2021-03-28, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
I Sverige säger man Kebab, i Tyskland säger man Döner och även ordet Kebap förekommer utomlands. Är det någon skillnad och är inte den grekiska rätten Gyros egentligen också Kebab?

Är det fläskkött så är det en Gyros, en äkta Kebab är gjord med lammkött. Något man sällan hittar i Sverige. Babbarna vet att det inte är riktig Kebab de säljer utan en västerländsk variant som knappt innehåller lammkött. FejkKebab m.a.o.

Blattar som kommer hit ifrån Kebabland skrattar åt Svenskar som tror att de äter... Kebab.

Hellre en tunnbrödsrulle än Kebab.
Jävla getknullarmat.
Citera
2021-03-28, 01:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kebab BESKRIVER tillagningssättet och är ett Turkiskt ord i sammanhanget, och betyder grillat kött.
Döner beskriver hur det är grillat och döner är roterande spett, shish är en annan vanlig också och är då på svärd/spett, finns ett par till ord som beskriver kebab och på vilket sätt det har grillats.
Du kan använda precis vilket kött som helst, då kebab inte beskriver vilket kött som är använts utan bara tillagningsssätet.

Gyros vet jag inte exakt vad det betyder, men det är ungefär det samma i fprm av tillagning, men ofta med andra ingredienser.
Samma gäller de andra länders namn på liknade rätter.

Ja, det är det vanliga för Turkiet, men finns inga som helst hinder och göra på fläsk och andra kött, och tack vare att kebab beskriver inte köttet som används, bara att det är ett grillat kött.

Då var det nog turkar som förde in kebab i Sverige eftersom en grek skulle kalla det gyros. Valet av kött är fortfarande lite mystiskt. Hur mycket gris äter turkar? Eller serverar de bara det till andra?
Citera
2021-03-28, 03:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Då var det nog turkar som förde in kebab i Sverige eftersom en grek skulle kalla det gyros. Valet av kött är fortfarande lite mystiskt. Hur mycket gris äter turkar? Eller serverar de bara det till andra?
Som sagt vad, kebab beskriver inte valet av kött, utan tillagningssätt.
Och valet i kött är av religion för många turkar, så där faller gris bort utan tvekan.
Ändrar INTE att maträtten som beskriver hur man tillagar köttet.

När jag var i Turkiet, så kan jag inte komma ihåg att de serverade kebab med gris någonstans.
Kanske någon kan berätta hur det är och om det förekommer där.
Dock hindrar det inte att vi kan använda gris och kalla det för kebab här och i andra länder som gillar äta gris.

Det komiska är att vi har en del som försöker påstå att kebab får det inte heta om det inte köttet är lamm.

Min erfarenhet av gyros är att det har en helt annan kryddning, men liknande tillvägagångssätt.
Och även det mycket gott som kebab.
Citera
2021-03-28, 03:08
Medlem
Svettkött
Citera
2021-03-28, 03:10
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Som sagt vad, kebab beskriver inte valet av kött, utan tillagningssätt.
Och valet i kött är av religion för många turkar, så där faller gris bort utan tvekan.
Ändrar INTE att maträtten som beskriver hur man tillagar köttet.

När jag var i Turkiet, så kan jag inte komma ihåg att de serverade kebab med gris någonstans.
Kanske någon kan berätta hur det är och om det förekommer där.
Dock hindrar det inte att vi kan använda gris och kalla det för kebab här och i andra länder som gillar äta gris.

Det komiska är att vi har en del som försöker påstå att kebab får det inte heta om det inte köttet är lamm.

Min erfarenhet av gyros är att det har en helt annan kryddning, men liknande tillvägagångssätt.
Och även det mycket gott som kebab.

Det kan vara kebab om det är fläsk. Men vem hittade på det eftersom the usual suspects alla är muslimer? När fläskkebaben kom till Sverige minns jag att den tillagades av lite mörka personer, nyfiken på vilka dessa var. Jag minns att vår kebabgubbe sa att rätten var från hans hemland. Detta var på 80-talet.
Citera
2021-03-28, 03:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det kan vara kebab om det är fläsk. Men vem hittade på det eftersom the usual suspects alla är muslimer? När fläskkebaben kom till Sverige minns jag att den tillagades av lite mörka personer, nyfiken på vilka dessa var. Jag minns att vår kebabgubbe sa att rätten var från hans hemland. Detta var på 80-talet.
Kebab har inget med muslimer och göra, utan det är bara deras val av kött som säger de inte använder gris speciellt ofta.
Kebab är grillat kött, då det är var kebab betyder och inte ett köttval.
Och kan inte svara på vad de kristna använder för kött i Turkiet, kanske någon annan kan?
Men det är fullt möjligt de gör.
Citera
2021-03-28, 04:03
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Är det fläskkött så är det en Gyros, en äkta Kebab är gjord med lammkött. Något man sällan hittar i Sverige. Babbarna vet att det inte är riktig Kebab de säljer utan en västerländsk variant som knappt innehåller lammkött. FejkKebab m.a.o.

Blattar som kommer hit ifrån Kebabland skrattar åt Svenskar som tror att de äter... Kebab.

Hellre en tunnbrödsrulle än Kebab.
Jävla getknullarmat.

Fel, det finns inget som heter "äkta kebab". Som jag tidigare sa så är det ett samlingsnamn. Det kan vara kamel, nöt, lamm, get, fisk o.s.v. Det syftar mer på tillagningssättet. Ät du din tunnbrödsrulle men utge dig inte för att vara en kebabexpert.
Citera
2021-03-28, 06:14
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
I Sverige säger man Kebab, i Tyskland säger man Döner och även ordet Kebap förekommer utomlands. Är det någon skillnad och är inte den grekiska rätten Gyros egentligen också Kebab?

Döner är en typ av kebab. Det vi i Sverige har kommat att kalla kebab. Men det finns ju många andra typer.

Nej, gyros är oftast gjort på fläskkött och det vore ju världens paradox (kebab på fläsk). Kebab = mellanöstern. Gyros = Grekland. Helt annorlunda kryddning och helt annat bröd, tillbehör osv. Däremot är tacos al pastor nära en döner. Det var ju libaneser som introducerade det i Mexico.

Det märker du väl, gyros smakar "medelhavet". Om det vore en kebab så skulle ju allt "kött i bröd" vara kebab, inklusive hamburgare och korv i bröd.

Shwarma är väl det närmaste en döner kebab du kommer annars. Istortsett samma sak men med tydligare smak av kryddpeppar och vinäger.

Citat:
Ursprungligen postat av Prophis
Mer i vardagligt tal så har man slagit ihop gyros och kebab för enkelhetens skull.

Har "man"? Aldrig nånsin hört någon göra det. Låter extremt efterblivet. Är man sugen på en kebab duger ju inte en gyros och vice versa. Kebabställen har inte gyros på menyn och gyrosställen har inte kebab på menyn. Är det bara i Stockholm man har koll på allt det här?
Senast redigerad av OdCaBo 2021-03-28 kl. 06:27.
Citera
2021-03-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Är det bara i Stockholm man har koll på allt det här?

Tillåt mig skratta, i Stockholm är det omöjligt att hitta en god kebab, parasiterna kanske kan skillnaden på kebab och gyrosens ursprung men laga till dem med en god sås kan de inte i hufvudstaden.
Citera
2021-03-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fel, det finns inget som heter "äkta kebab". Som jag tidigare sa så är det ett samlingsnamn. Det kan vara kamel, nöt, lamm, get, fisk o.s.v. Det syftar mer på tillagningssättet. Ät du din tunnbrödsrulle men utge dig inte för att vara en kebabexpert.

Ok, då säger jag "ursprunglig Kebab", Hr märka ord. Den har ju det, ett ursprung alltså. Då gjordes den på lammkött. Prata med valfri babbe så kommer de att säga att riktig kebab är gjord på lamm och inte ko som det så ofta är här hos oss. Turkiet, som är denna rätts ursprung, så var det lamm som var det ursprungliga köttet.
Citera
2021-03-28, 09:16
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ok, då säger jag "ursprunglig Kebab", Hr märka ord. Den har ju det, ett ursprung alltså. Då gjordes den på lammkött. Prata med valfri babbe så kommer de att säga att riktig kebab är gjord på lamm och inte ko som det så ofta är här hos oss. Turkiet, som är denna rätts ursprung, så var det lamm som var det ursprungliga köttet.

Varför pratar du som om du hade ett facit?
1. Finns ingen "ursprunglig kebab" och framförallt har du ingen som helst aning om vad som skulle kunnas klassas som ett eventuellt ursprung.
2. Valfri babbe kan absolut ingenting om mat, förmodligen kan han inte mycket om någonting rent generellt. Så varför ska han fråga valfri babbe?
3. Förmodligen var det får och get som var standardköttet back in the days om jag skulle lägga mina besparingar på något av alternativen.
4. Kebaben, vilken benämning vi än talar om har inte sitt ursprung i Turkiet, inte i Anatolien heller. Döner är en annan fråga.
Citera
2021-03-28, 09:45
Medlem
I Tel Aviv Israel kallas det för Shawarma..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in