart kan det vara bra att få bort folk från gatan.
Men tar vi USA eller andra länder som i Sydamerika så fylls det bara på så länge nya människor födds.
Grundproblemet försvinner ju inte om man har en grogrund för kriminalitet.

Sverige både importerar kriminella och skapar dom här.
Spelar ingen roll om vi slänger in några gängkriminella på långa straff när miljön och kulturen finns här för att nya ska ta över.

Kan fler poliser hjälpa till?
Ja delvis men det handlar främst om att skapa en större homogengrupp i samhället med gemensam syn på vad som är rätt och fel.
Segerationen är en motpol för detta då vi får motsättningar istället för gemenskap.
Citera
2021-03-29, 05:49
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Att Japan som exempelvis har så låg mordfrekvens beror ju inte på att man kan dömas till döden.

Men tar vi USA eller andra länder som i Sydamerika så fylls det bara på så länge nya människor födds.

Spelar ingen roll om vi slänger in några gängkriminella på långa straff när miljön och kulturen finns här för att nya ska ta över.

Ja delvis men det handlar främst om att skapa en större homogengrupp i samhället med gemensam syn på vad som är rätt och fel.
Segerationen är en motpol för detta då vi får motsättningar istället för gemenskap.

Det går dock inte komma undan att om våldsamma mördare aldrig mer kommer ut i samhället så kommer de aldrig mer kunna mörda folk ute i samhället heller, medans om den våldsamma mördaren kommer ut efter 10-15 år så kan han, eller hon mörda oskyldiga igen.
Citera
2021-03-29, 06:31
Medlem
Skum liknelse men, om vi pratar grogg så är Norge att jämföra med en GT tex. Och Sverige är en busgrogg, blandat av allt som finns över . Kan smaka gott en kort stund, men ger alltför ofta biverkningar, skallebank tex. Det läskiga i allt är att Sveriges siffror tas alltför ofta med en axelryckning.
Det nya normala. Grova brotten måste stoppas, samhället tål inte hur mycket som helst.
Citera
2021-03-29, 07:27
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:

Så vad är din motmedicin? Hur ska du skapa denna homogena grupp och smälta ihop laglydiga svennar med somalier, araber och ziggisar?
Citera
2021-03-29, 07:48
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Nästan så att man skulle kunna ana att de har en agenda att utgå ifrån...

Ja eller hur, nästan så att man skulle kunna tro att de har uppdragsgivare som tjänar på invandringen. Nästan bara.

Nästan så att man skulle kunna tro att de har lojalitet till staten (S) och jobbar för dess agenda då de får en majoritet av deras inkomster därifrån. Nästan bara.
Senast redigerad av Haddock93 2021-03-29 kl. 07:50.
Citera
2021-03-29, 07:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Alkohol konsumtion är självklart en stor faktor.

Men jag skulle slå ett slag för det homogena samhället med en stark gemenskap och tillit till sina medmänniskor.
Japan är ju ett ypperligt exempel på detta.

Självklart är socioekonomiska faktorer viktiga men det finns ju samtidigt exempel på mindre homogena samhällen som är fattiga och omoderna.
Men där kriminalitet knappt existerar.
Att folk blir omoraliska bara för att de är fattiga är en dålig ursäkt och ett hån mot människor som gör rätt för sig och har ett stort mått av moral trotts brist av materiella tillgångar.

Jag vågar påstå att staten och kultur har betydligt större betydelse än huruvida människor är "fattiga" eller "rika" när det kommer till moral och synen på rätt och fel.

Det här skulle vara utopi i mina ögon. Synd bara att vi hade just detta och att våra politiker förstörde ALLT. Vill att mina barn ska växa upp i sånt samhälle jag växte upp i.

Japan är en förebild på många sätt och vis.
Citera
2021-03-29, 08:10
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det här skulle vara utopi i mina ögon. Synd bara att vi hade just detta och att våra politiker förstörde ALLT. Vill att mina barn ska växa upp i sånt samhälle jag växte upp i.

Japan är en förebild på många sätt och vis.

Ja, hur kunde de sjuka politikerna med sin rasistiska agenda förvandla ett nära nog paradis på jorden, på 70/80-talet för sin etniska befolkning till att likna ett bananland, demografiskt sett, bara fyra/fem decennier senare? Finns ingen motsvarighet i historien, någonstans på jorden - helt otroligt och ytterst stötande och vi har alla en skuld i detta då vi låtit det ske! En del har större skuld, andra mindre, men att politikerhuvuden borde rulla torde vi alla vara överens om.
Citera
2021-03-29, 08:13
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Våra politiker skulle aldrig erkänna att det har med deras intag av invandrare att göra. De skyller på medborgarna.
Citera
2021-03-29, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedalFot
Skum liknelse men, om vi pratar grogg så är Norge att jämföra med en GT tex. Och Sverige är en busgrogg, blandat av allt som finns över . Kan smaka gott en kort stund, men ger alltför ofta biverkningar, skallebank tex. Det läskiga i allt är att Sveriges siffror tas alltför ofta med en axelryckning.
Det nya normala. Grova brotten måste stoppas, samhället tål inte hur mycket som helst.
De svenske tillstanderne:
Samfundet i Sverige klarer ikke å stanse utviklingen, de klarer ikke å rekruttere nok politifolk for eksempel. Det finnes ikke noe politiske løsninger på problemene i Sverige, det blir verre og verre for hvert år som går. Enkelte svensker håper på at Sverigedemokraterne skal rydde opp i rotet, men det er bare innbilning. Sverigedemokraterne er like kapable å få til løsninger som Fremskrittspartiet vært flinke til å få vekk bompengene = verdiløse. Sverigedemokraterne er kun litt pusterom før det igjen blir verre og mer kriminalitet. Lavre pensjoner og dårligere levevilkår for de vite svenskene.

Dere må ikke la det skje i deres land.
Citera
2021-03-29, 08:53
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimewavesweden
De svenske tillstanderne:
Samfundet i Sverige klarer ikke å stanse utviklingen, de klarer ikke å rekruttere nok politifolk for eksempel. Det finnes ikke noe politiske løsninger på problemene i Sverige, det blir verre og verre for hvert år som går. Enkelte svensker håper på at Sverigedemokraterne skal rydde opp i rotet, men det er bare innbilning. Sverigedemokraterne er like kapable å få til løsninger som Fremskrittspartiet vært flinke til å få vekk bompengene = verdiløse. Sverigedemokraterne er kun litt pusterom før det igjen blir verre og mer kriminalitet. Lavre pensjoner og dårligere levevilkår for de vite svenskene.

Dere må ikke la det skje i deres land.

Det har redan skett, det är mer ni norrmän som inte får samma skit drabba ert underbara land. Jag har egenintresse i detta då jag nu bor och jobbar i Norge och kommer avsluta mina dagar som norrman - tänker byta medborgarskap när jag går i pension...

Apropå SD så har du tyvärr rätt, särskilt nu när de försöker närma och alliera sig med M, KD och L - landsförrädare som man hela tiden fått och fortfarande får skit från och som varit med och format landet till det bananland vi är på väg att bli. Hellre än stark opposition än knähundar och samarbetspartner med Quislingar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in