2021-03-23, 19:41
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Det är lugnt, var kanske otydligt i min strävan att vara kortfattad.

Vad menar du men räntebluff förresten?

Jag anser att talet om den låga räntan delvis är en bluff eller i allafall en allmänt spridd missuppfattning.

Jag inriktar mig då på räntemarginalen, dvs bankers och kreditinstituts skillnad mellan inlåningsränta och utlåningsränta. Denna har egentligen varit konstant, och om vi har en lånedriven expansion av skulderna för bostäder så kommer bankernas och finansinstitutens intjäning att öka med ökad skuldsättningsgrad.

Det vore kanske delvis OK om bostädernas prisutveckling hade följt löne och prisutvecklingen i samhället i övrigt. Men vi måste förstå att denna kreditexpansion är skapad av personer och grupper som har möjlighet påverka storskaliga ekonomiska operationer samt politik.

Min point är bara att vi kan identifiera ett fåtal klara vinnare och en enorm massa människor som fått det sämre och osäkrare på grund av tillgångsinflationen och den ökande skuldsättningsgraden på bostadsmarknaden i Sverige. Det har dessutom gått fort. För sveriges del började det på nittiotalet då vi fick en sk. "fristående centralbank" (som är allt annat än just detta).
Citera
2021-03-23, 19:43
Medlem
Det är kreditlinan som avgör hur höga priser vi kan eller kommer att få
Bostadspriserna har för länge länge sen frikopplats från reallöneutvecklingen
Priserna haussas upp av spekulanter och gemen bostadsköpare som egentligen inte bryr sig hur högt slutpriset blir bara månadens utgifter hamnar inom budgetens ramar
Det kommer en dag då räntor kring nollan och nästan intill obefintlig amorteringsvilja hos bostadsägare inte längre fungerar
Det hände i USA sist 2007-2008. Kommer av allt att döma hända igen frågan är bara när?
Citera
2021-03-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Till saken hör ju även bluffen om de låga räntorna......

Bankernas räntemarginal har knappast minskat och banksektorn tjänar mer pengar än någonsin på bostadslån.

Eftersom räntemarginalen är den samma så får bankerna mer räntintäkter itakt med att bostadsskulderna ökar. Så ur bankens synvinkel är det betydligt bättra att få ränta från ett hus där värdet har drivits och spekulerats upp till 5 miljoner kr från 500 000,- kr för 20 år sedan.

Nej, banker gillar inte högre bostadspriser då det sväller bankens balansräkning och därmed risk. Det är bättre för en bank att räntorna är höga och priserna låga, allt annat lika.

Citat:
Sverige har dessutom den märkliga "flyttskatten" som innebär att staten tar en betydande del av ev överskjutande medel vid försäljning av bostäder. Genom att värdena på fastigheter har spekulerat och drivits upp på ett sätt som inte speglar pris eller löneutvecklingen i samhället så har även intäketna från flyttskatten ökat rejält för staten.
Så det finns minst två särintressen som tjänar på tillgångsinflationen. Vanligt folk är normalt så dåliga på matte så dom tror rent av att dom blivit rika på kuppen. Det är docj inte riktigt sant eftersom alla behöver en bostad. Så vid flytt och inköp av motsvarande bostad så handlar det i bästa fall om nollsummespel i perspektivet en generation.

Sverige har absurt höga skatter på nästan allt, inklusive kapitalvaror. Just reavinstskatten är den absolut lägsta skatten, som dessutom gratis kan skjutas upp. Varför är den ett problem men inte "flyttskatten" på aktier?

Alla skatter är av ondo.

Det som driver priserna i särklass mest är den låga räntan och den sätts av riksbanken.

Boendekostnad som andel av disponibel inkomst ligger relativt still.

https://www.svenskbyggtidning.se/2018/10/26/mindre-andel-av-inkomsten-laggs-pa-boende-idag-tio-ar-sedan/
Senast redigerad av llPOWERll 2021-03-23 kl. 19:55.
Citera
2021-03-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag anser att talet om den låga räntan delvis är en bluff eller i allafall en allmänt spridd missuppfattning.

Jag inriktar mig då på räntemarginalen, dvs bankers och kreditinstituts skillnad mellan inlåningsränta och utlåningsränta. Denna har egentligen varit konstant, och om vi har en lånedriven expansion av skulderna för bostäder så kommer bankernas och finansinstitutens intjäning att öka med ökad skuldsättningsgrad.

Det vore kanske delvis OK om bostädernas prisutveckling hade följt löne och prisutvecklingen i samhället i övrigt. Men vi måste förstå att denna kreditexpansion är skapad av personer och grupper som har möjlighet påverka storskaliga ekonomiska operationer samt politik.

Min point är bara att vi kan identifiera ett fåtal klara vinnare och en enorm massa människor som fått det sämre och osäkrare på grund av tillgångsinflationen och den ökande skuldsättningsgraden på bostadsmarknaden i Sverige. Det har dessutom gått fort. För sveriges del började det på nittiotalet då vi fick en sk. "fristående centralbank" (som är allt annat än just detta).

Det stämmer delvis kan jag tycka. För samtidigt som man infört de här sjukt låga räntorna har man ju infört krav på handpenning och krav på amortering. Det är ju upp till regeringen ifall man ska försvåra ännu mer för folk att låna. Så vem blir bluffad av vem egentligen?

Jag får exempelvis ingen kredit hos min ena mäklare, de informerade mig att kraven höjts de senate åren. Många äldre kan inte flytta för de får inga lån på grund av för låg pension. Så visst räntorna är låga men det är rätt svårt för många att få lån.
Citera
2021-03-23, 20:11
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Hej,

Har följt bostadsmarknaden sista tiden och priserna tycks stadigt fortsätta uppåt.

Fråga 1:

När är priset på bostadsmarknaden i jämnvikt med privatpersoners ekonomi?
Tänker här främst i våra 10 största städer.
Det är väldigt avlägset såvida inte politiken radikalt förändras.

Citat:
Fråga 2:

Tänker också på att allt fler nyproduktioner av bostäder tillkommer och således behöver fler människor skuldsätta sig för att köp en nyproduktion. Hur många fler människor kan (och kommer) köpa en nybyggnation?
Att köpa nybyggt är för dyrt för de flesta vanliga löntagare.

Så länge som massinvandringen fortsätter kommer bristen på bostäder att bestå.
Höjda skatter och "avgifter" minskar ytterligare utrymmet för bostadsköp.
Det i sin tur gör att det inte är så många som kan köpa dyra nyproduktioner.
Och är det ingen som vill köpa är det heller ingen som vill bygga.
Citera
2021-03-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Hej,

Har följt bostadsmarknaden sista tiden och priserna tycks stadigt fortsätta uppåt.

Fråga 1:

När är priset på bostadsmarknaden i jämnvikt med privatpersoners ekonomi?
Tänker här främst i våra 10 största städer.

Fråga 2:

Tänker också på att allt fler nyproduktioner av bostäder tillkommer och således behöver fler människor skuldsätta sig för att köp en nyproduktion. Hur många fler människor kan (och kommer) köpa en nybyggnation?

Tack.
Nybyggnation är det som lönar sig mest i en stigande bostadsmarknad. Hade du köpt en nybyggd lägenhet under våren 2020 beläget i någon utav våra större städer så hade du gjort en snittavkastning på 8% sett till dagens marknadspriser.
Citera
2021-03-23, 20:41
Medlem
Lanoos avatar
Det är helt klart ett intressant ämne.
För 35år sen köpte mina föräldrar sin första lägenhet, en trea i medelstor stad. Den kostade 12 000kr och dom sparade ihop pengarna till den på ett par månader.
Kort efter köpte de en sommarstuga på Gotland, den kostade 20 000kr. Samma sommarstuga (visserligen renoverad) såldes för kanske 5-6år sedan för drygt 3 miljoner.
30år är en lång tid, absolut. Men det har verkligen skenat iväg helt åt helvete.

För en ung person utan ekonomisk hjälp från familjen är det mer eller mindre omöjligt att komma in på marknaden. Speciellt då hyrespriserna är svinigt höga och gör det svårt att lägga några större pengar på hög.

För att svara på dina frågor så tror jag inte att vi kommer till en jämnvikt igen. Det här tåget kommer fortsätta med olika hastigheter. Men framåt går det, inte bakåt. Inte så länge jag eller mina barn lever.

Där jag bor går nästan varenda lägenhet med minst en miljon över prisantydning och ett nybygge är ofta en billigare lösning. Läste senast idag om en kille som köpte en lägenhet i ett nybygge, han flyttade knappt in och sålde efter 4v lägenheten med 900k i vinst.
Citera
2021-03-23, 20:53
Medlem
salvelinuss avatar
Man behöver göra en djupare beräkning för att förstå vad som är ett skäligt bostadspris.
Skogsägaren skall ha sitt, sågverket, snickarna, skruvleverantören osv osv.

Om du hade kunskapen i alla skrån som krävs så får du titta på hur många års arbete det ligger bakom en bostad egentligen, och ponera att du skulle tillverkat allt från grunden själv med din lön.

Annars får man vackert slanta upp några miljoner och betala samtliga anställda i kedjan en skälig lön.
Citera
2021-03-23, 20:55
Medlem
Clay79s avatar
TS måste förklara vad han menar med jämvikt. För mitt svar är att det är jämvikt och kommer vara det så länge vi har en fri prissättning.

Är frågan, när ska en normalinkomsttagare ha råd att köpa en bostad för egna pengar eller lånade medel som betalas av inom x år?
Citera
2021-03-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
Det är helt klart ett intressant ämne.
För 35år sen köpte mina föräldrar sin första lägenhet, en trea i medelstor stad. Den kostade 12 000kr och dom sparade ihop pengarna till den på ett par månader.
Kort efter köpte de en sommarstuga på Gotland, den kostade 20 000kr. Samma sommarstuga (visserligen renoverad) såldes för kanske 5-6år sedan för drygt 3 miljoner.
30år är en lång tid, absolut. Men det har verkligen skenat iväg helt åt helvete.

För en ung person utan ekonomisk hjälp från familjen är det mer eller mindre omöjligt att komma in på marknaden. Speciellt då hyrespriserna är svinigt höga och gör det svårt att lägga några större pengar på hög.

För att svara på dina frågor så tror jag inte att vi kommer till en jämnvikt igen. Det här tåget kommer fortsätta med olika hastigheter. Men framåt går det, inte bakåt. Inte så länge jag eller mina barn lever.

Där jag bor går nästan varenda lägenhet med minst en miljon över prisantydning och ett nybygge är ofta en billigare lösning. Läste senast idag om en kille som köpte en lägenhet i ett nybygge, han flyttade knappt in och sålde efter 4v lägenheten med 900k i vinst.

Så det ska kosta två månadslöner, då är det jämnvikt?

Man kan ju likagärna säga att det är jämnvikt nu och fel då.
Citera
2021-03-23, 21:07
Medlem
Lanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Så det ska kosta två månadslöner, då är det jämnvikt?

Man kan ju likagärna säga att det är jämnvikt nu och fel då.

hehe nej, men det kanske finns nåt mitt emellan?
Citera
2021-03-23, 21:08
Medlem
Givetvis inte. Ett utmärkt bevis för det är mitt landställe. En del på en ö i Stockholms skärgård. Den köptes av en släkting på 20 talet, dvs för 100 år sedan, för en liten peng av en statsanställd tjänsteman. En normal lägre medelklass. Idag är den värderat till 30 miljoner. Knappast i en normal inkomsttagares räckvidd.
En sjuk utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in