• 1
  • 2
2021-03-24, 18:01
Medlem
Ny lag kanske är på gång som kan rendera att de som poppar musik så högt i son bil att det kan störa omgivningen och/eller minska trafiksäkerheten.
Det tycker jag låter som en vettig lag.

Citat:
Visst är det trevligt att spela lite Owe Thörnqvist på max volym när man är ute och glider i bilen. Men ibland kan det bli lite för mycket av det goda. Polisen i Värmland och Dalarna har länge haft problem med bilister som spelar alldeles för hög musik och med anledning av detta inte är lika säkra i trafiken. Samtidigt stör detta boende i närheten. Förra sommaren var störande bilmusik den enskilt vanligaste orsaken till att personer i Värmland och Dalarna ringde till polisen. Nu kan en ändring i ordningslagen vara på gång som skulle kunna göra det enklare för polisen att bötfälla dessa förare, om musik spelas på ett sätt så att det blir ordningsstörande. En bot skulle kunna ligga på 800 kronor.

Ett beslut kring det nya förslaget väntas komma efter sommaren.

Källa: https://feber.se/bil/polisen-kan-fa-...-musik/422935/
Citera
2021-03-24, 18:06
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Mycket bra idé. Så jävla störande när bilar kommer in på gården och skall hämta nån eller
släppa av nån på kvällen 23-24.00 och det dunkar som ett jävla as.

Dock kommer många araber,WT och bonnraggare gråta över detta.
Citera
2021-03-24, 18:13
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Bra förslag, de kan ge tinnitus också..
Citera
2021-03-24, 18:15
Medlem
snivlems avatar
ÄNTLIGEN .... jag har många gånger vaknat till vid 22-23 tiden av att nån jävel spelar så jävla högt 50 meter bort på parkeringen. det verkar va en tävling vem som kan få plåt att skallra mest eller nåt slag kukmätning i vem som har flest watt på slutsteget.

bra låter det iallafall inte...

de kan gott få tinnitus .... de förtjänar det
Citera
2021-03-24, 18:18
Medlem
Känns ju som det bör vara dags att införa böter för alla som isolerar sig från trafikomgivningen via hörlurar också
Citera
2021-03-24, 18:46
Bannlyst
Kan det inte redan klassas som ”förargelseväckande beteende”?
Citera
2021-03-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Kan det inte redan klassas som ”förargelseväckande beteende”?

"Vållande till annans döv".

Ett bra förslag. Det dunkar och dånar överallt, året om och dygnet runt. Spårat ur som så mycket annat i samhället.
Citera
2021-03-24, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elofa
"Vållande till annans döv".

Ett bra förslag. Det dunkar och dånar överallt, året om och dygnet runt. Spårat ur som så mycket annat i samhället.

Missförstå mig rätt, smutsiga raggare i nercabbade bilar med värdelös rocka-a-Billy på högsta volym borde sluta med galgbacken för de ansvariga, det känns bara som att polisen måste ha stöd i lagboken för att bryta upp sådant här redan, en böter på 800kr känns jävligt luftigt, 5 raggare är säkert beredda att dela på den notan för att sprida Eddie medusas gospel....
Citera
2021-03-24, 18:59
Medlem
Helt rätt. Bodde i flera år vid en av dom mest trafikerade vägarna i min kommun. Trots att man bodde på tredje våningen och hade fönsterna stängda så lät raggarjävlarnas musik högra inne i lägenheten än vad det hade gjort om jag spelade musik själv inne i lägenheten.

Sätt en gräns på hur högt fordon får låta också. Det värsta var trots allt dom trimmade mopederna som åkte fram och tillbaka hela sommarkvällarna.
Citera
2021-03-24, 19:00
Medlem
Finansvargens avatar
Ja, äntligen. Jag blir så lycklig. Jag vill ha tyst ikring mig. Även konserter borde förbjudas. Nattklubbar som spelar hög musik. Tack och lov att pandemin förbjudit dessa, om än tillfälligt.

Bara lagen inte gäller Islamskt böneutrop, där måste ett undantag finnas.
Citera
2021-03-24, 19:06
Medlem
Finansvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Helt rätt. Bodde i flera år vid en av dom mest trafikerade vägarna i min kommun. Trots att man bodde på tredje våningen och hade fönsterna stängda så lät raggarjävlarnas musik högra inne i lägenheten än vad det hade gjort om jag spelade musik själv inne i lägenheten.

Sätt en gräns på hur högt fordon får låta också. Det värsta var trots allt dom trimmade mopederna som åkte fram och tillbaka hela sommarkvällarna.

Ja, oljud från biltrafiken är jobbigt. Även vanliga bilar stör när de kör för fort. Med mer elektronisk övervakning kan man begränsa oljud från bilar som kör för fort.

Tänk på att inte ha för högt på tv:n om kvällarna. Har haft grannar där man hör oljud från tv:n på kvällarna.
Citera
2021-03-24, 20:20
Medlem
Kehins avatar
Vore kanske bättre att förbjuda breda däck om det är buller man vill åt... Men som vanligt mera lagar som inte gör någon som helst skillnad (annat än kanske lite extra i statskassan), precis som mobilförbudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in