• 1
  • 2
2021-03-24, 21:39
Bannlyst
Jag vet inte om det här gör sig bättre i psykologi kanske? Vi får se.

Hursomhelst, jag har otroligt svårt att mentalt hantera allt mög som går sönder hemma. Jag är uppväxt med att leta på soptippar och i sopor efter leksaker mm. och köper inte gärna nya dyra saker (har inte råd heller, jobbar inte så mycket). Det leder till att jag sitter med en massa saker som går sönder. Hårddiskkrasch i iMac, glappande NAD-förstärkare, SENTEC-radiodel som pajar, glappande USB-whatever, sprakande Technics SL-1210 i stabiliserande Accuphase (det kostar ju två miljoner SEK för att ens kunna lyssna på vinyl seriöst, jag har lagt ut 50kr på föregående) osv.

Även nya saker går sönder/är paj vid leverans: mobil, router (från Kjell), ny dator (från webhallen), nån trasig/kraschande backup-disk, strulande Chromecast, Android-app-Bank-ID-strul, PS4 som Bluerayspelaren låter förjävligt i (gav bort den) Android-app-Bank-ID som inte går att köra efter juni 2021 eller något.

Jag står inte ut med allt krångel som det här genererar. Hur gör folk för att hantera sånt här. Köper ni nytt dyrt, sitter ni med trasigt mög eller vad gör ni? Allt verkar hopplöst. Jag är utbildad inom elektronik (+ b.la. data/matte) och kan väl laga en del av sakerna själv. Men det är inte värt för mig att sitta och fixa en gammal NAD-förstärkare som är värd 700kr, eller något sånt.

Vad gör man? Är det bara att kapitulera och sluta använda internet t.ex. (gjorde det ett tag)? Slänga glappande saker (t.ex. en NAD-förstärkare). Snaran dras åt och halva hemmet är ett lite av ett teknikhaveri just nu. Köpa nya saker är inte ett alternativ nu, och det blir rätt stressande det här.
Citera
2021-03-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ

Hursomhelst, jag har otroligt svårt att mentalt hantera allt mög som går sönder hemma. Jag är uppväxt med att leta på soptippar och i sopor efter leksaker mm. och köper inte gärna nya dyra saker (har inte råd heller, jobbar inte så mycket). Det leder till att jag sitter med en massa saker som går sönder. Hårddiskkrasch i iMac, glappande NAD-förstärkare, SENTEC-radiodel som pajar, glappande USB-whatever, sprakande Technics SL-1210 i stabiliserande Accuphase (det kostar ju två miljoner SEK för att ens kunna lyssna på vinyl seriöst, jag har lagt ut 50kr på föregående) osv.

Även nya saker går sönder/är paj vid leverans: mobil, router (från Kjell), ny dator (från webhallen), nån trasig/kraschande backup-disk, strulande Chromecast, Android-app-Bank-ID-strul, PS4 som Bluerayspelaren låter förjävligt i (gav bort den) Android-app-Bank-ID som inte går att köra efter juni 2021 eller något.

Jag står inte ut med allt krångel som det här genererar. Hur gör folk för att hantera sånt här. Köper ni nytt dyrt, sitter ni med trasigt mög eller vad gör ni? Allt verkar hopplöst. Jag är utbildad inom elektronik (+ b.la. data/matte) och kan väl laga en del av sakerna själv. Men det är inte värt för mig att sitta och fixa en gammal NAD-förstärkare som är värd 700kr, eller något sånt.

Vad gör man? Är det bara att kapitulera och sluta använda internet t.ex. (gjorde det ett tag)? Slänga glappande saker (t.ex. en NAD-förstärkare). Snaran dras åt och halva hemmet är ett lite av ett teknikhaveri just nu. Köpa nya saker är inte ett alternativ nu, och det blir rätt stressande det här.

Skit som är trasigt drämmer jag släggan på och sedan kör till återvinningen, finns ingen anledning att spara trasigt skit och det är ej heller värt att reparera
Citera
2021-03-24, 22:11
Medlem
Köper nytt så håller det länge.

Datorn jag har nu kan jag säkert ha i 8-10 år, mobilen 5 år; tvn 10.

Dina grejer kanske pajjar för du köper billiga använda grejer? Då får man tyvvär inte lika lång livslängd.
Citera
2021-03-24, 22:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Har du en uppsjö prylar hemma som är paj, hur är det möjligt? Kan du laga dem, om inte, "släng" dem (elskroten), annat är ju bara deprimerande. Är du väldigt duktig på att laga, har dålig ekonomi och tid över, så annonsera om att du lagar elektronik åt andra, och tjäna en slant på det, om det roar. Idag äger man inte gärna saker, det är lite på väg ut. Är du en samlare (hoarder).
Citera
2021-03-24, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Skit som är trasigt drämmer jag släggan på och sedan kör till återvinningen, finns ingen anledning att spara trasigt skit och det är ej heller värt att reparera

Men frågan är hur man definierar "trasigt skit" En lite glappande Accuphase från 1982 som låter som den är besatt av en demon någon gång per månad är inte "trasigt skit". "Trasigt skit" är en värdelös Androidmöghelvetesskittrasigtskit eller Chromecastbajs alt. PS4-mög. En, i grunden, fin NAD-förstärkare från 70-talet kanske inte faller under "trasigt skit"?

Ska man dra någon tidsgräns kring 1983 eller något? Allt efter ca. 1984 går som "trasigt skit"? Behöver göra det enkelt. Troligen spelar tillverkningsland in?
Citera
2021-03-24, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Har du en uppsjö prylar hemma som är paj, hur är det möjligt? Kan du laga dem, om inte, "släng" dem (elskroten), annat är ju bara deprimerande. Är du väldigt duktig på att laga, har dålig ekonomi och tid över, så annonsera om att du lagar elektronik åt andra, och tjäna en slant på det, om det roar. Idag äger man inte gärna saker, det är lite på väg ut. Är du en samlare (hoarder).

Det är fullt möjligt. Testa att ta emot en Accuphase gratis och köpa en Technics SL-1210 för 50kr (har funkat felfritt, det är annat som krånglar). Jag tror kruxet kan vara att jag köper för billigt nytt skit. Typ RCA-kablar, elkablar på Kjell. Oduglig/värdelös Chromecast (samtliga). Det verkar inte som Kjell duger längre. Vart handlar man då?

Jag jobbar hellre med datta. Det är bättre betalt. Nej, jag är inte en hoarder. Varför ska jag slänga en sjukt bra Accuphase? Berätta. Jag är väl kapabel att laga den, men frågan är om jag har tid. Folk ger åtminstone sin vänstra lillfingernagel för att lägga vantarna på en så het potatis jö. Den har kommit igång rätt bra efter ett par år, och lite enkelt fixande, nu. Funkar till ca. 98%.

EDIT: två saker som är värda att begrunda:

1) Man får vad man betalar för (400kr för en CastChrome)
2) Tid ÄR pengar

EDIT 2: Bara att fixa pickuppen till Technics SL-1210 (Original gangster, 80-tal) var ju ett tvåveckorprojekt med forumstudier och diverse research. Slarvade en del och läste inte ens en enda bok om pickupper.
Senast redigerad av realFEZ 2021-03-24 kl. 22:24.
Citera
2021-03-24, 22:26
Medlem
Citat:
Men frågan är hur man definierar "trasigt skit" En lite glappande Accuphase från 1982 som låter som den är besatt av en demon någon gång per månad är inte "trasigt skit". "Trasigt skit" är en värdelös Androidmöghelvetesskittrasigtskit eller Chromecastbajs alt. PS4-mög. En, i grunden, fin NAD-förstärkare från 70-talet kanske inte faller under "trasigt skit"?

Ska man dra någon tidsgräns kring 1983 eller något? Allt efter ca. 1984 går som "trasigt skit"? Behöver göra det enkelt. Troligen spelar tillverkningsland in?
Jag håller med dig jag lagar så långt det går men när datorn inte längre är effektiv nog för ny programvara ja då blir det nytt. Men skulle det vara förstärkare och annat till hifi då går jag ännu längre men skulle det bli uberturium med delarna då blir det något nyare men att köpa nytt är inte automatiskt bättre.
Citera
2021-03-24, 22:32
Bannlyst
Borde man inte uppmuntra en återvinnare/återförlorare som mig som åtminstone FÖRSÖKER använda gamla kvalitetsprylar istället för att skicka runt kinesiskt skit i DHL-paket (har jobbat som lastare på Arlanda i 6-7 år, vet hur det ser ut, jomentack) som är trasigt vid leverans?

Men det här är ju Sverige (STHLM närmare bestämt, jösses) vi har att göra med. Det är ingen lek. Om något är trasigt och man t.ex. behöver hjälp av grannen att bära säger dom allra flesta "Ring polisen!" eller "Ring vårdguiden!".
Citera
2021-03-24, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Jag håller med dig jag lagar så långt det går men när datorn inte längre är effektiv nog för ny programvara ja då blir det nytt. Men skulle det vara förstärkare och annat till hifi då går jag ännu längre men skulle det bli uberturium med delarna då blir det något nyare men att köpa nytt är inte automatiskt bättre.

Ja! Äntligen. En återförlorare.

Datorerna funkar. Jag kör äldre macOS och ska försöka installera Linux på en iMac då jag har tid. Hårddiskkrascher, på icke-SSD, är väl omöjliga att skydda sig mot egentligen. Det är väl bara en tidsfråga. Allt ifrån krasch-vid-leverans till 10-15 år? Sönder kommer den att gå.

För min del är nytt automatiskt SÄMRE då det gäller HiFi. Jag har HPM-100-högtalare som "Main" (4000kr). Jag anser att det kostar minst 70-80.000kr att komma i närheten av det ljudet på nyare grejer. Jag har testat en del, i butik.
Citera
2021-03-24, 23:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Du befinner dig någonstans på skalan: på ena sidan fantastiskt om du får ordning på de gamla sakerna till skillnad från alla andra "konsumenterna", men om berg av prylar som aldrig kommer funka så är det varningslampa. Styr rätt så blir det bra. Du kan väl samarbeta, bilda en liten community som hjälper hemma hos varandra, så blir ni kanske klara inom ett år istället för om hundra.
Citera
2021-03-24, 23:12
Medlem
53....so whats avatar
Klart du skall laga/behålla de prylar du verkligen vill ha, om du kommer att använda dom.
Fungerande elektronik som håller klass slår alltid ny skit.
Om du inte har tid att laga själv leta efter nån som hemmapular till billigt pris, kolla runt eller sätt upp lappar.

Övrig skit är bara ett bekymmer och skall säljas/ges bort/kasseras.
Citera
2021-03-24, 23:36
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:

NAD var ju riktigt bra grejer för nice ljud, själv hade jag några tre tonhuvuds bandspelare från nakamichi som kosta rätt mycket pengar... Gav senare bort dem till en elektronik intresserad...
Sorgligt att bra grejer bara så där blir helt ute....
Men köpt en del från netonet och det gör en bara ledsen.... Tv boxar som tappar minnet , dvd spelare som låter som värsta black hawk helikoptern ....
I framtiden så kommer jag att bo i thailand och där kan man få allt fixat för inga pengar alls, samt att min kommande pension där nere ger mig ett bra liv...

Korta svaret, flytta till thailand och allt löser sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in