2021-03-23, 18:40
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det som pågått i ca 25 år handlar inte om balans mellan vanligt folk löner och priser. Istället handlar det om att gradvis avskaffa det privata ägandet och överföra detta till statens och dess kumpaner finanssektorn.

Fast det är ju dock tvärtom när det gäller bostäder, man säljer ju ut alla hyresrätter för att tjäna sig en hacka. Finns knappt hyresrätter kvar i den Stockholmsförort jag bor och de som väl finns har en bostadskö på ca 12 år (20-25 år för innerstan).
Citera
2021-03-23, 18:45
Medlem
Citat:
Till saken hör ju även bluffen om de låga räntorna......

Bankernas räntemarginal har knappast minskat och banksektorn tjänar mer pengar än någonsin på bostadslån.

Eftersom räntemarginalen är den samma så får bankerna mer räntintäkter itakt med att bostadsskulderna ökar. Så ur bankens synvinkel är det betydligt bättra att få ränta från ett hus där värdet har drivits och spekulerats upp till 5 miljoner kr från 500 000,- kr för 20 år sedan.

Sverige har dessutom den märkliga "flyttskatten" som innebär att staten tar en betydande del av ev överskjutande medel vid försäljning av bostäder. Genom att värdena på fastigheter har spekulerat och drivits upp på ett sätt som inte speglar pris eller löneutvecklingen i samhället så har även intäketna från flyttskatten ökat rejält för staten.
Så det finns minst två särintressen som tjänar på tillgångsinflationen. Vanligt folk är normalt så dåliga på matte så dom tror rent av att dom blivit rika på kuppen. Det är docj inte riktigt sant eftersom alla behöver en bostad. Så vid flytt och inköp av motsvarande bostad så handlar det i bästa fall om nollsummespel i perspektivet en generation.

Säg det till den som inget hus har. Klart de blivit rika. Ingen tvingar dem att bo i motsvarande bostad i sverige.
Citera
2021-03-23, 18:45
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Fast det är ju dock tvärtom när det gäller bostäder, man säljer ju ut alla hyresrätter för att tjäna sig en hacka. Finns knappt hyresrätter kvar i den Stockholmsförort jag bor och de som väl finns har en bostadskö på ca 12 år (20-25 år för innerstan).

Men om denna expansion sker med lånade pengar och intecknade bostader så har det reella ägandet flyttats från den enskilde till panthavaren. Det är min point i detta.
Citera
2021-03-23, 18:48
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Säg det till den som inget hus har. Klart de blivit rika. Ingen tvingar dem att bo i motsvarande bostad i sverige.

Lägg din avundsjuka samt känlomässiga resonemang åt sidan om du skall bena ut vad som faktiskt händer.
Citera
2021-03-23, 18:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Finns knappt hyresrätter kvar i den Stockholmsförort jag bor och de som väl finns har en bostadskö på ca 12 år (20-25 år för innerstan).

Regionens egen statistik visar att 36% av bostäderna i Stockholms län är hyresrätter. 40% är bostadsrätter.
Citera
2021-03-23, 18:53
Medlem
Citat:
Lägg din avundsjuka samt känlomässiga resonemang åt sidan om du skall bena ut vad som faktiskt händer.

Bena ut vad, att någon väljer att binda sitt kapital i ett hus. Pengarna går ju inte upp i rök bara för det.
Jag har rätt helt utan några känlomässiga resonemang.
Citera
2021-03-23, 19:01
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Bena ut vad, att någon väljer att binda sitt kapital i ett hus. Pengarna går ju inte upp i rök bara för det.
Jag har rätt helt utan några känlomässiga resonemang.

Jag tolkade dig som om du tyckte att människors mer eller mindre lyckade val var grundproblemet.

Förlåt om jag missförstod dig !
Citera
2021-03-23, 19:07
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Regionens egen statistik visar att 36% av bostäderna i Stockholms län är hyresrätter. 40% är bostadsrätter.

Det är framförallt sunkigare områden som har hyresrätter. Omvandlingarna är ibland ett försök till att bli av med trasproletariatet som då inte har råd att bo kvar (trots de extremt förmånliga priserna de boende brukar få köpa sina lägenheter för). Hur många % tror du är hyresrätter i Lidingö/Danderyd jämfört mot i Tensta/Rinkeby? :/

Citat:
Men om denna expansion sker med lånade pengar och intecknade bostader så har det reella ägandet flyttats från den enskilde till panthavaren. Det är min point i detta.

Yes, där har du en poäng, absolut!
Senast redigerad av nordicwrath 2021-03-23 kl. 19:10.
Citera
2021-03-23, 19:24
Medlem
Citat:
Jag tolkade dig som om du tyckte att människors mer eller mindre lyckade val var grundproblemet.

Förlåt om jag missförstod dig !

Det är lugnt, var kanske otydligt i min strävan att vara kortfattad.

Vad menar du men räntebluff förresten?
Citera
2021-03-23, 19:30
Medlem
Vansterpartiets avatar
När Svenne tvingas skuldsätta sig för livet är priser i balans enligt regimen, på så sätt säkras konstant finansiering av muslimer och hbtqare.
Citera
2021-03-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Tror det är invandringen + bostadsbrist som lett till detta.

Jag tror seriöst att invandringen är för att hålla uppe bostadspriserna.

Det vore inte helt orimligt.

Nybyggnationer är väl billigare? Lr är jag ute och cyklar?

Invandringen leder till brist på bostäder och vita svenskar lämnar dessa kontaminerade områden bakom sig samtidigt som man belånar sig för livet och betalar hyran för ohyran via skattesedeln. Det som möjliggör de höga priserna är framförallt de låga räntorna, skulle räntenivåerna gå upp kollapsar dock priserna. Räntorna är låga på grund av vår höga belåning, vi trycker nya pengar och låter den sjuka låneekonomin leva vidare .. tills det inte går längre.
Citera
2021-03-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Invandringen leder till brist på bostäder och vita svenskar lämnar dessa kontaminerade områden bakom sig samtidigt som man belånar sig för livet och betalar hyran för ohyran via skattesedeln. Det som möjliggör de höga priserna är framförallt de låga räntorna, skulle räntenivåerna gå upp kollapsar dock priserna. Räntorna är låga på grund av vår höga belåning, vi trycker nya pengar och låter den sjuka låneekonomin leva vidare .. tills det inte går längre.

Precis, men fram tills dess ska många sko sig mycket. Då även jag och min far.

Kommer alltid att gå även om människor dör. De har inget alternativ när det är total statlig kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in