2021-06-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKLambertz

[...]

Hon skall höras om ett avsnitt ur sin dagbok. (Kan man förvänta sig att hon ev. kommer göra sig skyldig till mened?)

[...] Vittnesförhör med en av EAs psykologer.

Är det ett vittne som ska referera til en "dagbok"? Plötsligt uppdykande dagböcker ska man vara skeptisk mot. Vantolkningar och förfalskningar har tidigare dykt upp i infekterade rättsprocesser.

Psykologer som vittnen ska man också vara skeptisk mot. De är lättsuggererade, partiska och tendsiösa.

Varför är jag inte förvånad? E drar alltså in en dagbok och en psykolog .. detta har vi sett förut

Liknande förfarande såg vi väl när Jean "Kladden" Arnault åkte dit, för en urgammal våldtäkt. Plötsligt dök det upp nya vittnesmål, från vittnen som mycket väl visste vad de förväntades säga..

Jag gissar att E:s psykolog och kompis levererar berättelser som

1) är till klar fördel för "Emma"
2) borde levererats tidigare men som oförklarligt fördröjts
3) inte är trovärdiga

När centrala och partiska vittnen kommer med perfekt material för sent och man bara har verbala utsagor och text att luta sig mot, bör man dra öronen åt sig.
Citera
2021-06-17, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är det ett vittne som ska referera til en "dagbok"? Plötsligt uppdykande dagböcker ska man vara skeptisk mot. Vantolkningar och förfalskningar har tidigare dykt upp i infekterade rättsprocesser.

Psykologer som vittnen ska man också vara skeptisk mot. De är lättsuggererade, partiska och tendsiösa.

Varför är jag inte förvånad? E drar alltså in en dagbok och en psykolog .. detta har vi sett förut

Liknande förfarande såg vi väl när Jean "Kladden" Arnault åkte dit, för en urgammal våldtäkt. Plötsligt dök det upp nya vittnesmål, från vittnen som mycket väl visste vad de förväntades säga..

Jag gissar att E:s psykolog och kompis levererar berättelser som

1) är till klar fördel för "Emma"
2) borde levererats tidigare men som oförklarligt fördröjts
3) inte är trovärdiga

När centrala och partiska vittnen kommer med perfekt material för sent och man bara har verbala utsagor och text att luta sig mot, bör man dra öronen åt sig.
Sannolikt är det så att psykologen kommer att berätta vad EA har berättat för den.
När en psykolog återberättar en lögn som den har fått berättad för sig, då blir lögnen till sanning - tror vissa?

Vilken värld vi lever i.

Edit: En kan ju undra varför inte EA kontaktar den tidigare förundersökningsledaren när det gäller hennes påstådda våldtäkt och kräver ny eller återupprättad våldtäktsutredning?
Nu när hon har "heta" nya bevis.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-06-17 kl. 07:07.
Citera
2021-06-17, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sannolikt är det så att psykologen kommer att berätta vad EA har berättat för den.

När en psykolog berättar en lögn som den har fått berättad för sig, då blir lögnen till sanning - tror vissa?

Vilken värld vi lever i?

Edit: En kan ju undra varför inte EA kontaktar den tidigare förundersökningsledaren när det gäller hennes påstådda våldtäkt och kräver ny utredning.
Nu när hon har nya "heta" bevis.

En kan undra?

Om "Emma" drar in en psykolog och en dagbok, gör hon troligen en desperat manöver. Det handlar troligen om att fabricera bevis. Jag vill minnas att Arnault-fallet innehöll liknande vittnesmål.

Är det inte klarlagt vad hon tänker göra? Jag förmodar att "Emma" tänker använda sitt nya material och starta en ny utredning, eller har jag fel?

Tänker "Emma" starta skyttegravskrig mot Lambertz, då får hpn spänna fast sig. Han kommer aldrig at ge sig. Han är troligen den jobbigaste motståndare man kan ha. Bara presskonferensen borde ju visa vem hon har att göra med.

Lambetz vilar inte på avstryckaren, är totalt orädd och har ett flexibelt förhållande till sanningen (milt uttryckt). Jag hoppas för "Emmas" skull att hon lägger ner ..

Försenade psykologer och teraputer och påhittade dagböcker har vi sett förut i rättssammanhang. Den sk Södertäljeflickans pappa fick 10 års fängelse (!) pga av hennes skenande mytomani. I det fallet var det terapeuter inblandade, om jag minns rätt.
Citera
2021-06-17, 08:28
Medlem
Citat:
Ja, domen är överklagad. Överklagandet inkom igår.
Tack för besked!
Ja, min intuition var inte helt ogrundad alltså.
Och nu skall ännu mer av offentliga medel slösas på en rättshaverist som dessutom ljuger. Arma land!

Kan HR välja att avvisa detta överklagande?

Citat:
Om "Emma" drar in en psykolog och en dagbok, gör hon troligen en desperat manöver. Det handlar troligen om att fabricera bevis. Jag vill minnas att Arnault-fallet innehöll liknande vittnesmål.

Är det inte klarlagt vad hon tänker göra? Jag förmodar att "Emma" tänker använda sitt nya material och starta en ny utredning, eller har jag fel?

Tänker "Emma" starta skyttegravskrig mot Lambertz, då får hpn spänna fast sig. Han kommer aldrig at ge sig. Han är troligen den jobbigaste motståndare man kan ha. Bara presskonferensen borde ju visa vem hon har att göra med.

Lambetz vilar inte på avstryckaren, är totalt orädd och har ett flexibelt förhållande till sanningen (milt uttryckt). Jag hoppas för "Emmas" skull att hon lägger ner ..

Försenade psykologer och teraputer och påhittade dagböcker har vi sett förut i rättssammanhang. Den sk Södertäljeflickans pappa fick 10 års fängelse (!) pga av hennes skenande mytomani. I det fallet var det terapeuter inblandade, om jag minns rätt.
Angående det jag fetat:
Lite off t men ändå viktigt när det gäller dagböcker:
För en tid sen "roade" jag mig med att läsa om fallet Catrin da Costa där två läkare, "allmänläkaren" och "obducenten", stod åtalade för att ha lustmördat CdC och därefter styckat henne.

Plötsligt dök det under förhandlingen från åklageriet upp en sorts dagbok (anteckningsbok/kalender) vars innehåll var graverande för de åtalade. Lämpligt nog råkade dagboken senare "försvinna", så dess äkthet kunde därmed inte undersökas av försvaret.

===============

@EA: Med tanke på det ovanstående hoppas jag du tänker dig för både en och två gånger innan du låter presentera en "justerad" dagbok.
Det skulle nog kunna betraktas som bevisförvanskning att lägga fram en sådan.
Senast redigerad av Carinah78 2021-06-17 kl. 08:36.
Citera
2021-06-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
För en tid sen "roade" jag mig med att läsa om fallet Catrin da Costa där två läkare, "allmänläkaren" och "obducenten", stod åtalade för att ha lustmördat CdC och därefter styckat henne.

Plötsligt dök det under förhandlingen från åklageriet upp en sorts dagbok (anteckningsbok/kalender) vars innehåll var graverande för de åtalade. Lämpligt nog råkade dagboken senare "försvinna", så dess äkthet kunde därmed inte undersökas av försvaret.

Det behöver inte vara OT. Fallet du nämner (da Costa-fallet - ett fall som jag grävt djupt i) är ett klassiskt parallellfall, som kan diskuteras varje gång försenade dagböcker dyker upp i utredningar.

När det dyker upp sena textbevis och verbala bevis som borde visats direkt, då ringer alla varningsklockor. Det kan vara en dagbok, ett brev, eller en terapeut som plötsligt har anteckningar från terapisessioner osv. Sånt här är oftast skräp.

Det är skräp pga kontamination.

Om "Emma" nu langar fram "bevis" som kommer från källor som vet EXAKT vad de ska säga för att gagna henne, då är bevisen såklart värdelösa. Det finns inget annat sätt att se på saken.

Nu är ju hela fallet allmängods sedan flera månader och alla sena vittnen som ramlar in nu, ska behandlas med största skepsis.

På 80-talet hände exakt detta. På hösten 1984 hade inte en jävel sett da Costa ihop med de två läkarna. Efter 4 år (när hela Sverige visste vad polisen ville höra) hade hela S-holm sett da Costa tillsammans med läkarna, de hade åkt tunnelbana tillsammans och det hade lämnats in fotorullar med bilder på styckmordet osv.

Den där dagboken var ett enda stort falsarium.

Om "Emma" fortsätter att pusha för en dagbok och utlåtanden från en psykolog, befarar jag att vi hamnar i samma skit igen.. Det ironiska är att Lambertz inte är ett dugg bättre.

Han försvarar ju Quick-domarna, som är lika påhittade som läkarnas skuld.

Quick är dessutom friad.

Ha ha "Emma" och Lambertz förtjänar varandra.
Citera
2021-06-17, 11:38
Medlem
Citat:
Den här historien tar aldrig slut.

Igår överklagade EA domen där hon blev fälld för grovt förtal.

Hon åberopar i princip samma bevisning som i tingsrätten. Dock åberopas ny bevisning i form av:
1. Vittnesförhör med en av de andra målsägandena i den "8 timmar långa tortyrvåldtäkten". Hon skall höras om ett avsnitt ur sin dagbok. (Kan man förvänta sig att hon ev. kommer göra sig skyldig till mened?)

2. Vittnesförhör med en av EAs psykologer.

Är det alltså E:s dagbok och hennes psykolog som ska hjälpa henne?
Eller är det den andra kvinnans dagbok som är på tapeten? Riktigt långsökt isf.
Driver E saken vidare med detta nya material, är vi definitivt inne på sjukligt territorium.
Jag antar att all seriositet är bortblästrad från detta fall. Detta blir ren cirkus.
Citera
2021-06-17, 14:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Sakta i backarna, kan det inte vara så att dagboken fanns med i den ursprungliga förundersökningen gällande våldtäkt? Om dagboken- äkta eller fabricerad - kommer att förändra något i hovrätten är väl tveksamt. Likaså psykologen hon åberopar.

Man kan också tänka sig att den nya bevisningen har till syfte att stämma i bäcken, dvs försvåra en ev anmälan om falsk tillvitelse/angivelse från PA. Om EA bara kan visa i hovrätten att det inte går att utesluta att hon blivit våldtagen av PA har hon vunnit mycket. Hon har en gyllene chans här. Återstår dock att se åklagarens motdrag.

Det intressanta tycker jag är att EA åberopar delar av Lambertzs rättsintyg. Hur högt kommer Lambertz att skrika och vilken bedömning kommer hovrätten att göra av hans resonemang. Den delen kan bli riktigt spännande.
Senast redigerad av DoraF 2021-06-17 kl. 14:07.
Citera
2021-06-17, 15:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Sakta i backarna, kan det inte vara så att dagboken fanns med i den ursprungliga förundersökningen gällande våldtäkt? Om dagboken- äkta eller fabricerad - kommer att förändra något i hovrätten är väl tveksamt. Likaså psykologen hon åberopar.

Man kan också tänka sig att den nya bevisningen har till syfte att stämma i bäcken, dvs försvåra en ev anmälan om falsk tillvitelse/angivelse från PA. Om EA bara kan visa i hovrätten att det inte går att utesluta att hon blivit våldtagen av PA har hon vunnit mycket. Hon har en gyllene chans här. Återstår dock att se åklagarens motdrag.

Det intressanta tycker jag är att EA åberopar delar av Lambertzs rättsintyg. Hur högt kommer Lambertz att skrika och vilken bedömning kommer hovrätten att göra av hans resonemang. Den delen kan bli riktigt spännande.
Samtidigt finns ju EAs egen chat med "förövaren" timmarna efter det påstådda långvariga "övergreppet". Där har hon en avslappnad, spontan och vänskaplig ton som är mycket svår att få att gå ihop med att hon eller någon av hennes väninnor just skulle ha utsatts för 8h av våldtäkt och tortyr på ett sådant extremt sätt att de inte skulle ha kunnat hjälpa varandra, tillkalla hjälp eller att åtminstone någon av dem kunnat fly.

Det var väl t o m så att hon vände tillbaka (ensam?) för att hämta en mobil som en av hennes väninnor glömt hos "förövaren".

Man får hoppas att det sen går vidare till en anmälan om falsk tillvitelse. Med en preskriptionstid på 5 år är det fortfarande möjligt att få med allt från själva anmälan 25 september 2017.

Vilket drömläge för en lögnerska att få ha en advokat som tror blint på allt det hon säger och som på statens bekostnad gör allt som står i dennes makt för att försvara lögnen. Rena egotrippen.
Citera
2021-06-17, 15:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Samtidigt finns ju EAs egen chat med "förövaren" timmarna efter det påstådda långvariga "övergreppet". Där har hon en avslappnad, spontan och vänskaplig ton som är mycket svår att få att gå ihop med att hon eller någon av hennes väninnor just skulle ha utsatts för 8h av våldtäkt och tortyr på ett sådant extremt sätt att de inte skulle ha kunnat hjälpa varandra, tillkalla hjälp eller att åtminstone någon av dem kunnat fly.

Det var väl t o m så att hon vände tillbaka (ensam?) för att hämta en mobil som en av hennes väninnor glömt hos "förövaren".

Man får hoppas att det sen går vidare till en anmälan om falsk tillvitelse. Med en preskriptionstid på 5 år är det fortfarande möjligt att få med allt från själva anmälan 25 september 2017.

Vilket drömläge för en lögnerska att få ha en advokat som tror blint på allt det hon säger och som på statens bekostnad gör allt som står i dennes makt för att försvara lögnen. Rena egotrippen.
En advokat skyldig att visa trohet och lojalitet med sin klient. Som advokat är en av hennes främsta uppgifter att tillvarata EA:s intressen på bästa sätt och efter bästa förmåga. Vad EA:s ombud egentligen tycker och tänker om henne vet ingen av oss något om. Hon gör det hon ska som advokat.

Som jag skrev har åklagaren möjlighet att komma med ett motdrag och som jag förstår det även åberopa ny bevisning. För mig är det svårbegripligt att PA inte redan anmält EA för falsk tillvitelse/angivelse eller vad det nu kan vara, eftersom det är hans enda möjlighet att få upprättelse.
Citera
2021-06-17, 16:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
En advokat skyldig att visa trohet och lojalitet med sin klient. Som advokat är en av hennes främsta uppgifter att tillvarata EA:s intressen på bästa sätt och efter bästa förmåga. Vad EA:s ombud egentligen tycker och tänker om henne vet ingen av oss något om. Hon gör det hon ska som advokat.
EA själv kan nog uppfatta det som om advokaten tror på henne oavsett vad advokaten egentligen tror. Jag tvivlar på att hon ärligt skulle berätta för advokaten att allt var ett påhitt.

Citat:
Som jag skrev har åklagaren möjlighet att komma med ett motdrag och som jag förstår det även åberopa ny bevisning. För mig är det svårbegripligt att PA inte redan anmält EA för falsk tillvitelse/angivelse eller vad det nu kan vara, eftersom det är hans enda möjlighet att få upprättelse.
Tror han pratat om att göra en anmälan efter förtalsmålet. Förtalsmålet kanske är enklare att börja med eftersom sanningsfrågan ej behöver vidröras och att förtalsmålet bygger på väldokumenterade inlägg på Facebook och inte ord mot ord.

En anmälan om falsk tillvitelse blir förmodligen mer påfrestande eftersom han då på nytt kommer att bli ifrågasatt och utmålas som kallsinnigt torterande våldtäktsman av EA&Co:s hätska försvar. Han var rätt knäckt efter att ha blivit uthängd, kände sig otrygg hemma osv. Det kan bli ytterligare en pärs att få EA m fl dömda för falsk tillvitelse, men jag hoppas han försöker och lyckas eftersom falsk tillvitelse innebär ett förakt för rättssystemet och bör tas på stort allvar.

Det förvånar mig lite att han måste ta initiativ till det själv då det ju faller under allmänt åtal och en anmälan borde kunna upprättas av vem som helst som anar att det inte gått rätt till, t ex inblandade poliser eller åklagare. Men så går det tydligen inte till. För rättsväsendet får naturligtvis inte misstänka en kvinna som säger sig ha blivit våldtagen, det är helt tabu, hur uppenbara vissa lögner än tycks vara. Man nöjer sig med att säga att "brott kan ej styrkas".

I intervjun i Kalla fakta tog EA upp detta angående Lambertzfallet, att nedläggningen bara innebar att det inte fanns tillräckligt starkt stöd för att en fällande dom kunde förväntas, och hon lyckades få det att framstå som att det ändå hänt, att bevisning fanns, men att den inte nådde riktigt ända fram för att uppfyllde de höga krav som ställs för åtal.

Ibland undrar jag vad denna välvilliga inställning gentemot anmälande kvinnor leder till i de fall då en psykiskt instabil person med racklig verklighetskontakt gör en falskanmälan. Med nitisk advokathjälp och hänsynsfulla formuleringar som enbart konstaterar att "brott ej kan styrkas" kan hon ju ta det som bekräftelse på att ett övergrepp nog ändå ägt rum.

Får hon någonsin en feedback om att hennes historia inte är trovärdig eftersom den innehåller för mycket motsägelser och inte stämmer med objektiva fakta? Nej, hon behandlas konsekvent som om hon vore ett brottsoffer och får bara höra att bevisningen inte riktigt räcker för att förvänta sig fällande dom.

Skulle hon inte må bättre i längden av att konfronteras med sanningen? Risken finns ju annars att hon helt identifierar sig med brottsoffersrollen trots att ingen brott begåtts. Kanske därför hon förtalade PA, eftersom hon fått så mycket bekräftelse i rollen som brottsoffer trots nedlagd förundersökning att hon börjat tro på sina egna lögner.

Lägg därtill allt prat om hur jättesvårt det är att få någon fälld och hur förtvivlat få anmälningar som ens leder till åtal. Allt det kan tolkas till stöd för att övergreppet nog ändå ägt rum, trots nedlagd förundersökning och utan fällande dom. Och i andra änden implicerar det den tidigare misstänkte som skyldig utan dom, för det var ju bara bevisningen som inte riktigt levde upp till de (orimligt?) skyhöga krav som ställs.

Så vidmakthålls myten om övergreppet. Det riskerar bli en del av hennes identitet. För ingen säger som det är.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-06-17 kl. 16:45.
Citera
2021-06-18, 07:29
Medlem
Om någon gör en polisanmälan, hur får man reda på det?
Citera
2021-06-18, 08:41
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backaflashback
Om någon gör en polisanmälan, hur får man reda på det?

Man vet inte om det förräns OM! man blir kallad på förhör, såvitt jag vet.

Det kan läggas ned utan att du ens vetat om att du blivit anmäld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in