Citat:
Ursprungligen postat av
FettoBob
Om du argumenterar med någon som inte använder sig av epistemiskt material, undrar jag vad du har för syfte med att argumentera denne person. Du skulle dock kunna förklara innebörden av saklig argumentation, och om meningsmotståndaren inte tar till sig, skulle du kunna gå från epistemiskt material till pisk-material, eller helt enkelt strunta att argumentera med denne.
Syftet är alltid epistemiskt material. Teleologi är en förutsättning för meningsfullhet, min telos känner du till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Molndalen
Förutom att folks känslor och självbild är hinder så är även deras uppfattningar, åsikter och moral kidnappad.
Man får nog helt enkelt fråga vad folk tycker och sedan be dom förklara varför dom tycker så. Det är det mest raka enligt mig.
Nästan alltid bottnar folks uppfattningar och åsikter i egennytta, eller i grupptryck och moralkonsensus.
Tack för goda råd och insiktsfullheten (det epistemiska materialet), båda två!
Själv är jag inte intresserad av att vara folk eller konsensus till lags, tvärtom - jag vill se epistemisk krigsföring!
Men ibland får man väl i slag
ligga med fienden, för att vinna kriget - helt enkelt.
Den sokratiska metoden är kanske den bästa trots allt. Har man tålamod kan man visa folk utan att peka.
Men det är också bra att dela med sig av vad man ser utan skönmålning, så att fler kan få se.