• 1
  • 2
2021-03-26, 00:00
Medlem
Jag har funderat på att köpa någon sådan där minikonsoll för 1000 kr från Kina, med 15 000 spel i osv. Men, så tänkte jag att hellre tar en begagnad dator (med S-video-utgång) för 1000 kr och använder den som "retro-station" och kopplar till TV:n.

Jag antar att gällande tv-spel så är en hederlig tjock-tv bäst för att spela retro-TVspelen på? Annars blir det väl pixligt och fult? Och för att spela retro-DATORspelen (i o m att de faktiskt var gjorda för att spela på en datorskärm / skärm med högre upplösning?), så får man istället koppla ihop datorn med en platt-tv (dvs för optimal upplösning)?

I tjock-TV:ns fall, så antar jag att bäst bild får man genom att datorn har en S-video-utgång? Förutsatt att tjock-tvn har en S-video-ingång givetvis. Eller finns det någon annan ingång en tjock-tv kan ha, som skulle ge en högre upplöst bild än S-video?

Fördelen med att använda en vanlig dator som "retro-station", är väl att man har full tillgång till att kunna använda alla emulatorprogram (använda fuskkoder, spara save-states, osv) fullt ut - möjligheter som annars är begränsade på en vanlig "retro-stations"-konsoll som man köper från Kina?

Dessutom, på en dator, så kan man väl välja själv vad man vill koppla för joystick/handkontroller genom USB? Eller t o m köpa olika USB-adapters för olika gamla konsollers joysticks/handkontroller, och använda "the real stuff from back in the days"? Jag antar att sådna möjligheter är begränsade (eller t o m obefintliga?) på en vanlig "retro-station"-konsoll man köper (från Kina antar jag att dom kommer ifrån, i o m alla copyrightskyddade ROMs som finns i dom?)? Dessutom, kan man väl enklare koppla (genom USB) special-kontroller av typen (fast nytillverkade alltså) som användes till de gamla arkadspelen (typ trackball för Missile Command, flygplans-stick för After Burner II, dubbla flygplans-stickor för Mecha-spel, cirkelformad "hjul"-kontroll för Arkanoid, osv), till en vanlig dator, jämfört med vad man kan koppla till någon kinesisk "retro-stations"-konsoll?

En annan fördel, är väl att på en dator, så kan man ha såpass stor hårddisk (5-10 Tb) så att man verkligen kan ha ALLA retro-tvspel (upp t o m Dreamcast?) samt alla retro-datorspel (OBS: SAMT ALLA ARKADSPEL OCKSÅ) som NÅGONSIN har funnits (på engelska)? Något som definitivt INTE lär finnas på en kinesisk "retro-station" antar jag (begränsningen där, är väl än så länge ca 256 Gb på ett minneskort?)?

Jag har två huvudfrågor antar jag:

1. Har jag rätt i allt ovanstående jag har skrivit? Om inte - korrigera mig gärna (och ge mig gärna tips i allmänhet, om något jag borde tänka på, som jag inte har tagit med)

2. Var kan man ladda ned torrents eller packade datorfiler, som innehåller (även om det givetvis antagligen är uppdelat) ALLA retro-tvspel samt ALLA retro-datorspel, som någonsin funnits?

En sista fråga, torde vara, om det finns något "skal"-program man kan ladda ned, som gör att man får ett snyggt interface, där man kan visuellt kan bläddra mellan spelen och få en preview samt se färgglada bilder på balla spelomslag osv? Samt som delar upp spel per genre, eller per popularitet "back in the days", osv?

Jag tackar för all hjälp och alla tips jag kan få

Retro rulez!!

PS: med "retro"-spel, så menar jag allting upp till Dreamcast gällande tv-spel, och allting fram till år 2000 gällande datorspel, och samma årtal gällande arkadspel (kanske några år till, i o m att Samurai Showdown V Special och King of fighters osv, och andra bra arkadspel, kom så sent som fram till omkring år 2003?).

PS igen: går det att emulera Dreamcast, N64, Saturn, PS1, 3DO, Jaguar CD, och liknande 32-, 64-, och 128-bitssystem, tillfredsställande på en dator? Om det går, måste man kanske ha en dyrare dator än en begagnad för 1000 kr?

PS igen: finns det någon lösning i detta sammanhang, för ljuspistol-spelen gällande retro-tvspel, samt retro-arkadspelen?
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2021-03-26 kl. 00:19.
Citera
2021-03-26, 00:21
Medlem
yz44s avatar
Jag köpte en retrokonsol, en Super Console X-Pro (700:-).

52 emulatorer, bl.a. PS1/PSP / SFC/N64/DS / MD / MAME / GBC/GBA/GBA/FBA/FC, allt installerat på ett 128 Gb SD-kort tillsammans med +40.000 spel, går även att lägga till spel själv.

HDMI, stöd för trådat- och wifi-nätverk, bluetoth, upp till 4 kontroller (via usb eller trådlöst).

Emuelec gränssnitt med menyer för bläddring mellan spelen.

Kolla in den på youtube, kanske kan vara något för dig.
Citera
2021-03-26, 00:22
Medlem
Googla efter RetroPie. Med en stor hårddisk borde du kunna ladda ner alla spel till din Raspberry. RetroPie erbjuder flertalet emulatorer och du kan fixa med upplösningen..
Citera
2021-03-26, 01:03
Medlem
Denna tråden har kanske det du undrar över, om inte så kanske bra tips på det du frågar efter.
(FB) Söker konsol/hårdvara full av retrospel snes/n64 etc
Citera
2021-03-26, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Jag köpte en retrokonsol, en Super Console X-Pro (700:-).

52 emulatorer, bl.a. PS1/PSP / SFC/N64/DS / MD / MAME / GBC/GBA/GBA/FBA/FC, allt installerat på ett 128 Gb SD-kort tillsammans med +40.000 spel, går även att lägga till spel själv.

HDMI, stöd för trådat- och wifi-nätverk, bluetoth, upp till 4 kontroller (via usb eller trådlöst).

Emuelec gränssnitt med menyer för bläddring mellan spelen.

Kolla in den på youtube, kanske kan vara något för dig.

Deras Super Console X PC Edition skulle ju kunna vara det jag söker efter (7000 kr dock plus frakt. INTE billigt!!!!!)

https://superconsole-x.com/products/...e-x-pc-edition

Den verkar ju typ ha (nästan. Inte PC-spel?) allt?

Här finns en lista över vilka konsoller och datorer den emulerar, och hur många spel till varje emulator som medföljer, https://drive.google.com/file/d/1aG4...ew?usp=sharing

Det jag tänker, är att bra spel, till t ex SNES, PC Engine, Sega Saturn osv, som ENBART kom ut på den japanska marknaden, nog inte finns med (t ex verkar ju inga PC Engine-spel finnas med? Enbart den amerikanska motsvarigheten = Turbografx 16). Men å andra sidan så verkar det finnas möjligheter att föra över sådana ROMs till den, om jag läste rätt?

Men inte fan är man sugen på att pröjsa hela 7000 kr?

Borde man inte få samma prestanda (om man enbart vill emulera upp t o m Dreamcast) med en begagnad dator för 1000-2000 kr?

Det jag i så fall söker, är ju som sagt, var man kan ladda ned alla spel till de retrokonsoller (eller dito datorsystem) som funnits, i en enda torrent (eller i en packad fil, typ WINRAR eller vad det nu igen heter)?

Eller så får man väl vänta 2 år, för då lär väl priset ha gått ned till 2000 - 3000 kr (och 1000 kr begagnat?) för Super Console X PC Edition ?

Någon som vet hur länge denna Super Console X PC Edition funnits?

Finns den att köpa begagnad någonstans, redan nu kanske? I Sverige, eller utomlands?

En viktig fråga är: är det NTSC eller PAL?

Man vill ju givetvis att det ska vara 60 hz, dvs NTSC.
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2021-03-26 kl. 02:20.
Citera
2021-03-26, 06:30
Medlem
Här finns en bra recension av Super Console X PC Edition:

https://www.youtube.com/watch?v=ROholOXYicE
Citera
2021-03-26, 14:36
Medlem
Pansarhanes avatar
Jag har ett softmoddat dvs homebrewat Nintendo Wii som har emulatorer för alla gamla konsoller och med en extern hårddisk på 1TB där jag har alla spel
Citera
2021-03-27, 02:25
Medlem
Här finns en 3 h lång video med alla spel som finns till X Pro-versionen (dvs den näst dyraste. Med 256 Gb minne. Observera att det alltså INTE är den mest dyra, PC Edition-versionen).

https://youtu.be/Ii8dkxRCQoo

En rimlig fråga är ju också (oavsett om det är X Pro-versionen eller PC Edition-versionen), huruvida man kan stoppa in ett USB-tangentbord (det finns ju en del textbaserad äventyrsspel, t ex till C64an, som kräver det) och använda det?

Här finns dessutom, för 400 kr, enbart ett fyllt minneskort med 50 000 spel, https://www.aliexpress.com/item/1005...375e19d1U5x8Ie

"Memory Card Pre-install System and Games for Super Console X Pro"

Frågan är om man kan använda detta kort, på en gammal PC-burk? (Dvs för att även få till en snyggt interface, där man kan bläddra mellan spelen osv). Men å andra sidan så verkar ju X Pro-versionen drivas av Android? Kan man köra Android på en PC?

En intressant sak jag såg i följande annons, https://www.aliexpress.com/item/1005...375e19d1U5x8Ie , var följande

"Support Kodi and Remote control. You can watch global TV for free" . Någon som vet vad som åsyftas? Dvs hur?
Senast redigerad av Vimanas-in-the-sky 2021-03-27 kl. 02:43.
Citera
2021-03-27, 12:22
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky

Det jag i så fall söker, är ju som sagt, var man kan ladda ned alla spel till de retrokonsoller (eller dito datorsystem) som funnits, i en enda torrent (eller i en packad fil, typ WINRAR eller vad det nu igen heter)?
.

Många frågor, men ser att du befinner sig i den sits jag befann mig i för ett par år sedan. Det jag lärt mig av efterforskningar och en del ogenomtänkta köp delar jag gärna med mig av.

Kinesiska allt-i-ett-konsoler är oftast av tveksam kvalitet, även om det finns undantag. Jag hade aldrig köpt något okänt märke och verkligen läst recensioner från företaget som säljer produkten, då kineserna även piratkopierar sina landsmäns prylar.

Själv har jag gått från Raspberry Pi (som visserligen är en bra produkt, men blev lite för klen när jag ville emulera nyare system) till en HP Compaq Elite 8300 SFF (en kontorsdator som oftast kan köpas för runt 1500:-) i denna slängde jag in grafikkortet GeForce GT 1030 2GB LP. Denna lösning tror jag hade fungerat för dig. Jag valde senare att skaffa en mer kraftfull PC och kan numera emulera PS2, PS3 och Nintendo Switch, vilket inte lär fungera så bra med äldre hårdvara.

Gällande torrents och fullständiga spelbibliotek lär du behöva stora lagringsmöjligheter. Med min nuvarande setup har jag 7TB dedikerat för spel (och även PC-spel). Vill man ha många CD/DVD-baserade spel i sin samling sticker det iväg snabbt. Till PS1 finns det exempelvis tusentals speltitlar och Sega Dreamcast har en hel del också. För att hitta dessa eftertraktade spelsamlingar hade jag börjat att botanisera på https://www.arcadepunks.com/ . Det du efterfrågar främst är en så kallad frontend som är själva skalet eller användargränssnittet där spelen smakfullt presenteras med text, bild och ibland video. Det finns ett antal färdiga Frontends att ladda hem från denna sida och även lite videoklipp som förhandsvisar hur det ser ut. Jag hade nog börjat att kolla upp det som kallas CoinOPS Next: https://www.arcadepunks.com/coinops-...nt-end-for-pc/. Det finns möjlighet att skaffa ett mindre setup och sedan bygga på det med fler system utan att vara någon dedikerad datortekniker. Själv kör jag med Frontenden Launchbox, som finns både som betal- och gratisvariant. Betalvarianten är värd sitt pris och ger även möjligheten att använda ett flashigare användargränssnitt kallad Bigbox.
Citera
2021-04-23, 12:38
Medlem
xcb567s avatar
Titta på Retropie/Lakka/Recalbox för "enkla allt-i-ett" lösningar på os/emulator-mjukvaran.
Hårdvarumässigt tror jag rpi 3/4 är det vanligaste, sen pc eller wii, beroende på vilka platformar man vill emulera.

För nerladdning av roms, archive.org har mängder av mame, tosec, redump & no-intro. Bara att tanka ner x TB och mata clrmame/romvault med

Edit: Sitter själv på 24+8 TB och det börjar bli trångt..
Citera
2021-04-25, 11:45
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Jag antar att gällande tv-spel så är en hederlig tjock-tv bäst för att spela retro-TVspelen på? Annars blir det väl pixligt och fult? Och för att spela retro-DATORspelen (i o m att de faktiskt var gjorda för att spela på en datorskärm / skärm med högre upplösning?), så får man istället koppla ihop datorn med en platt-tv (dvs för optimal upplösning)?
Jag kör mina emulatorer på en 47" platt-tv och det fungerar bra. Du kan ställa in massa grejer i emulatorerna som gör att det ser lite snyggare ut. Finns sådan där kantutjämning bl.a.

Du har nog glömt av hur det är att ha en tjock-TV förresten? Det är HEMSKT Tror du får överväga hur retro du vill gå.

Citat:
Fördelen med att använda en vanlig dator som "retro-station", är väl att man har full tillgång till att kunna använda alla emulatorprogram (använda fuskkoder, spara save-states, osv) fullt ut - möjligheter som annars är begränsade på en vanlig "retro-stations"-konsoll som man köper från Kina?
Ja det låter rimligt, använd en dator eller en RPi eller något!

Citat:
Dessutom, på en dator, så kan man väl välja själv vad man vill koppla för joystick/handkontroller genom USB? Eller t o m köpa olika USB-adapters för olika gamla konsollers joysticks/handkontroller, och använda "the real stuff from back in the days"? Jag antar att sådna möjligheter är begränsade (eller t o m obefintliga?) på en vanlig "retro-station"-konsoll man köper (från Kina antar jag att dom kommer ifrån, i o m alla copyrightskyddade ROMs som finns i dom?)? Dessutom, kan man väl enklare koppla (genom USB) special-kontroller av typen (fast nytillverkade alltså) som användes till de gamla arkadspelen (typ trackball för Missile Command, flygplans-stick för After Burner II, dubbla flygplans-stickor för Mecha-spel, cirkelformad "hjul"-kontroll för Arkanoid, osv), till en vanlig dator, jämfört med vad man kan koppla till någon kinesisk "retro-stations"-konsoll?
Kanske inte retro, men jag kan rekommendera PS3-kontrollerna för emulatorspelande, otroligt bra! (Finns ett program för att ha dom till datorn som heter DS4Windows).

Citat:
En annan fördel, är väl att på en dator, så kan man ha såpass stor hårddisk (5-10 Tb) så att man verkligen kan ha ALLA retro-tvspel (upp t o m Dreamcast?) samt alla retro-datorspel (OBS: SAMT ALLA ARKADSPEL OCKSÅ) som NÅGONSIN har funnits (på engelska)? Något som definitivt INTE lär finnas på en kinesisk "retro-station" antar jag (begränsningen där, är väl än så länge ca 256 Gb på ett minneskort?)?
I princip alla spel på kassett tar ingen plats nästan. Du kan få in alla kassettspel på säkert 200 GB. Dom kändaste PC-spelen tar inte så mycket plats under den tiden, kanske 200-300 GB max. Det är väl alla CD-baserade spel för PS1 och sådana som tar mycket plats, men det kanske inte blir så mycket där heller?

Citat:
2. Var kan man ladda ned torrents eller packade datorfiler, som innehåller (även om det givetvis antagligen är uppdelat) ALLA retro-tvspel samt ALLA retro-datorspel, som någonsin funnits?
Tror ej man får diskutera sådant här. Men för alla kassettspel så finns det packs som innehåller ALLA spel och versioner av varje spel. Vet att det finns ett PC-pack också för 1980-1999 som innehåller dom flesta spelen, fast i rippad form så att dom inte tar så mycket plats.

Citat:
PS igen: går det att emulera Dreamcast, N64, Saturn, PS1, 3DO, Jaguar CD, och liknande 32-, 64-, och 128-bitssystem, tillfredsställande på en dator? Om det går, måste man kanske ha en dyrare dator än en begagnad för 1000 kr?
Inga problem att emulera detta, kräver typ ingenting. Ska du köra PC-spel så får du nog ha en Virtual Machine med Windows 98, det blir förjävligt att få igång spelen annars. Och så kan du köra ScummVM för vissa DOS-spel.

Förövrigt, hoppas att du inte glömt Commandore och Amiga
Citera
2021-05-12, 17:42
Medlem
Du kan ju alltid testa nya pi400. Den är allt i ett tangentbord. Hdmi och usb support. Kör en 250 gb ssd med i princip allt kassett baserat. Det finns ju hur många images som helst i olika storlekar. Men kör en image som är gjord för den pi du kör. Och låt bli 4k tv... Pi400 skalar upp om du kopplar den till 4k..då flyter det inte lika fint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in