Citat:
Ursprungligen postat av
KaktusFlaktus
Jag gillar att laga mat och brukar även läsa mycket recept. Något jag har noterat är att så fort ett recept är vegetariskt eller, kanske ännu bättre, veganskt så skjuter läsarnas röster i höjden. Receptbanken på ICA kan fungera som ett bra exempel.
Har jag rätt och vad beror det i så fall på? Är gräsätare mer glada för allt de kan tänka sig stoppa i munnen? Har de en lägre ribba, korrelerat till lägre utbud, för vad de anser är god mat? Eller är det någon form av aktivism som ligger bakom? En kombination?
Jag har absolut inget emot vegetariskt. Tvärtom kan jag välja det många gånger helt enkelt för att det är gott och att jag är sugen. Men till skillnad från vanliga recept går det inte att använda folkopinionen som riktmärke för huruvida ett recept är bra eller inte.
Det tycks finnas en boost i formulan liknande regeln på IMDB att man kan dra av 20 procent på filmer där nakna bröst förekommer för att finna det "riktiga" betyget. Så här tycks det ligga till:
Byt ut mejeri till soja = 20 procent högre betyg.
Byt ut kött mot aubergine eller annat växtalternativ = 20 procent högre betyg.
Skriv en rubrik innehållandes "veg" = 20 procent högre betyg.
Vad säger expertrådet?
Grejen är ju faktiskt - som du själv skriver - att vegetariskt oftast är godare än kött.
Så hur kan du då fråga varför det som är godast får det högsta betyget ???
Det är väl bara förväntat, eller hur.
Faktum är att kött är inte särskilt gott.
Och om det finns sådant som har likvärdig konsistens, men utan den gråa bismaken från kött så kommer de flesta ju att välja det vegetariska alternativet gång.
Så som du skriver så får jag intrycket att du egentligen inte föredrar kött för att du tycker att det är det godaste alternativet - utan bara för att du är envis. Att du helt enkelt inte vill byta ut köttet mot vegetariska trots att du självt tycker att vege är det godaste och kött är rätt så äckligt och smaklöst.