Citat:
Här på Flashback var det signaturen Enoch.Thulin som lade ut detta om dom tre domarna rörande tvångsvård i tråden om EAs anklagelser mot Göran Lambertz om våldtäkt (2021-04-04).
(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)
Tvångsvård hade omnämnts tidigare i tråden. Jag tror signaturen intenog var först ut 2021-03-18.
(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)
Jag skulle gissa att det var Göran Lambertz advokat som genom att söka på tidigare domar och förundersökningar där EA figurerat bl.a. hittade att hon gjort två anmälningar för våldtäkt tidigare, anmält exmaken i samband med att dom separerade och tvångsvårdats tidigare. Han hittade säkert också domen mot EA om obetald hyra och att hon åtalats för grovt förtal (målet B 4666-19 som ska upp nu på tisdag, 2021-05-11).
Stoppa Pressarna skrev om detta med tvångsvård första gången 2021-03-21 (jag tror Aftonbladet och Expressen kom senare), så Flashback kan ha varit först. Som så ofta finns mycket bra på Flashback, men det gäller att hitta "godbitarna".
Jag vet inte när EAs identitet först avslöjades på Flashback. Det kan hända att det var tidigt men att posterna tagits bort då dom varit brott mot Flashback regel 1.12. Identiteten behövs för sökningar.
Om polisen hade grävt fram detta under perioden mellan att väninnan anmälde (runt årsskiftet) och att Göran Lambertz greps (2021-03-08) och häktades så borde väl rimligtvis inte Göran Lambertz ha gripits och häktats? När EAs MO med inspelning, redigering och fabriksåterställning av telefoner blev klart och att det fanns bevis för att EA inte alls varit däckad när hon påstod att hon varit det så släpptes Göran Lambertz. Att ta reda på fakta, vilket friade Lambertz, borde polis och åklagare gjort under dom över två månader som dom hade på sig innan han greps. Min gissning är att polis och åklagare inte gjorde mycket alls, eftersom det viktiga, som friade Lambertz, kom fram efter gripandet.
–