2021-03-24, 19:47
Medlem
indianhejs avatar
Vi har enorma utgifter. Dels pga Corona men också en enorm flyktingpolitik som kommer kosta oss i årtionden framåt. Skatterna måste in.

För en villa på 4 miljoner kommer en familj nu betala ca 2800 i skatt per månad

Vi vet ju sedan tidigare att folk är överbelånade. Kan detta sluta på annat vis än att priserna på bostäder nu sjunker ordentligt.

På ett sätt tycker jag det är bra. Det ska inte var så att det är lättare att tjäna pengar på bostäder än genom arbete. Samtidigt vill folk ha detta säger ju Ygeman. Och folk röstar ju för samma politik som tidigare

Vad tror ni?

https://mobile.twitter.com/hanifbali...17408583471106
Senast redigerad av indianhej 2021-03-24 kl. 19:59.
Citera
2021-03-24, 19:52
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Vi har enorma utgifter. Dels pga Corona men också en enorm flyktingpolitik som kommer kosta oss i årtionden framåt. Skatterna måste in.

För en villa på 4 miljoner kommer en familj nu betala ca 2800 i skatt per månad

Vi vet ju sedan tidigare att folk är överbelånade. Kan detta sluta på annat vis än att priserna på bostäder nu sjunker ordentligt.

På ett sätt tycker jag det är bra. Det ska inte var så att det är lättare att tjäna pengar på bostäder än genom arbete. Samtidigt vill folk ha detta säger ju Ygeman. Och folk röstar ju för samma politik som tidigare

Vad tror ni?

2 vuxna, sparat ihop 600.00 i kontantinsats.
2800 kr extra och ekonomin spårar?
Låt mig tvivla. Däremot kommer bankerna få säga nej till fler ansökningar vilket är bra.
Citera
2021-03-24, 19:55
Medlem
Core.s avatar
Ganska sjukt om det stämmer, eftersom då låter man de som sparat och gnetat ihop sina pengar betala, iom de som belånar sig har ränteavdrag....

Varför tar man inte bara bort ränteavdraget?
Citera
2021-03-24, 19:55
Medlem
Har inte hört om detta, men har svårt att se att regeringen varken kan eller har stöd för en sådan skatt.

Om något vill svenska folket sänka skatter, nu när vi monterar ned välfärdssamhället och bjuder in världens alla penninghungriga migranter.
Citera
2021-03-24, 20:00
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Ganska sjukt om det stämmer, eftersom då låter man de som sparat och gnetat ihop sina pengar betala, iom de som belånar sig har ränteavdrag....

Varför tar man inte bara bort ränteavdraget?
Det spelar väl ingen roll om man förlorar 2800 per månad eller en utebliven skatteteåbäring på 30k?
Citera
2021-03-24, 20:08
Medlem
Trafikmagasinets avatar
Det är väl baserat på taxeringsvärdet och inte marknadsvärdet?

Min lilla gård uppskattar banken till ett värde av 2.7 miljoner nen taxeringsvärdet är barra runt 400.000. Så jag drabbas inte nämnvärt?
Senast redigerad av Trafikmagasinet 2021-03-24 kl. 20:08. Anledning: Stavfel
Citera
2021-03-24, 20:18
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikmagasinet
Det är väl baserat på taxeringsvärdet och inte marknadsvärdet?

Min lilla gård uppskattar banken till ett värde av 2.7 miljoner nen taxeringsvärdet är barra runt 400.000. Så jag drabbas inte nämnvärt?

Kommer givetvis bli snabba uppräkningar på texeringsvärden
Citera
2021-03-24, 20:22
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
2 vuxna, sparat ihop 600.00 i kontantinsats.
2800 kr extra och ekonomin spårar?
Låt mig tvivla. Däremot kommer bankerna få säga nej till fler ansökningar vilket är bra.

Om man har ett fritidshus som min morsa, betalar hon nästan 10 000kr om året i fastighetsskatt.

Hon är 78 år och har en pension efter skatt på 10 360kr, hur tror du det går för henne om hon helt plötsligt skall betala nästan 34 000kr? Hon kommer få sälja, och går då med vinst kanske 3-4miljoner. Men det skiter ju banken i, man får inga lån i den åldern.
Citera
2021-03-24, 20:42
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Om man har ett fritidshus som min morsa, betalar hon nästan 10 000kr om året i fastighetsskatt.

Hon är 78 år och har en pension efter skatt på 10 360kr, hur tror du det går för henne om hon helt plötsligt skall betala nästan 34 000kr? Hon kommer få sälja, och går då med vinst kanske 3-4miljoner. Men det skiter ju banken i, man får inga lån i den åldern.
Perfekt. Nu kommer väl priserna sjunka kom detta. Men säg att hon får 2.5 miljon. Då får hon skatta 30 procent på detta med. Har då kvar 1750000. Det nya Sverige, vi har röstat för detta
Citera
2021-03-24, 20:57
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Det spelar väl ingen roll om man förlorar 2800 per månad eller en utebliven skatteteåbäring på 30k?

Fast då gynnar man ju de som inte överbelånat sig istället? Ränteavdraget gynnar ju de belånade mest. Nu hör jag till den belånade skaran och borde vara på andra sidan, men det här med ränteavdraget har jag aldrig fattat syftet till. Tar man bort ränteavdraget istället motiverar man folk att inte låna för mycket
Citera
2021-03-24, 21:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Stålarna till blatteriet måste in. De enda som inte kan undkomma att skatta i Sverige är fastighetsägare & mindre butiksägare. Dessa kommer att skattas till döds.
Citera
2021-03-24, 21:03
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Perfekt. Nu kommer väl priserna sjunka kom detta. Men säg att hon får 2.5 miljon. Då får hon skatta 30 procent på detta med. Har då kvar 1750000. Det nya Sverige, vi har röstat för detta

Ja det blir tyvärr så när de flesta röstar för att skänka bort sina pengar. Verkar finnas en pervers njutning av att utsätta gamla och låginkomsttagare för ett helvete. Den psykiska ohälsa som drabbar dessa grupper borde de iaf erbjuda aktiv dödshjälp om så önskas. Det är tortyr att behöva lämna sitt eget hus, som man byggde med sina egna händer, för 60år sedan.

Tror dock inte priserna går ner. Det kommer enbart öka klyftorna, när de rika kan köpa upp fastigheter. Då de kört ut, icke önskvärda medborgare.

Och pengarna, de vet vi vart de går. Äldre och låginkomsttagare skall ut i gettot och byta plats med de inflyttade. Då kommer lyckan vara total bland majoriteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in