Citat:
Ursprungligen postat av
leera
Det är lugnt, var kanske otydligt i min strävan att vara kortfattad.
Vad menar du men räntebluff förresten?
Jag anser att talet om den låga räntan delvis är en bluff eller i allafall en allmänt spridd missuppfattning.
Jag inriktar mig då på räntemarginalen, dvs bankers och kreditinstituts skillnad mellan inlåningsränta och utlåningsränta. Denna har egentligen varit konstant, och om vi har en lånedriven expansion av skulderna för bostäder så kommer bankernas och finansinstitutens intjäning att öka med ökad skuldsättningsgrad.
Det vore kanske delvis OK om bostädernas prisutveckling hade följt löne och prisutvecklingen i samhället i övrigt. Men vi måste förstå att denna kreditexpansion är skapad av personer och grupper som har möjlighet påverka storskaliga ekonomiska operationer samt politik.
Min point är bara att vi kan identifiera ett fåtal klara vinnare och en enorm massa människor som fått det sämre och osäkrare på grund av tillgångsinflationen och den ökande skuldsättningsgraden på bostadsmarknaden i Sverige. Det har dessutom gått fort. För sveriges del började det på nittiotalet då vi fick en sk. "fristående centralbank" (som är allt annat än just detta).