2021-03-25, 13:25
Medlem
Separatistens avatar
Sossarna kan dra åt helvete.
Citera
2021-03-25, 13:29
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Men inte hyresfastigheter, eller?

Folk som bor i hyresrätter, nej eller jag vet faktiskt inte men rimligtvis nej då de ej äger sin lägenhet. Men hyrorna kanske kommer att höjas i och med fastigheten får högre kostnader för fastighetsägaren.
Citera
2021-03-25, 13:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Folk som bor i hyresrätter, nej eller jag vet faktiskt inte men rimligtvis nej då de ej äger sin lägenhet. Men hyrorna kanske kommer att höjas i och med fastigheten får högre kostnader för fastighetsägaren.

Hyresgäster får nog ingen skatt, men om fastighetsägaren får högre skatt lär den väl ta ut det på hyrorna?
Citera
2021-03-25, 13:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Ja, det blir snarare en positiv effekt då att stora lägenheter i innerstan får höjda hyror tack vare fastighetsskatt. En ensamstående trebarnsmamma i en hyresetta i Rågsved betalar 1300kr/år i fastighetsavgift medan en sossepamp som myglat till sig en 250 kvm våning på Strandvägen betalar samma 1300kr/år (båda avgifterna betalas givetvis av fastighetsägaren men läggs som en kostnad på hyran).
Citera
2021-03-25, 13:37
Medlem
De rödgröna gör ALLT för att det inte ska tjänas på att äga fastigheter eller arbeta mycket...

Likadant vid hyresrätter, då kommer hyresbolaget få tokhöja hyrorna för att de åker på en sjuhelvetes skatt istället. Hur kan folk ens rösta fram en sådan inkompetent regering...
Citera
2021-03-25, 13:38
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Lär inte hända och det vet sossarna. Det är förmodligen mest menat som ett utspel bara. Däremot skulle nog en fastighetsskatt vara bra för bostadsmarknaden. Man skulle kunna ta bort reavinstskatten när man inför den.
Citera
2021-03-25, 13:39
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Hört talas om att hela bostadsmarknaden stigit?
Så alla de miljoner du realiserar går åt till nästa bostad du köper, såvida du inte flyttar in under ett brofundament
Svennebanan tror han har blivit rik pga att hans keffa lgh har ökat i pris men glömmer att alla andra också har ökat. Nollsummespel.
Citera
2021-03-25, 13:45
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Hyresgäster får nog ingen skatt, men om fastighetsägaren får högre skatt lär den väl ta ut det på hyrorna?

Ja, om jag vore fastighetsägare och får en högre kostnad så skulle jag höjt hyran.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, det blir snarare en positiv effekt då att stora lägenheter i innerstan får höjda hyror tack vare fastighetsskatt. En ensamstående trebarnsmamma i en hyresetta i Rågsved betalar 1300kr/år i fastighetsavgift medan en sossepamp som myglat till sig en 250 kvm våning på Strandvägen betalar samma 1300kr/år (båda avgifterna betalas givetvis av fastighetsägaren men läggs som en kostnad på hyran).

Det beror på hur man ser det hela, om man enbart vill se en liten bit av kakan för att det är kul att några få personer kläms åt. Då kan man tycka att det är positivt men om man ser på helheten som är det enbart negativt för alla.

Din "sossepamp" klarar av en höjd hyra, det gör inte den ensamstående mamman i Rågsved.
Citera
2021-03-25, 13:50
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Om man har ett fritidshus som min morsa, betalar hon nästan 10 000kr om året i fastighetsskatt.

Hon är 78 år och har en pension efter skatt på 10 360kr, hur tror du det går för henne om hon helt plötsligt skall betala nästan 34 000kr? Hon kommer få sälja, och går då med vinst kanske 3-4miljoner. Men det skiter ju banken i, man får inga lån i den åldern.

Din morsa får helt enkelt betala skatten på fritidshuset, eller så får hon sälja den så att nyanlända/ensamkommande barn har någonstans att bo.
Citera
2021-03-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Ganska sjukt om det stämmer, eftersom då låter man de som sparat och gnetat ihop sina pengar betala, iom de som belånar sig har ränteavdrag....

Varför tar man inte bara bort ränteavdraget?
Precis.

Men är väl just därför. För att blåsa även dom som köpt för egna pengar/betalt av sitt lån. Så att man inte tjänar på att lämna systemet.
Citera
2021-03-25, 13:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ja, om jag vore fastighetsägare och får en högre kostnad så skulle jag höjt hyran.

Det beror på hur man ser det hela, om man enbart vill se en liten bit av kakan för att det är kul att några få personer kläms åt. Då kan man tycka att det är positivt men om man ser på helheten som är det enbart negativt för alla.

Din "sossepamp" klarar av en höjd hyra, det gör inte den ensamstående mamman i Rågsved.

Sossepampen får betala 13000/år och Rågsvedsmorsan 130kr/år.

Förutom den fiskala styrkan i fastighetsskatt leder den även till bättre allokering av resurser. T.ex. kan de omhuldade skärgårdspensionärerna tvingas hyra ut sitt paradisboende när de är på semester i Spanien för att klara av att betala fastighetsskatten. Då kan Rågsvedsmorsan kanske få uppleva en vecka i skärgården med sina barn istället för att det står tomt.
Citera
2021-03-25, 13:57
Medlem
george.sthlms avatar
Jag tror vi kan slappna av angående dessa höjningar, om dom kommer så sker inga stora
dramatiska höjningar. Orsaken till detta är att om allt för många drabbas så är det omöjligt att
vinna ett val.

Över 60 % av befolkningen bor i eget hus.
Resten bor i lägenhet, och 60 % av dom i lägenhet är bostadsrätter.
Sen lägg till en halv miljon fritidshus.

Det innebär att någonstans 85 % riskerar att drabbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in