2021-03-26, 23:48
Medlem
De här ”nya” styr & ställ-cyklarna som hanteras av tyska next bike är de:

a) ett skämt?

b) egentligen elcyklar fast jag har inte hittat var man slår på elen?

Sambon har nämligen en elcykel och den är precis lika omöjlig att cykla på när batteriet inte är inkopplat som next bike-cyklarna så därav min fråga. De har ju 0 rull liksom.

Är jag ensam om mina åsikter/undringar?
Senast redigerad av meetthefockers 2021-03-26 kl. 23:50.
Citera
2021-03-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers

Är jag ensam om mina åsikter/undringar?
Japp ingen annan tycker att det är några konstigheter. Du får köpa din egen cykel och lämna det högteknologiska till andra
Citera
2021-03-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Sambon har nämligen en elcykel och den är precis lika omöjlig att cykla på när batteriet inte är inkopplat som next bike-cyklarna så därav min fråga. De har ju 0 rull liksom.

Om de har "0 rull" som du skriver så måste hjullagrena vara dåliga. Hjullager kan vara ganska dåligt justerade från fabrik. Det var mitt bakhjul från Alexrim, som visserligen är ett budgethjul så då kanske man inte får ha för stora krav. Sedan bör man serva hjullagrena var 5000:e km eller om de går trögt. Det blir en gång per år om man cyklar 14 km per dag.
Citera
2021-03-27, 07:11
Medlem
RedForces avatar
Det är jättefina cyklar och en bra grej vi har i vår fina arbetarstad. Nu skall vi bara öka tillgängligheten så fler kan ta del av cyklarna. Vi måste också förbjuda de hemska el-scotrarna som förstör gatubilden. Då blir det mer naturligt med mer Styr & Ställ cyklar.

Man borde också förbjuda elcyklar eftersom de är för farliga i trafiken. Det är därför Styr & Ställ inte är med el.
Citera
2021-03-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Det är jättefina cyklar och en bra grej vi har i vår fina arbetarstad. Nu skall vi bara öka tillgängligheten så fler kan ta del av cyklarna. Vi måste också förbjuda de hemska el-scotrarna som förstör gatubilden. Då blir det mer naturligt med mer Styr & Ställ cyklar.

Man borde också förbjuda elcyklar eftersom de är för farliga i trafiken. Det är därför Styr & Ställ inte är med el.

Jag förutspår att styr & ställ snart är övergivet då cyklarna helt enkelt inte är cykelvänliga. Det är alldeles för dåligt rull och de är för otympliga.

Elskotrarna kommer med stor sannolikhet ta över. De verkar billiga och relativt underhållsfria. Cyklar har spelat en viktig roll för vissa typer av resande men jag tror att i framtiden så kommer de bara att ha en nisch för cykelsportintresserade och de som vill ha ”billig” motion till jobbet. Priset för en cykel är väl nästan avskräckande i jämfört med en elskoter. Elcykeln kommer nog att ta över som pendlarcykeln. Äldre personer kommer också att se fördelarna, särskilt om de tex har artos eller liknande.

Någon annan som har åsikter om styr & ställ?
Senast redigerad av meetthefockers 2021-03-27 kl. 09:18.
Citera
2021-03-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Japp ingen annan tycker att det är några konstigheter. Du får köpa din egen cykel och lämna det högteknologiska till andra

Tycker du att en styr & ställ-cykel är högteknologisk så tippar jag att du är född pre 1900. Eller är det för att de har en sk app som du känner framtidens vingslag över åbäket?
Citera
2021-03-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om de har "0 rull" som du skriver så måste hjullagrena vara dåliga. Hjullager kan vara ganska dåligt justerade från fabrik. Det var mitt bakhjul från Alexrim, som visserligen är ett budgethjul så då kanske man inte får ha för stora krav. Sedan bör man serva hjullagrena var 5000:e km eller om de går trögt. Det blir en gång per år om man cyklar 14 km per dag.

Jag tror mer att det handlar om konstruktionen och tyngden på elcyklar som gör att de utan elfunktionen påkopplad står det sig slätt mot vanliga cyklar. Undantaget styr & ställ då -men det är ju knappast vanliga cyklar. Har styr & ställ-cyklarna förresten ens kedja, tycker det känns som att de kan ha rem istället. Nån som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in