Citat:
Ursprungligen postat av
Yassine
Hej jag har gått el och energi programmet och börjat att fundera på en vidare utbildning jag har kollat på olika sidor för att få info av jobbet eller utbildning jag är intresserad av, men ändå känns det så fattigt med information där av vänder jag mig till er så kan ni ge lite förslag med lite vägledning
Jag är intresserad av Automation och ville veta mer.
Någon som jobbar som det, eller har kunskaper om yrket? Hur ser arbetsmarknaden ut, vad gör man?
Lön
jag är även intresserad av fastighetsförvaltare och vet lika lite som den första.
jag skulle bli jätte glad om ni kunde hjälpa och dela med erfarenheter och idéer förslag och allt möjligt är tacksam för all hjälp jag kan få.

Gällande Automation:
Detta är ett brett område och kan inkludera allt ifrån (men inte begränsat till):
- Industrielektriker (diverse elarbeten på en fabrik/industri) - "Kollektivare"
- Automationselektriker (inkoppling av maskiner, byggnation av apparatskåp) - "Kollektivare"
- Elkonstruktör (gör elritningar till maskiner) - Tjänsteman
- Programmerare (PLC, HMI/SCADA, Robot, Motion m.m.) - Tjänsteman
Det är ett väldigt sug efter duktigt folk inom automationsbranchen eftersom det mesta i samhället tenderar att automatiseras. Framförallt tillverkningsindustrin.
Vissa (oftast större) fabriker har egna automationsavdelningar, de flesta fabriker har egna underhållsteam.
Eller så arbetar man åt en "integratör" eller "systemhus" vilket är ett automationsföretag. Det är också vanligt att man i en sådan anställning hyrs ut som konsult på längre uppdrag åt en slutkund (t.ex. en fabrik eller industri).
Själv har jag arbetat som programmerare i ett antal år och programmerade främst PLC, HMI/SCADA, Robot och Motion.
PLC är en liten dator som samlar in en massa information från olika sensorer/givare (bl.a.), så kallade "inputs" (ingångar). Sedan har man programmerat PLC:n så att den utifrån vad ingångarna ger för värden så ska olika utgångar manipuleras. En utgång kan vara allt ifrån en lampa, en motor till en transportbana eller ett värmebatteri.
För att kunna styra eller övervaka en maskin eller process har man i princip alltid någon form av
HMI (Human-Machine Interface). Detta kan vara så enkelt som en liten lampa som lyser om en motor är igång, eller en spak för att starta/stoppa en pallhiss. Men på modernare maskiner brukar det vara en display, ofta med touchskärm där man visar allsköns information och där operatören (den som opererar maskinen/processen) kan göra inställningar och styra maskinen/processen.
SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) är i princip detsamma som ett HMI, fast brukar användas som benämning på mer överordnade system för att övervaka/styra en process. T.ex. på ett värmeverk så har operatörerna uppe i kontrollrummet kanske 10 olika skärmar med diverse temperaturer/tryck/hsatigheter på de olika delarna i värmeverkets olika processer.
Robotar brukar innebära industrirobotar som kan hantera material (stapla grejer på en pall), svetsa, måla eller slipa.
Motion (engelska ordet för rörelse, inte det svenska ordet för att "röra på fläsket"

) handlar om att få saker att röra sig, samt att kunna kontrollera och övervaka rörelsen. T.ex. så vill man kanske att en transportbana ska köra med en viss hastighet (då används ofta en frekvensomriktare för att justera hastigheten på en elmotor), eller så vill man positionera någonting väldigt exakt (då använder man ofta en servomotor som har en inbyggd positionering).
Jag gillade arbetet eftersom det handlar om teknik, och man får vara lite finurlig för att hitta på lösningar på kundernas problem. Man får även se många spännande produktionslinjer och det är sällan särskilt monotont arbete.
Lönen varierar kraftigt beroende på vilket företag man arbetar för samt vilken kompetens och/eller ansvar man har. Som nybakad programmerare bör man hamna över 25k, men förmodligen under 30k. Efter fem år i yrket bör man ha kommit upp i 35-40k. Efter tio år ligger man förmodligen kring 45k.
Sen tillkommer ju övertidsersättningar, jour- och/eller beredskapstillägg, eventuella bonusar, förmåner o.s.v.
Så är man villig att arbeta så kan man tjäna bra pengar.