Citat:
Ursprungligen postat av
FITTSTAT
Tillåt mig skratta, i Stockholm är det omöjligt att hitta en god kebab, parasiterna kanske kan skillnaden på kebab och gyrosens ursprung men laga till dem med en god sås kan de inte i hufvudstaden.
Vad har det med vad jag sa att göra? Och jo, det kan man. Länge fanns det nästan bara den typen av urkassa ställen jag tror du tänker på (men samtidigt existerade det utmärkta gyrosställen, bara det att ingen här tänker på det som kebab) men det är ju historia nu. Såna ställen finns men även bra ställen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SiggeSpringnota
4. Kebaben, vilken benämning vi än talar om har inte sitt ursprung i Turkiet, inte i Anatolien heller. Döner är en annan fråga.
Kebaben uppstod från turkiska soldater som grillade kött på sina svärd. Svärden blev med åren till spett och här är vi nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
raikkonen
I Tel Aviv Israel kallas det för Shawarma..
Nej, shwarma är en annan sak. Likt döner kebab (kött man skär från en stock) men inte samma. Helt annan kryddning (vinäger och kryddpeppar är det karaktäristiska för shwarma) och andra tillbehör osv. I kontinentaleuropa är det kebab i arabiska kvarter och shwarma i judiska. Amsterdam är helt sjukt uppdelat på det sättet. Ungefär lika stor skillnad från döner kebab som tacos, släkt men annorlunda. Är man sugen på en kebab så nöjer man sig inte med en shwarma och vice versa.
Rekommenderar alla att gå till Midan ögonaböj och beställa en kebab och en shwarma och se skillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
SiggeSpringnota
Du har inte ens greppat att kebab är ett paraplybegrepp än.
Och du har inte hajat att i Sverige så har kebab blivit synonymt med döner och det är så han pratar. Och jag varvar min terminologi genom att försöka specifiera döner och "dumma ned det" genom att säga kebab så folk förstår vad jag menar.
Olyckligt givetvis eftersom det innebär att folk ofta missar alla andra sorter av kebab. Men bättre än amerikanernas missförstånd - där är ju ett helt vanligt grillspett "kebab".
Sen har ju kebaben spridit sig i Asien och vi har indisk kebab mm (där det kan vara räkor, fisk eller vad som helst). Men då får man specifiera det liksom. Kebab här = från Arabvärlden. Oftast döner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bryling
Det hävdas att den ursprungligen uppstod i Turkiet vilket jag kan tänka mig inte stämmer. Det kan nog ha varit Grekland. Men Turkiet anses alltså vara dess härkomst.
Nej, det kan inte ha varit Grekland. Det är ju en typisk arabisk rätt. Gyros kommer från Grekland. Det är deras tolkning/svar på arabernas kebab - med mycket mera "Medelhavskänsla" i kryddningen och tillbehören. Och uppstod först på 1900-talet på samma sätt som tacos al pastor - libaneser och araber som invandrade och gjorde en lokal tolkning. Kebab däremot har närmare 1000 år av historia.