2021-05-09, 08:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Tack!
Vet du om polisen grävde fram hennes psykiska ohälsa eller hur kom det fram ?

Här på Flashback var det signaturen Enoch.Thulin som lade ut detta om dom tre domarna rörande tvångsvård i tråden om EAs anklagelser mot Göran Lambertz om våldtäkt (2021-04-04).

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Tvångsvård hade omnämnts tidigare i tråden. Jag tror signaturen intenog var först ut 2021-03-18.

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Jag skulle gissa att det var Göran Lambertz advokat som genom att söka på tidigare domar och förundersökningar där EA figurerat bl.a. hittade att hon gjort två anmälningar för våldtäkt tidigare, anmält exmaken i samband med att dom separerade och tvångsvårdats tidigare. Han hittade säkert också domen mot EA om obetald hyra och att hon åtalats för grovt förtal (målet B 4666-19 som ska upp nu på tisdag, 2021-05-11).

Stoppa Pressarna skrev om detta med tvångsvård första gången 2021-03-21 (jag tror Aftonbladet och Expressen kom senare), så Flashback kan ha varit först. Som så ofta finns mycket bra på Flashback, men det gäller att hitta "godbitarna".

Jag vet inte när EAs identitet först avslöjades på Flashback. Det kan hända att det var tidigt men att posterna tagits bort då dom varit brott mot Flashback regel 1.12. Identiteten behövs för sökningar.

Om polisen hade grävt fram detta under perioden mellan att väninnan anmälde (runt årsskiftet) och att Göran Lambertz greps (2021-03-08) och häktades så borde väl rimligtvis inte Göran Lambertz ha gripits och häktats? När EAs MO med inspelning, redigering och fabriksåterställning av telefoner blev klart och att det fanns bevis för att EA inte alls varit däckad när hon påstod att hon varit det så släpptes Göran Lambertz. Att ta reda på fakta, vilket friade Lambertz, borde polis och åklagare gjort under dom över två månader som dom hade på sig innan han greps. Min gissning är att polis och åklagare inte gjorde mycket alls, eftersom det viktiga, som friade Lambertz, kom fram efter gripandet.

Citera
2021-05-09, 10:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
.. Om polisen hade grävt fram detta under perioden mellan att väninnan anmälde (runt årsskiftet) och att Göran Lambertz greps (2021-03-08) och häktades så borde väl rimligtvis inte Göran Lambertz ha gripits och häktats? När EAs MO med inspelning, redigering och fabriksåterställning av telefoner blev klart och att det fanns bevis för att EA inte alls varit däckad när hon påstod att hon varit det så släpptes Göran Lambertz. Att ta reda på fakta, vilket friade Lambertz, borde polis och åklagare gjort under dom över två månader som dom hade på sig innan han greps. Min gissning är att polis och åklagare inte gjorde mycket alls, eftersom det viktiga, som friade Lambertz, kom fram efter gripandet.
Det enda som verkar ha motiverat åklagaren att släppa Lambertz var väl att det började bli hög tid att omförhandla häktningen. Den omprövas väl var 14e dag, och det stod nog klart att åklagaren inte skulle vinna den här gången. Hellre än att stå som förlorare la hon ner förundersökningen, men notera att hon höll honom inlåst så länge hon kunde innan hon skulle ha tvingats till en ny domstolsprövning. Påminner mycket om Assangefallet där åklagare Ny plötsligt efter många år la ner förundersökningen just innan hon skulle ha yttrat sig till domstol angående hans fortsatta häktning i utevaro, i ett skede där hennes chanser att vinna minskat betydligt. De där manshatande åklagartanterna håller sina oskyldiga offer inlåsta så länge de bara kan, tro inget annat.
Citera
2021-05-09, 10:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det enda som verkar ha motiverat åklagaren att släppa Lambertz var väl att det började bli hög tid att omförhandla häktningen. Den omprövas väl var 14e dag, och det stod nog klart att åklagaren inte skulle vinna den här gången. Hellre än att stå som förlorare la hon ner förundersökningen, men notera att hon höll honom inlåst så länge hon kunde innan hon skulle ha tvingats till en ny domstolsprövning. Påminner mycket om Assangefallet där åklagare Ny plötsligt efter många år la ner förundersökningen just innan hon skulle ha yttrat sig till domstol angående hans fortsatta häktning i utevaro, i ett skede där hennes chanser att vinna minskat betydligt. De där manshatande åklagartanterna håller sina oskyldiga offer inlåsta så länge de bara kan, tro inget annat.

Konkret tror jag att bevisen för att EA inte var "däckad", som hon påstått att hon var, hade avgörande betydelse.

Om det finns "manshatande åklagartanter" som har en agenda som får dom att jävlas med män och strunta i att ta reda på fakta, så är det ett allvarligt hot mot rättssäkerheten och mot allmänhetens förtroende för densamma.

Om Assange och Lambertz var dom enda som råkat ut för den könsdiskriminering som rättsväsendet utsätter misstänkta för så vore det kanske inte så farligt, men tyvärr tror jag att problemet är betydligt större än så.

Jag är ganska övertygad om att EA kommer att dömas för grovt förtal. Frågan är väl om tingsrätten kommer att nöja sig med en villkorlig dom?

Citera
2021-05-09, 12:08
Medlem
Citat:
Konkret tror jag att bevisen för att EA inte var "däckad", som hon påstått att hon var, hade avgörande betydelse.

Om det finns "manshatande åklagartanter" som har en agenda som får dom att jävlas med män och strunta i att ta reda på fakta, så är det ett allvarligt hot mot rättssäkerheten och mot allmänhetens förtroende för densamma.

Om Assange och Lambertz var dom enda som råkat ut för den könsdiskriminering som rättsväsendet utsätter misstänkta för så vore det kanske inte så farligt, men tyvärr tror jag att problemet är betydligt större än så.

Jag är ganska övertygad om att EA kommer att dömas för grovt förtal. Frågan är väl om tingsrätten kommer att nöja sig med en villkorlig dom?

Problemet är fan så fan så mycket större än så. Jag satt 6 veckor (2000 typ) med fulla restriktioner enbart för en kvinnas ord/ svammel. FU (kvinnlig) sket fullständigt i det som talade för min oskuld och körde huvudet rakt in i väggen med omhäktningar. När väl rättegång kom gick jag rakryggad rätt ut efter att dom bara presenterat ord och svammel som enkelt slogs ner av mig och min advokat ( vi hade ej motsatt oss omhäktning). Så min bild av det hela är att detta är vanligt och att de hela tiden skyller på att utredning tar tid. Är dessutom åklagaren kvinnlig är det lönlöst att säga emot, bara att invänta frigång efter rätten. I mitt fall hade hon slängt allt som friade mig i slasken vilket var ganska enkelt att ta del av och lyfta fram i rättegång.
Sen skadeståndet för dessa okynnes häktningar ger är ett skämt i Sverige, lidande gentemot kostnad. Sexualbrott i Sverige idag är ej jämställt inte ens brott i nära relation är jämställt, här väger kvinnans ord ofta större än fakta, sorgligt. Homo våldtäkter ger en annan bild än hetero.
Citera
2021-05-09, 12:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Problemet är fan så fan så mycket större än så. Jag satt 6 veckor (2000 typ) med fulla restriktioner enbart för en kvinnas ord/ svammel. FU (kvinnlig) sket fullständigt i det som talade för min oskuld och körde huvudet rakt in i väggen med omhäktningar. När väl rättegång kom gick jag rakryggad rätt ut efter att dom bara presenterat ord och svammel som enkelt slogs ner av mig och min advokat ( vi hade ej motsatt oss omhäktning). Så min bild av det hela är att detta är vanligt och att de hela tiden skyller på att utredning tar tid. Är dessutom åklagaren kvinnlig är det lönlöst att säga emot, bara att invänta frigång efter rätten. I mitt fall hade hon slängt allt som friade mig i slasken vilket var ganska enkelt att ta del av och lyfta fram i rättegång.
Sen skadeståndet för dessa okynnes häktningar ger är ett skämt i Sverige, lidande gentemot kostnad. Sexualbrott i Sverige idag är ej jämställt inte ens brott i nära relation är jämställt, här väger kvinnans ord ofta större än fakta, sorgligt. Homo våldtäkter ger en annan bild än hetero.

Jag beklagar att du behövt uppleva detta. Jag tror tyvärr att situationen är mycket värre idag än hur det var för 20 år sedan.

Dom flesta upplever att det är ett problem att för få våldtäkter leder till åtal och dom.

"Drevet" av journalister och extrema feminister som åstadkommer att rättssäkerheten alltmer urholkas för att få några fler fällande domar utgör en direkt samhällsfara. Dom urholkar förtroendet för hela rättsväsendet.

Att "drevet" nu genom aktörer som Cissi Wallin och EA satt i system att försöka få personer som dom av en eller annan anledning tycker illa om, stigmatiserade och utfrysta av sina arbetsgivare, vänner och familjer är ännu en företeelse. Att "drevet" på olika sätt nu försöker sanktionera detta sätt att ta rättvisan i egna händer gör bara saken än värre. Förtalskassan är ett exempel.
«Feminister vill alltså juridiskt kompensera kvinnor för könsmaktsordningen genom att kräva fler fällande domar för anmälda män och samtidigt ge kvinnor rätt att bryta mot lagen. En rättvisa som medvetet och avsiktligt uppmuntrar att enskilda oskyldiga män offras för att gottgöra de allmänna oförätter som i verkligheten bara existerar inom feministisk ideologi. För jag undrar om de tongivande feministerna verkligen läst den rapport som sägs bevisa behovet av särlagstiftning och kvinnoamnesti.»

https://bulletin.nu/altstadt-snurrigt-av-feminister-om-sexbrott-och-fortal
Citera
2021-05-09, 13:10
Medlem
Citat:
Jag beklagar att du behövt uppleva detta. Jag tror tyvärr att situationen är mycket värre idag än hur det var för 20 år sedan.

Dom flesta upplever att det är ett problem att för få våldtäkter leder till åtal och dom.

"Drevet" av journalister och extrema feminister som åstadkommer att rättssäkerheten alltmer urholkas för att få några fler fällande domar utgör en direkt samhällsfara. Dom urholkar förtroendet för hela rättsväsendet.

Att "drevet" nu genom aktörer som Cissi Wallin och EA satt i system att försöka få personer som dom av en eller annan anledning tycker illa om, stigmatiserade och utfrysta av sina arbetsgivare, vänner och familjer är ännu en företeelse. Att "drevet" på olika sätt nu försöker sanktionera detta sätt att ta rättvisan i egna händer gör bara saken än värre. Förtalskassan är ett exempel.
«Feminister vill alltså juridiskt kompensera kvinnor för könsmaktsordningen genom att kräva fler fällande domar för anmälda män och samtidigt ge kvinnor rätt att bryta mot lagen. En rättvisa som medvetet och avsiktligt uppmuntrar att enskilda oskyldiga män offras för att gottgöra de allmänna oförätter som i verkligheten bara existerar inom feministisk ideologi. För jag undrar om de tongivande feministerna verkligen läst den rapport som sägs bevisa behovet av särlagstiftning och kvinnoamnesti.»

Jag tror inte som dig.
Däremot har spridningen av mål exploderat. Detta till följd av bla flashback forum (00) och fb (04).
Jag känner enda att vi den sen ca 5-10 år sen är påväg att vända mot det bättre. Hoppas det fortsätter så kanske vi får en jämställdhet inför över Sveriges rättsväsende i framtiden. Hos Polis och Åklagare idag finns den endast när de rekryterar personal, inte av dem gentemot dem de möter.
Citera
2021-05-09, 13:14
Medlem
Citat:

Vad är för få?
För få av hända? För få av upplevda? För få av verkliga händelser eller för få av uppdiktade.
Jag vill påstå att för många våldtäkter (uppdiktade) leder till åtal och även till dom.
Citera
2021-05-09, 15:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Precis samma sak gäller faktiskt förtalsbrott, dvs att det blir så få fällande domar.
Enligt siffror från Brottsförebyggande rådet döms allt fler för förtal. Men det rör sig inte om någon stor ökning och talen är små. För 10 år sen dömdes 14 personer. 2018 dömdes 19 personer.

– Åtal väcks relativt sällan när det gäller den här typen av mål, säger Ängla Eklund, jurist och ordförande vid Institutet för Juridik och internet, en ideell expertorganisation som grundades för att arbeta mot internetrelaterade kränkningar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/10-20-personer-doms-for-grovt-fortal-varje-ar
När det gäller sexbrott har man stärkt offrens ställning och oroar sig över hur få som fälls, men när det gäller förtalsbrott bryr man sig inte, trots att förtal kan ruinera en persons liv och skapa enormt lidande for offret. Precis som sexbrott är förtal är ofta svårbevisat då det åtminstone tidigare ofta rört sig om muntliga uttalanden, inte sällan sagda bakom offrets rygg. Internet har ändrat på det eftersom förtalet nu kan finnas dokumenterat på ett oförstörbart sätt med tidstämpel och andra detaljer, men ändå blir det alltså få fällande domar. Dessutom faller brottet sällan under allmänt åtal så offret tvingas driva fallet själv och riskerar förödande kostnader om man inte vinner. Alltså drar sig nog många för att anmäla förtal.

Så det råder helt klart en extrem obalans mellan sexbrott och förtalsbrott.

Ytterligare ett problem vid förtal är att offret ibland inget får veta förrän det gått en tid. Då kan skadan vara skedd, men det kan bli svårt att utreda och brottet kan ha hunnit preskriberas.

Så även vid förtalsbrott skulle man behöva stärka offrens situation och även vid förtalsbrott borde man kanske oroas över hur få som fälls.

Skillnaden blir som mest uppenbar när det gäller förtalsbrott om sexbrott. EA har inte suttit häktad en enda sekund vad jag vet.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-09 kl. 15:36.
Citera
2021-05-09, 16:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Precis samma sak gäller faktiskt förtalsbrott, dvs att det blir så få fällande domar.
Enligt siffror från Brottsförebyggande rådet döms allt fler för förtal. Men det rör sig inte om någon stor ökning och talen är små. För 10 år sen dömdes 14 personer. 2018 dömdes 19 personer.

– Åtal väcks relativt sällan när det gäller den här typen av mål, säger Ängla Eklund, jurist och ordförande vid Institutet för Juridik och internet, en ideell expertorganisation som grundades för att arbeta mot internetrelaterade kränkningar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/10-20-personer-doms-for-grovt-fortal-varje-ar
När det gäller sexbrott har man stärkt offrens ställning och oroar sig över hur få som fälls, men när det gäller förtalsbrott bryr man sig inte, trots att förtal kan ruinera en persons liv och skapa enormt lidande for offret. Precis som sexbrott är förtal är ofta svårbevisat då det åtminstone tidigare ofta rört sig om muntliga uttalanden, inte sällan sagda bakom offrets rygg. Internet har ändrat på det eftersom förtalet nu kan finnas dokumenterat på ett oförstörbart sätt med tidstämpel och andra detaljer, men ändå blir det alltså få fällande domar. Dessutom faller brottet sällan under allmänt åtal så offret tvingas driva fallet själv och riskerar förödande kostnader om man inte vinner. Alltså drar sig nog många för att anmäla förtal.

Så det råder helt klart en extrem obalans mellan sexbrott och förtalsbrott.

Ytterligare ett problem vid förtal är att offret ibland inget får veta förrän det gått en tid. Då kan skadan vara skedd, men det kan bli svårt att utreda och brottet kan ha hunnit preskriberas.

Så även vid förtalsbrott skulle man behöva stärka offrens situation och även vid förtalsbrott borde man kanske oroas över hur få som fälls.

Skillnaden blir som mest uppenbar när det gäller förtalsbrott om sexbrott. EA har inte suttit häktad en enda sekund vad jag vet.

Synen på brottet skiljer på flera sätt mellan förtal och våldtäkt. Förtal faller inte normalt inte under allmänt åtal om inte brottet t.ex. är grovt eller riktat mot någon under 18 års ålder. Det gör att i dom flesta fall måste den förtalade själv dra den förtalande till domstol, utan stöd av polis eller åklagare. Då riskerar också den som gör det att få stå för hela rättegångskostnaden, om målet förloras. Så, grovt förenklat, om du inte är beredd att förlora en kvarts miljon eller så, stäm inte någon för förtal.

EAs fall är tveklös grovt. Hon har nått ut till många genom att använda Facebook som verktyg för sitt förtal av PA. Hon har också haft ett uppenbart syfte att skada PA. Därmed väcker åklagaren åtal och PA riskerar inte stor ekonomisk skada.

Det går nog inte att bortse från att en del av syftet som t.ex. CW och EA haft när dom inledde sina förtalskampanjer har varit att stigmatisera dom som dom har förtalat. Så att dom skulle förlora sina jobb. Så att dom skulle förlora vänner och familj. Dom har helt enkelt försökt ta lagen i egna händer eller sätta sig över lagen, om man så vill. Med Förtalskassan går dom ett steg längre genom att försöka eliminera dom påföljder som den som förtalat dragit på sig.

Citera
2021-05-09, 17:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Vad är för få?
För få av hända? För få av upplevda? För få av verkliga händelser eller för få av uppdiktade.
Jag vill påstå att för många våldtäkter (uppdiktade) leder till åtal och även till dom.

Enligt BRÅ så utsattes ca 452000 personer mellan 16 och 84 år för sexualbrott under 2019. Av dessa var huvuddelen, 386000 kvinnor. 31,6% av dom utsatta är kvinnor i åldern 20-24 år. 27,2% är kvinnor i åldern 16-19 år och 17,4% är kvinnor i åldern 25-34 år. Dvs. totalt 76,2% av dom utsatta är kvinnor i åldern 16-34 år.

Ca 23200 sexualbrott anmäldes 2019.

Tycker du att det är för många när 23200 av 452000 brott anmäls?

Du kan läsa mer här om hur BRÅ gjort sina undersökningar.

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

I en annan undersökning har BRÅ redovisat att ca 6% av våldtäktsanmälningarna är uppenbart påhittade och ca 6% leder till fällande dom.

Här finns mer om vilka dom övriga är.
https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e18f68/1615395291012/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf

Den här diskussionen kan beskrivas om en avvägning av värderingen av friade skyldiga och oskyldigt dömda. I allmänhet, och så bör det också vara när det gäller sexualbrott, så gäller att vi accepterar få, helst inga justitiemord. Men vi vill inte heller att ett stort antal brottslingar ska klara sig undan åtal.

Vi måste hitta en balans där och om du söker en formel där aldrig någonsin någon ska bli felaktigt dömd så tror jag inte det kan uppnås med mindre än att alla frias. Det vore ett stort misslyckande, IMO.

Den här tråden påminner om hur sådana som CW och EA ser ut att missbruka rättsväsendet för något suspekt eget syfte. Dom skadar förtroendet för rättsväsendet och dom ökar risken för att dom som utsätts för sexualbrott inte kommer att få en rättvis behandling av rättsväsendet.

För att använda CWs egna ord. Dom skapar en bild av att alla kvinnor ingår laget som falskanmäler våldtäkt.

Citera
2021-05-09, 17:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Ca 23200 sexualbrott anmäldes 2019.

Tycker du att det är för många när 23200 av 452000 brott anmäls?

Du kan läsa mer här om hur BRÅ gjort sina undersökningar.

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

I en annan undersökning har BRÅ redovisat att ca 6% av våldtäktsanmälningarna är uppenbart påhittade och ca 6% leder till fällande dom.

Här finns mer om vilka dom övriga är.
https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e18f68/1615395291012/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf
Det blir i alla fall mer än 1000 fällande domar för våldtäkt, mot bara ca 20 för förtal. Dvs fler fällande våldtäktsdomar per vecka än fällande förtalsdomar per år.

Jag tycker mig förstå varför GL valde att omedelbart gå ut med sitt namn och ställa upp på intervjuer. Hade han kört "inga kommentarer" och hållit sig undan hade ryktet sannolikt spridits ändå om honom som våldtäktsman, och kanske skulle EA ha gjort samma sak med honom som med PA, dvs i känslosamma ordalag och med kram och gull till alla som stöttade henne hängt ut honom på Facebook eller liknande.

Men hon hade förmodligen inte räknat med hans öppenhet, kanske trodde hon att han skulle skämmas för mycket för att ha varit otrogen. Hade han inte agerat som han gjorde hade han kanske blivit nästa förtalsoffer. Det har han naturligtvis redan blivit i och med alla EA-kramare som attackerat honom i media, men det hade kunna bli än värre om han inte gjort valet att tidigt tala öppet om situationen.

Edit: Jag tror faktiskt det är många brott som aldrig anmäls. Det gäller knappast bara våldtäkt. Man undviker hellre konflikt, och man vill inte bli stämplad som rättshaverist. Ja det finns till och med en nedsättande term för personer som vill anmäla allt. Det betraktas t o m som en psykisk störning.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-09 kl. 18:04.
Citera
2021-05-11, 09:17
Medlem
Någon som är på plats idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här