Citat:
Ursprungligen postat av
FettoBob
Om du argumenterar med ngon som inte anvnder sig av epistemiskt material, undrar jag vad du har fr syfte med att argumentera denne person. Du skulle dock kunna frklara innebrden av saklig argumentation, och om meningsmotstndaren inte tar till sig, skulle du kunna g frn epistemiskt material till pisk-material, eller helt enkelt strunta att argumentera med denne.
Syftet r alltid epistemiskt material. Teleologi r en frutsttning fr meningsfullhet, min telos knner du till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Molndalen
Frutom att folks knslor och sjlvbild r hinder s r ven deras uppfattningar, sikter och moral kidnappad.
Man fr nog helt enkelt frga vad folk tycker och sedan be dom frklara varfr dom tycker s. Det r det mest raka enligt mig.
Nstan alltid bottnar folks uppfattningar och sikter i egennytta, eller i grupptryck och moralkonsensus.
Tack fr goda rd och insiktsfullheten (det epistemiska materialet), bda tv!
Sjlv r jag inte intresserad av att vara folk eller konsensus till lags, tvrtom - jag vill se epistemisk krigsfring!
Men ibland fr man vl i slag
ligga med fienden, fr att vinna kriget - helt enkelt.
Den sokratiska metoden r kanske den bsta trots allt. Har man tlamod kan man visa folk utan att peka.
Men det r ocks bra att dela med sig av vad man ser utan sknmlning, s att fler kan f se.