2021-03-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Ja, jag har rätt. Den "infon" du har läst var förmodligen från närmsta Turkish air-broschyr.
Babbarna nu pratat med är, som jag skrev, irrelevanta.

Näe du har fel.

Sanna älskare från mellanöstern, av kebab, vill ha sin kebab traditionalistisk. Alltså med lamm. Den 1:a babben jag talade med detta om var ägare av en kebabhåla på Sveavägen i Sthlm på 80-talet. Han var väl runt 50, då. Kebabtillverkning var något han tagit med sig från sitt hemland. Han visste garanterat vad han pratade om. Han sålde för övrigt 2 versioner, hade 2 spett med olika kött på. Ett med bara lamm det andra var 40% nöt och 60% lamm. Numera är det ju ofta 100% nöt då många Svennar inte gillar kofta och babben vill ju sälja så mycket han kan.

Hursom, tråden handlar om det rätta namnet på rätten. Innehållsmässigt kan den variera på samma sätt oavsett var den görs så det heter olika beroende på vart den görs. Alltså, kebab i Turkiet heter gyros i Grekland m.a.o.
Citera
2021-03-28, 10:23
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Näe du har fel.

Sanna älskare från mellanöstern, av kebab, vill ha sin kebab traditionalistisk. Alltså med lamm. Den 1:a babben jag talade med detta om var ägare av en kebabhåla på Sveavägen i Sthlm på 80-talet. Han var väl runt 50, då. Kebabtillverkning var något han tagit med sig från sitt hemland. Han visste garanterat vad han pratade om. Han sålde för övrigt 2 versioner, hade 2 spett med olika kött på. Ett med bara lamm det andra var 40% nöt och 60% lamm. Numera är det ju ofta 100% nöt då många Svennar inte gillar kofta och babben vill ju sälja så mycket han kan.

Hursom, tråden handlar om det rätta namnet på rätten. Innehållsmässigt kan den variera på samma sätt oavsett var den görs så det heter olika beroende på vart den görs. Alltså, kebab i Turkiet heter gyros i Grekland m.a.o.

Du har inte ens greppat att kebab är ett paraplybegrepp än.
Citera
2021-03-28, 10:29
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror du det kan beror på att det är ett roterande spett av kött som grillas?
Det skulle kunna vara så, men jag är inte helt säker. Det som kallas doner och som jag har ätit i bland annat Manchester smakade inte riktigt som när jag beställt döner i Dresden. Jag tycker att doner smakar något starkare. Kan det ha med kryddningen att göra?
Citera
2021-03-28, 10:46
Medlem
Citat:

Du har inte ens, än, fattat att det är ett paraplybegrepp.
Skrivet på det viset vore det korrekt, så som du, ovan, skrev det på så skulle du inte få godkänt i skolan. Aja baja

Jodå, det har jag. Avslutningen på mitt senaste inlägg visar på det.

Att lamm, får och get borde ha varit det dominerande köttet är lätt att se. Till skillnad från fisk. De som när denna rätt började att skapas bodde vid kusten, använde såklart mer fisk än de i inlandet. Medans inländare givetvis använde mer djurkött. Eftersom de flesta bodde i inlandet så innehöll alltså oftast den ursprungliga kebaben lamm, får eller get.

Det hävdas att den ursprungligen uppstod i Turkiet vilket jag kan tänka mig inte stämmer. Det kan nog ha varit Grekland. Men Turkiet anses alltså vara dess härkomst.
Citera
2021-03-28, 10:48
Medlem
Sladdarens avatar
Souvas i pitabröd är minst lika gott (den norrländska kebaben)

https://receptfavoriter.se/recept/souvas-i-pitabrod

gärna med orientalsås och vitlöksås med chilisås såklart
Citera
2021-03-28, 11:04
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Tillåt mig skratta, i Stockholm är det omöjligt att hitta en god kebab, parasiterna kanske kan skillnaden på kebab och gyrosens ursprung men laga till dem med en god sås kan de inte i hufvudstaden.

Vad har det med vad jag sa att göra? Och jo, det kan man. Länge fanns det nästan bara den typen av urkassa ställen jag tror du tänker på (men samtidigt existerade det utmärkta gyrosställen, bara det att ingen här tänker på det som kebab) men det är ju historia nu. Såna ställen finns men även bra ställen.

Citat:
4. Kebaben, vilken benämning vi än talar om har inte sitt ursprung i Turkiet, inte i Anatolien heller. Döner är en annan fråga.

Kebaben uppstod från turkiska soldater som grillade kött på sina svärd. Svärden blev med åren till spett och här är vi nu.

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
I Tel Aviv Israel kallas det för Shawarma..

Nej, shwarma är en annan sak. Likt döner kebab (kött man skär från en stock) men inte samma. Helt annan kryddning (vinäger och kryddpeppar är det karaktäristiska för shwarma) och andra tillbehör osv. I kontinentaleuropa är det kebab i arabiska kvarter och shwarma i judiska. Amsterdam är helt sjukt uppdelat på det sättet. Ungefär lika stor skillnad från döner kebab som tacos, släkt men annorlunda. Är man sugen på en kebab så nöjer man sig inte med en shwarma och vice versa.

Rekommenderar alla att gå till Midan ögonaböj och beställa en kebab och en shwarma och se skillnaden.

Citat:

Och du har inte hajat att i Sverige så har kebab blivit synonymt med döner och det är så han pratar. Och jag varvar min terminologi genom att försöka specifiera döner och "dumma ned det" genom att säga kebab så folk förstår vad jag menar.

Olyckligt givetvis eftersom det innebär att folk ofta missar alla andra sorter av kebab. Men bättre än amerikanernas missförstånd - där är ju ett helt vanligt grillspett "kebab".

Sen har ju kebaben spridit sig i Asien och vi har indisk kebab mm (där det kan vara räkor, fisk eller vad som helst). Men då får man specifiera det liksom. Kebab här = från Arabvärlden. Oftast döner.

Citat:
Det hävdas att den ursprungligen uppstod i Turkiet vilket jag kan tänka mig inte stämmer. Det kan nog ha varit Grekland. Men Turkiet anses alltså vara dess härkomst.

Nej, det kan inte ha varit Grekland. Det är ju en typisk arabisk rätt. Gyros kommer från Grekland. Det är deras tolkning/svar på arabernas kebab - med mycket mera "Medelhavskänsla" i kryddningen och tillbehören. Och uppstod först på 1900-talet på samma sätt som tacos al pastor - libaneser och araber som invandrade och gjorde en lokal tolkning. Kebab däremot har närmare 1000 år av historia.
Senast redigerad av OdCaBo 2021-03-28 kl. 11:10.
Citera
2021-03-28, 11:08
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Du har inte ens, än, fattat att det är ett paraplybegrepp.
Skrivet på det viset vore det korrekt, så som du, ovan, skrev det på så skulle du inte få godkänt i skolan. Aja baja

Jodå, det har jag. Avslutningen på mitt senaste inlägg visar på det.

Att lamm, får och get borde ha varit det dominerande köttet är lätt att se. Till skillnad från fisk. De som när denna rätt började att skapas bodde vid kusten, använde såklart mer fisk än de i inlandet. Medans inländare givetvis använde mer djurkött. Eftersom de flesta bodde i inlandet så innehöll alltså oftast den ursprungliga kebaben lamm, får eller get.

Avslutningen på ditt inlägg bevisade ingenting.
Det hävdas väldigt mycket. Att man grillat kött på spett osv har man gjort sen man uppfann elden. Ordet kebab har en äldre historia än Turkiet och det Ottomanska riket. Ordet kebab (i olika former och stavningar) är äldre än den tidpunkt steppkineser bestämde sig för att ta sig mot anatoliska halvön.
Citera
2021-03-28, 11:11
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Det hävdas väldigt mycket. Att man grillat kött på spett osv har man gjort sen man uppfann elden. Ordet kebab har en äldre historia än Turkiet och det Ottomanska riket. Ordet kebab (i olika former och stavningar) är äldre än den tidpunkt steppkineser bestämde sig för att ta sig mot anatoliska halvön.

Ordet kebab är först belagt i den turkiska texten Kyssa-i Yusuf från 1377...

Givetvis har man grillat kött på svärd längre tillbaka i tiden. Men det var i Turkiet utvecklingen mot dagens kebabrätter startade. Lite arbiträrt kanske men nånstans drar man gränsen och här är konsensus att det var turkar som var först.
Senast redigerad av OdCaBo 2021-03-28 kl. 11:14.
Citera
2021-03-28, 11:20
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

Kebaben uppstod från turkiska soldater som grillade kött på sina svärd. Svärden blev med åren till spett och här är vi nu.

Och du har inte hajat att i Sverige så har kebab blivit synonymt med döner och det är så han pratar. Och jag varvar min terminologi genom att försöka specifiera döner och "dumma ned det" genom att säga kebab så folk förstår vad jag menar.

Olyckligt givetvis eftersom det innebär att folk ofta missar alla andra sorter av kebab. Men bättre än amerikanernas missförstånd - där är ju ett helt vanligt grillspett "kebab".

Sen har ju kebaben spridit sig i Asien och vi har indisk kebab mm (där det kan vara räkor, fisk eller vad som helst). Men då får man specifiera det liksom. Kebab här = från Arabvärlden. Oftast döner.

Nej, lite min poäng är att historian inte är satt i sten.
För ett antal år sen var det persiska soldaters svärd, jag har själv använt det argumentet.

Och jag "dummar ner det" och påtalar att fenomenet kebab inte är turkiskt och lägger till "Döner är en annan fråga." I ett sammanhang är det "rätt" att bara säga kebab. I ett sammanhang när paraplybegreppets ursprung ska diskuteras är det en annan fråga.
Citera
2021-03-28, 11:26
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Ordet kebab är först belagt i den turkiska texten Kyssa-i Yusuf från 1377...

Givetvis har man grillat kött på svärd längre tillbaka i tiden. Men det var i Turkiet utvecklingen mot dagens kebabrätter startade. Lite arbiträrt kanske men nånstans drar man gränsen och här är konsensus att det var turkar som var först.

Du läste din wikitext väldigt dåligt. Läs om den en gång till....
Finns ingen konsensus kring frågan.
Citera
2021-03-28, 11:51
Medlem
Citat:

Nu börjar du väl ändå tappa tråden helt, Sigge. Läs trådrubriken igen.

Samma rätt, har alltså olika namn beroende på vart den görs. Gör en kebab i Turkiet, förflytta dig ögonblickligen till Grekland och bjud en Grek på rätten. Han skulle säga att det var en Gyros. Därmed är frågeställarens fråga besvarad och tråden avslutad.

Att jag, vilket du invände emot, hävdade att en äkta kebab ska göras på lammköt har egentligen inte med trådstarten att göra. Det var bara lite extra info. Medans du nu har helt spårat ur.

Men du kan återupprätta ditt anseende genom att starta en ny tråd som handlar om allt som har med kebab att göra. Även ordets härkomst. Om du vill vara seriös.

Lycka till.
Citera
2021-03-28, 12:12
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Nu börjar du väl ändå tappa tråden helt, Sigge. Läs trådrubriken igen.

Samma rätt, har alltså olika namn beroende på vart den görs. Gör en kebab i Turkiet, förflytta dig ögonblickligen till Grekland och bjud en Grek på rätten. Han skulle säga att det var en Gyros. Därmed är frågeställarens fråga besvarad och tråden avslutad.

Att jag, vilket du invände emot, hävdade att en äkta kebab ska göras på lammköt har egentligen inte med trådstarten att göra. Det var bara lite extra info. Medans du nu har helt spårat ur.

Men du kan återupprätta ditt anseende genom att starta en ny tråd som handlar om allt som har med kebab att göra. Även ordets härkomst. Om du vill vara seriös.

Lycka till.

Nu är det kokta fläsket stekt. Klart jag spårar ur, jag har bara börjat spåra. Du tror att en turk inte hade kollat konstigt på dig om du sa åt honom att langa fram en kebab, därav mina poänger. Kebab är paraplybegreppet på en oändlig antal sorter, ursprung okänt. Döner som TS delvis pratade om, är i Tyskland samma sak som det som vanligtvis felaktigt bara kallas kebab i Sverige, men kebab är inte en rätt.
Att sidodiskussioner uppstår är en helt annan fråga och tål även dom att diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in