• 1
  • 2
2021-03-26, 08:55
Medlem
Fjellrevens avatar
Hej,

Jag har som det ser ut nu ett jobberbjudande på bordet. Det nya jobbet erbjuder högre lön, ca högre 18% högre än nuvarande, dock ser det ut som att jag kommer behöva gå ner från 30 dagar till 25 dagars semester. Givet att dom inte går med på att bara höja semestern rakt av, hur hade ni förhandlat i den situationen?

Ska man ta erbjudandet, och växla kommande lönehöjningar mot semester. Alternativt går ner lite i lön för att få upp semesterdagarna?

Hur hade ni tänkt?
Citera
2021-03-26, 09:02
Medlem
Timmervargens avatar
Generellt hade jag prioriterat semester över hög lön i det läget i livet jag är nu. Men nog hade jag räknat på det. Kanske du kan ta 1 vecka obetald semester och ändå tjäna mer än på tidigare jobb?
Citera
2021-03-26, 09:03
Medlem
isbiten123s avatar
vilket jobb kommer du trivas på bäst måste vara det viktiga tänker jag.
Citera
2021-03-26, 09:07
Medlem
Får du övertidsersättning är du snabbt över 40 timmar komp.
Citera
2021-03-26, 09:12
Medlem
yz44s avatar
Om du räknar bort en veckas obetald ledighet så bör du väl ändå gå plus.
Citera
2021-03-26, 09:20
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjellreven
Hej,

Jag har som det ser ut nu ett jobberbjudande på bordet. Det nya jobbet erbjuder högre lön, ca högre 18% högre än nuvarande, dock ser det ut som att jag kommer behöva gå ner från 30 dagar till 25 dagars semester. Givet att dom inte går med på att bara höja semestern rakt av, hur hade ni förhandlat i den situationen?

Ska man ta erbjudandet, och växla kommande lönehöjningar mot semester. Alternativt går ner lite i lön för att få upp semesterdagarna?

Hur hade ni tänkt?
Beror ju på hur gammal du är och var i ”karriären” du befinner dig.

För tio år sedan hade jag prioriterat hög lön, bättre position och titel. Idag skulle jag inte acceptera en inskränkning av min frihet och tid för allt smör i Småland.
Citera
2021-03-26, 09:22
Medlem
Fjellrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Generellt hade jag prioriterat semester över hög lön i det läget i livet jag är nu. Men nog hade jag räknat på det. Kanske du kan ta 1 vecka obetald semester och ändå tjäna mer än på tidigare jobb?

Jag har mitt första barn på väg, så känner att dom där 5 dagarna kan göra mycket. Dock kan ju även pengarna göra mycket

Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
vilket jobb kommer du trivas på bäst måste vara det viktiga tänker jag.

Trivseln kommer nog vara lika, eller kanske något högre på det nya jobbet, men det vet man ju inte förrens man börjat!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Får du övertidsersättning är du snabbt över 40 timmar komp.

Övertidsersättning nämndes aldrig i erbjudandet (erbjudandet kom som en väldigt reducerad sammanfattning), ska nog fråga dem hur det ser ut. Det är dock inte en branch där man brukar jobba övertid i särskilt stor utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om du räknar bort en veckas obetald ledighet så bör du väl ändå gå plus.

Ja, ja har försökt räkna lite på det. Skulle behöva gå ner ~1200 kr i månaden om man går efter standard 5,4% regeln för semesterdagar kontra lön. Dock torskar man ju också lite semesterersättning.
Citera
2021-03-26, 09:23
Medlem
Fjellrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Beror ju på hur gammal du är och var i ”karriären” du befinner dig.

För tio år sedan hade jag prioriterat hög lön, bättre position och titel. Idag skulle jag inte acceptera en inskränkning av min frihet och tid för allt smör i Småland.

Jag är fortsatt ganska ung, i 30 års åldern, och är väl egentligen fortfarande på väg upp i karriären. Men med barn på väg etc, så börjar besluten bli svårare och svårare
Citera
2021-03-26, 09:48
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Jag är fortsatt ganska ung, i 30 års åldern, och är väl egentligen fortfarande på väg upp i karriären. Men med barn på väg etc, så börjar besluten bli svårare och svårare
Helt ärligt låter det som jordens ilandsproblem. Det är knappast något livsavgörande beslut. Det är nästan i nivå med "På mitt nuvarande jobb har vi gratis kakor till fikat. Det är det inte på nya jobbet, men kaffet i automaten är godare."

Jag hade prioriterat det jobb som verkar roligast, och kanske även hur karriärmöjligheterna ser ut. Möjlighet till distansarbete hade också vägt tungt.
Citera
2021-03-26, 09:57
Medlem
Fjellrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Helt ärligt låter det som jordens ilandsproblem. Det är knappast något livsavgörande beslut. Det är nästan i nivå med "På mitt nuvarande jobb har vi gratis kakor till fikat. Det är det inte på nya jobbet, men kaffet i automaten är godare."

Jag hade prioriterat det jobb som verkar roligast, och kanske även hur karriärmöjligheterna ser ut. Möjlighet till distansarbete hade också vägt tungt.

Må vara ett ilandsproblem, men det är ingen som har påstått att det är ett livsavgörande beslut.

Jag kanske var otydlig i min frågeställning, men frågeställningen handlar inte om jag ska ta jobbet eller inte, utan snarare hur bör man tänka/förhandla kring semester kontra lön. Beslutade kan även ha stor effekt i framtiden, med tanke på lönejusteringar etc.
Citera
2021-03-26, 10:00
Medlem
Popademoss avatar
5 dagar är ju ingenting! Jag hade tagit jobbet. Om du är duktig på det du gör så kan du säkert jobba in och ta ledig dom dagarna ändå....
Citera
2021-03-26, 10:01
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Må vara ett ilandsproblem, men det är ingen som har påstått att det är ett livsavgörande beslut.

Jag kanske var otydlig i min frågeställning, men frågeställningen handlar inte om jag ska ta jobbet eller inte, utan snarare hur bör man tänka/förhandla kring semester kontra lön. Beslutade kan även ha stor effekt i framtiden, med tanke på lönejusteringar etc.
Hur ser din ekonomi ut idag? Hur du bör tänka är väldigt starkt beroende av det. Vad har du för bostad? Funderar du på att byta upp dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in