2021-03-23, 19:56
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Jag gillar att laga mat och brukar även läsa mycket recept. Något jag har noterat är att så fort ett recept är vegetariskt eller, kanske ännu bättre, veganskt så skjuter läsarnas röster i höjden. Receptbanken på ICA kan fungera som ett bra exempel.

Har jag rätt och vad beror det i så fall på? Är gräsätare mer glada för allt de kan tänka sig stoppa i munnen? Har de en lägre ribba, korrelerat till lägre utbud, för vad de anser är god mat? Eller är det någon form av aktivism som ligger bakom? En kombination?

Jag har absolut inget emot vegetariskt. Tvärtom kan jag välja det många gånger helt enkelt för att det är gott och att jag är sugen. Men till skillnad från vanliga recept går det inte att använda folkopinionen som riktmärke för huruvida ett recept är bra eller inte.

Det tycks finnas en boost i formulan liknande regeln på IMDB att man kan dra av 20 procent på filmer där nakna bröst förekommer för att finna det "riktiga" betyget. Så här tycks det ligga till:

Byt ut mejeri till soja = 20 procent högre betyg.
Byt ut kött mot aubergine eller annat växtalternativ = 20 procent högre betyg.
Skriv en rubrik innehållandes "veg" = 20 procent högre betyg.

Vad säger expertrådet?
Citera
2021-03-23, 19:58
Medlem
Perversitets avatar
Av samma anledning som filmer med feministtema får omotiverat höga betyg av filmrecensenter.
Citera
2021-03-23, 20:13
Medlem
Politik som liknar religion.

Veganer/veggos har likt CB en nyfrälst fas. Ett par år i början när personen är odrägligt dryg och inte talar om något annat än det fantastiska denne upptäckt.

Sen blir det lite mer bittert för att ingen lyssnar pga. att man är en röv.

Brukar mynna ut i nån sorts acceptans att andra inte vill leva exakt som dom och att dom inte har någon egentlig makt att tvinga någon.

Men det enkla svaret på frågan är politik.
Det är politiskt för veggo-mongisarna.

Ungefär som att vissa serier och filmer röstas upp även fast dom är skit (Black Panther t.ex.).

Handlar om att folk driver en agenda helt enkelt. Dom tror att dom gör en god gärning.

Sen är veggosmongisar ofta fast i "positivitetsfällan" där allt som upplevs som negativt ignoreras. Alla tankar som kan uppfattas som negativa "rensas".

Blir ganska svårt att lämna ärlig feedback när det handlar om både politik och psykologi. Snarare än smak på själva rätten. Är det vego så går det mesta ner med ett leende för man cashar in på sin samvetsbank. Och anser sig som lite bättre än andra såklart.

Men se på filmer som Black Panther. Dom suger balle, men det går ändå? Varför? För att det finns tillräckligt med idioter för att det ska göra det.

Var väl nån studie som visade att all den här vegomaten på butikerna innehöll cellulosa från pappersmassa. Dvs dom betalar dyrt för att äta sågspån. Där har du svaret, dom är sågspån så dom äter sågspån, för 100 kr lunchen.

Det är en känslosak, religion. Om än en jävligt märklig en där man lever sämre och låtsas vara och må bättre; gäller såklart inte alla veggos osv, men veganer är notoriskt smala/undernärda oavsett om dom kan plocka fram den enda veganbodybuildern på youtube.

Men det är tråkig kost som är en uppoffring att äta. Handlar inte om smaken som sagt.

Nu kommer massa rabiata veggos och veganer påstå massa skit typ "du har inte smakat min "köttfärsås" " eller liknande. Och nej det har jag inte. Kan göra det, men påstå för guds skull inte att erat soja och sågspån är godare än riktig mat.
Känner man veganer vet man att det är en kamp och när mat blir en kamp och tråkigt äter man mindre. Vanlig jävla psykologi för vuxna som barn.
Citera
2021-03-23, 20:25
Medlem
Det är kinesiska botar finansierade av Oatly som söker efter nyckelord som ”veganskt” eller ”vegetariskt” och sätter höga betyg.
Citera
2021-03-23, 20:49
Medlem
Vermillionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perversitet
Av samma anledning som filmer med feministtema får omotiverat höga betyg av filmrecensenter.

Är du paranoid eller bara dum i huvudet på riktigt? Det stämmer inte alls.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag gillar att laga mat och brukar även läsa mycket recept. Något jag har noterat är att så fort ett recept är vegetariskt eller, kanske ännu bättre, veganskt så skjuter läsarnas röster i höjden. Receptbanken på ICA kan fungera som ett bra exempel.

Har jag rätt och vad beror det i så fall på? Är gräsätare mer glada för allt de kan tänka sig stoppa i munnen? Har de en lägre ribba, korrelerat till lägre utbud, för vad de anser är god mat? Eller är det någon form av aktivism som ligger bakom? En kombination?

Jag har absolut inget emot vegetariskt. Tvärtom kan jag välja det många gånger helt enkelt för att det är gott och att jag är sugen. Men till skillnad från vanliga recept går det inte att använda folkopinionen som riktmärke för huruvida ett recept är bra eller inte.

Det tycks finnas en boost i formulan liknande regeln på IMDB att man kan dra av 20 procent på filmer där nakna bröst förekommer för att finna det "riktiga" betyget. Så här tycks det ligga till:

Vad säger expertrådet?

Kan du visa källa?
Är nånting bra så får det bra betyg.
Om inte så får det dåligt.

Är fallet inte så kanske det beror på att vi tycker olika.
Senast redigerad av Vermillions 2021-03-23 kl. 20:53.
Citera
2021-03-23, 23:02
Medlem
RickySpanishs avatar
Jag tänker att en stor del av de som letar efter (och betygsätter) recept online är vego. De som har övergått till vego mat från kött har nog större behov av att utöka sin repertoar, de flesta köttätare lagar nog samma gamla recept, kanske med en ny twist eller på ett nytt sätt, men inte så pass annorlunda så det är en helt ny maträtt.

Om jag googlar fram ett recept på helstekt fläskfilé så är det oftast för jag har glömt vad innertemperaturen ska vara, och inte för jag inte vet hur man gör.
Citera
2021-03-23, 23:04
Medlem
Svaret är väl helt enkelt att majoriteten av recepten med kött lagas av Jörgen 53 år som knappt kan överlista spisens barnlås, vilket leder till att maten smakar skit vare sig receptet är bra eller inte. Veganer/ vegetarianer håller möjligen högre nivå i köket vilket resulterar att maten blir godare => recepten får högre betyg.
Citera
2021-03-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Är du paranoid eller bara dum i huvudet på riktigt? Det stämmer inte alls.

Det stämmer.
Citera
2021-03-24, 08:25
Gräsäteriet är en sekt, på samma sätt som feminismen och LCHF-arna. De röstar alltså upp vegetariska/veganska rätter för att de är vegetariska/veganska, inte för att de är godare. Det här handlar om politisk aktivism, inte smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Kan du visa källa?
Är du dum i huvudet? Vad ska du ha källa på? Att politiska aktivister röstar upp vegansk mat? Vad för typ av källa? En peer-reviewed studie från Lunds Universitet?
Senast redigerad av Kalamity 2021-03-24 kl. 08:29.
Citera
2021-03-25, 13:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus

Vad säger expertrådet?
Grejen är ju faktiskt - som du själv skriver - att vegetariskt oftast är godare än kött.

Så hur kan du då fråga varför det som är godast får det högsta betyget ???
Det är väl bara förväntat, eller hur.

Faktum är att kött är inte särskilt gott.
Och om det finns sådant som har likvärdig konsistens, men utan den gråa bismaken från kött så kommer de flesta ju att välja det vegetariska alternativet gång.

Så som du skriver så får jag intrycket att du egentligen inte föredrar kött för att du tycker att det är det godaste alternativet - utan bara för att du är envis. Att du helt enkelt inte vill byta ut köttet mot vegetariska trots att du självt tycker att vege är det godaste och kött är rätt så äckligt och smaklöst.
Citera
2021-03-25, 13:19
Medlem
"Elitens" utlåtande är att det helt enkelt är godare än kött.

Och här trodde jag att man inte kunde bli dummare.

Varför försöker vegoprodukter kopiera smak/konsistens på kött om nu kött är äckligare?

Haha. Ni är så sektiska i era svar och vägrar inse det.

Återigen: Svaret är politik.
Citera
2021-03-25, 18:37
Medlem
Enkelt svar på den frågan, vegetarianer/veganer/människor med allergier söker recept mer aktivt på nätet och är därmed mer delaktiga i communityn. Ingen hindrar er från att gå in och rösta upp kötträtter. Jävligt inskränkt här på flashback alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in