Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Likafullt, tror jag att jag har läst att ca 40% av Nordsjöns oljeresurser skall finnas på brittiskt vatten. (Eller snarare under vatten i brittisk ekonomisk zon).
Europa får kanske vända sig till Kanada, eller hoppas på att Venezuela blir ett bättre land att handla med. Ryssland får vi hoppas besegras småningom, och exempelvis Saudi Arabien kommer sannolikt allt fort vilja ha goda relationer till Västvärlden. Iran ser för avsevärd tid framåt vara förlorat till islamismen.
https://www.visualcapitalist.com/map-countries-most-oil-reserves/
Kanada exporterar redan till USA och är i princip enda oljan USA behöver importera. Du kan hoppas på en massa saker, som att Venezuela kan återhämta sin oljeindustri med någonslags revolution mot regimen, men situationen just nu är som sådan att vår samhälle kollapsar ifall araberna startar ett oljeembargo.
Ryssland kommer inte att besegras så småningom, de kommer bli en stor kinesisk vasalstat.
Citat:
Jag tjatar litet, men länder som Jordanien, Egypten och Saudi Arabien har en nyckelroll här. Abraham-processen behöver inte vara död, utan det är möjligt att när det nuvarande Gaza-kriget är slut skulle kunna återupptas. Jag såg någonstans den insiktsfulla iakttagelsen att i ett flertal arabstater så vill statsledningarna skapa bättre relationer till Israel, men folken är till stor del emot. Statsledningarna har alltså börjat begripa vad som måste till för att skapa fred och rimliga förhållanden i regionen, men att man måste gå försiktigt fram, och Hamas gör sitt bästa för att torpedera alla försök i den riktningen. Jag gissar att ett flertal arabstater gärna ser att Israel gör av med Hamas, men man kan så klart inte säga det högt.
Varesig Jordanien, Egypten eller Saudi Arabien kommer acceptera en plan där Israel annexerar Västbanken och Östra Jerusalem och araberna får ta hand om palestinare. Detta är en fråga som är större än ekonomiska intressen för dessa länder, muslimerna måste fortsätta ha en närvaro i heliga landet, liksom de har haft senaste 1400 åren.
Citat:
Krig är oftare en fråga om pragmatism än idealism, även om USA ofta gör sitt bästa för att bevisa motsatsen. En måhända avgörande fråga i detta sammanhang är hur Turkiet kommer att utveckla sig framöver. De om några behöver snart välja mellan Väst och Öst.
Du säger sådant ofta, men realpolitik är du ointresserad av när det handlar om dina hjärtefrågor, där Israel verkar vara närmare ditt hjärta än något annat land utöver Sverige och möjligen Storbrittanien.
För mycket pragmatism får en att fråga sig vad man ens kämpar för trots allt. Du talar ibland om kristendomens strid mot islam som en hjärtefråga, och egentligen så har Rysslands inblandning i ortodoxa nationalistiska rörelser i Sydöstra Europa och erövringar från Ottomanska riket runt 1800-talet mer än något annat representerat en sådan slags civilisationernas kamp, och mer än något annat har det trängt bort muslimsk inblandning i Europeiska kontinenten.
I alla lägen har britterna och fransmännen däremot motarbetat kristna intressen i sydöstra europa av större rädsla för just Ryssland än ottomanerna, inklusive gav dem en Konstantinopel med grekisk/armenisk majoritet till turkarna efter första världskriget, för att grekerna var allierade med Ryssland. Sedan har USA gått in och gjort Turkiet till en utav de största spelarna inom NATO för att återigen motarbeta sovieterna.
Det jag försöker påpeka här är att inga stora civilisationer har brytt sig närmvärt om civilisationernas kamp när vi talar om Turkiet, inklusive enbart rysk inblandning i att försöka stoppa massiva folkmordet mot de uråldrigt kristna armenierna. Ett folkmord som kristna bryr sig väldigt lite om i det stora hela.
Jag märker att du också bara tycker att dessa kristna ortodoxa i Europas bakgård och dessa kristna araber är en parantesfråga i jämförelse med Israel. De är fattiga och otillräckligt intressanta att beskydda, judarna är rika och betydligt mer värda att beskydda bortom ens pragmatiska intressen.
Så när det blir en strid mellan muslimska albaner i Kosovo mot serber så förväntar jag mig att du lutar dig mot pragmatism och att motarbeta Serbien så att inte konflikten blåser upp till hela området (eller liknande, men givetvis handlar det egentligen om att få NATO-bas i dessa länder), medan när det är strid mellan muslimska palestinier och judiska israeler så återvänder vi till idealism och civilisationernas kamp mot onda islamister.
Citat:
Det förefaller tämligen säkert att palestinsk urfolksställning är starkt debatterad. En del menar till och med att det inte finns ett palestinskt folk i reell mening före 1960-talet. Saken är således komplicerad. Konflikter mellan judar och filistéer kan emellertid spåras bak till biblisk tid, i den mån den språkliga likheten mellan palestinier och filistéer.
Det finns ett folk där långt tidigare, vill du kalla dem för något annat än palestinare så får du göra det. Att palestinare har genetiska rötter i området vet vi med all säkerhet, men deras forna identitet under ottomanerna och Mamlukperioden, etc. kan ha varit mer diffust. Det är troligt att de är en blandning av judiska konvertiter till kristendom och islam, samt kristna europeer från korstågen och arabiska erövrare.
Vi kan se att arabiska judar är närmare palestinier och jordanier genetiskt än övriga Levantin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Origin_of_the_Palestinians#/media/File:PCA_map_of_ancient_and_modern_populations.jpg
Teorin att palestinier till större delen är judar som konverterat till islam eller kristendom är den troligaste kandidaten och det är just så som det brukar se ut i områden som blir erövrade: till stora delar så förblir befolkningen densamma och får en minimal influx av den erövrades dna igenom y-kromosomen, då sällan en stor inflyttning av familjer och bosättare brukar komma med erövrarna (Amerika-kontinenten är därmed ett undantag).
Citat:
Jag tror vi skall vara tacksamma om vi slipper få reda på Putins plan för Ukraina och ukrainarna, men mycket tyder på att dagens Ryssland helst skulle vilja upplösa det ukrainska folket och påtvinga dem rysk etnicitet. De systematiska kidnappningarna av ukrainska barn tyder på detta. Sådant ägnar sig inte Israel åt, eller har någon plan för att upplösa palestinierna.
Nej, just det. Bara att fördriva befolkningen eller låta de leva vidare som ickemedborgare är planen, eller hur?
Jag är ganska säker på att ukrainare i den så kallade novarussia kommer lida i den nya Ryssland när detta krig är över (och vi kan nu säga ganska så säkert att det ryska försvaret inte kommer kollapsa), men jag är måttligt säker att de inte kommer lida mer än vad palestinier lider under Israelisk ockupation.
Citat:
Vet vi att de verkligen har det? Har Du sett Fatah ta avstånd från Hamas attack 7 oktober? Fatah och Hamas är fiender, så det vore inte orimligt.
https://edition.cnn.com/middleeast/live-news/israel-news-hamas-war-10-15-23/h_2d24edd7bb9d823840329113a304a166
Det röknas väl som att ta avstånd från hamas?