• 3
  • 4
2021-04-19, 10:43
Medlem
zoombos avatar
Det är precis som Flattematte och Dr Tinnitus skriver: en reflektor som är byggd för en konventionell lampa med en glödtråd kommer inte att återge en bra eller korrekt ljusbild med andra lamptyper. Dom reflektorer som är gjorda för andra lamptyper är formade på annat sätt och har då andra optiska egenskaper och man kan förenklat säga att ljusstrålarna då studsar på att sätt som dessa lampor är byggda för.
Jag har originalmonterat LED-halvljus på min bil och det är visserligen rätt brett och ljusstarkt men efter ett par billängder är det rätt svart så jag är inte direkt imponerad. Hade en gång en bil med LED även på helljuset och där var det ännu värre. Däremot har jag med gott resultat xenonkonverterat stora extraljus för i praktiken gör det inte så mycket om strålarna studsar lite fel om reflektorn är stor för det blir ändå en slags flood-efekt framför bilen.
Kan också rekommendera det Flattematte m fl skriver att kolla spänningen och i värsta fall bygga ljusförstärkare, nån volt kan göra stor skillnad men är reflektorerna dåliga hjälper inget.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in