Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Social kontroll och alkohol har drivits av kriminologer/sociologer. Det religiösa brukar hamna hos social kontroll.
Norge har en lägre konsumtion av alkohol än andra nordiska länder. Den sociala kontrollen har väl ansetts varit större i Norge jmf med Sverige och Finland.
Den vanliga rankingen på dödligt våld i Sverige över tid
1 Finland - Minskat kraftigt övertid och är i princip nästan nere på Svensk nivå
2 Sverige och Danmark - På ungefär samma nivå. Sverige har väl ökat till en högre nivå fr 2015. Danmark har dock haft problem med sin statistik i början 2010-talet. Bör vara fixat nu.
3 Norge - Bäst i klassen
Island räknas inte. Sveriges nivå ni är lägre än vad Sverige hade 1975?-2000? (Kommer ej i håg exakt)
Citat:
Ursprungligen postat av
AbortRetryIgnore
Norrmännen har fått det bättre och äter inte lika mycket fisk.
Fisk innehåller bly (som vi människor har en roll i att det hamnat där) och som bekant finns ett samband mellan att blyet togs bort från drivmedel och att våldsbrott minskade. Om detta är ett faktiskt samband som även gäller i Norge eller om andra faktorer var avgörande har i alla fall jag ingen aning om.
Men har man gått från Breivik-toppen till noll på mindre än tio år finns det anledning att fundera några extra varv på vad som pågår.
Låt er dock inte luras av politiker som hävdar att det var deras politik som gjorde det eller andra politiker som hävdar att deras politik skulle få våldsbrotten att gå ned.
Alkohol konsumtion är självklart en stor faktor.
Men jag skulle slå ett slag för det homogena samhället med en stark gemenskap och tillit till sina medmänniskor.
Japan är ju ett ypperligt exempel på detta.
Självklart är socioekonomiska faktorer viktiga men det finns ju samtidigt exempel på mindre homogena samhällen som är fattiga och omoderna.
Men där kriminalitet knappt existerar.
Att folk blir omoraliska bara för att de är fattiga är en dålig ursäkt och ett hån mot människor som gör rätt för sig och har ett stort mått av moral trotts brist av materiella tillgångar.
Jag vågar påstå att staten och kultur har betydligt större betydelse än huruvida människor är "fattiga" eller "rika" när det kommer till moral och synen på rätt och fel.