2021-03-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Har senaste åren blivit besatt av sparande till den grad att det känns som ett beroende. Jag läser om sparande och pengar dagligen, allt från aktier, fonder, sparkonton, pensioner, bästa sparappar etc. har snart sparat ihop min andra miljon och har knappt några utgifter längre. Jag råsparar, lever fattigt och investerar allt i börsen. Det är mitt största intresse och jag får en kick av att handla rabatterade varor i butik och hitta på olika typer av sparknep. Som ni förstår är mitt liv inte det mest intressanta, men så är det. Någon mer som känner och tänker som jag? Kul att höra ifall någon annan är lika störd som jag
Mer intressant liv än de flesta, många har slut på kontot veckan före lön, och minsta lilla sluträkningen som dyker upp (diskmaskinen pajar) så har de inte råd utan måste ta det på avbetalning, där kan man snacka om totala skitliv.
Citera
2021-03-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Du är light ännu, kolla in miljonärinnan30, där har du en hardcore sparare!
När du börjar gratisbajsa i tvättstugan, rotar efter pantburkar i föreningens soprum, då börjar du närma dig :!
Många år sedan han slutade jobba dock och lever nu på sin avkastning
Citera
2021-03-24, 12:34
Medlem
musttomtes avatar
Vi måste spara som regeringen säger. Du är en duktig Svensson.

Jag sparar med på så mycket jag kan och får en liten kick av att få bättre pris på mobilabonnemang, bredband och så vidare. Kan även handla nudlar för 10-15 kronor och får mellan 3-5paket per dag och det står man sig på. Snål är jag inte men mycket sparsam.
Citera
2021-03-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Många år sedan han slutade jobba dock och lever nu på sin avkastning

Du tror han spenderar mer pengar idag? knappast.
Citera
2021-03-24, 14:29
Medlem
Cameltotems avatar
Gillar dyra saker. Insåg efter jag köpt klocka för 100 lax och lite annat att de jag vill ha kostar så mycket mer.

Visst jag kan köpa mig en fet Audi eller något men jag sparar hellre hårt i 10-20 år och köper mig en fet Ferrari när jag är äldre.

Har typ allt jag behöver nu så kan lika gärna spara till en regnig dag.
Citera
2021-03-24, 14:33
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Jo det gör han. Han har numera bil och har nyligen köpt hus.
Citera
2021-03-24, 14:36
Medlem
Citat:
Jo, mycket mer, läs hans blogg, han har till och med tvingat sig själv att spendera mera så han slipper dö med en miljard på banken
Citera
2021-03-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Gillar dyra saker. Insåg efter jag köpt klocka för 100 lax och lite annat att de jag vill ha kostar så mycket mer.

Visst jag kan köpa mig en fet Audi eller något men jag sparar hellre hårt i 10-20 år och köper mig en fet Ferrari när jag är äldre.

Har typ allt jag behöver nu så kan lika gärna spara till en regnig dag.
En klocka för hundra lax lär vara fan så mycket mer värd om 10 år, så grattis.
Citera
2021-03-24, 14:39
Medlem
Citat:
Har senaste åren blivit besatt av sparande till den grad att det känns som ett beroende. Jag läser om sparande och pengar dagligen, allt från aktier, fonder, sparkonton, pensioner, bästa sparappar etc. har snart sparat ihop min andra miljon och har knappt några utgifter längre. Jag råsparar, lever fattigt och investerar allt i börsen. Det är mitt största intresse och jag får en kick av att handla rabatterade varor i butik och hitta på olika typer av sparknep. Som ni förstår är mitt liv inte det mest intressanta, men så är det. Någon mer som känner och tänker som jag? Kul att höra ifall någon annan är lika störd som jag

Smart; 5 fonder. 5 aktier. En mobiltelefon. That's all you need. Keep up the good work.
Citera
2021-03-24, 16:48
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:

Lev fattigt och dö rik - utan att nyttjat pengarna.

Låter det klokt? Pengar är till för att nyttjas, du tar inte med dom till nästa liv.
Citera
2021-03-24, 22:27
Medlem
asploevets avatar
Samla er inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl.
För där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

När ni förstår sista stycket så försvinner även ångesten kring ert sparande.
Citera
2021-03-25, 00:45
Medlem
Citat:

Det låter ju sunt men tänk bara på att om du har ett enda så här dominant intresse som så mycket av ditt liv kretsar runt kommer du må fruktansvärt dåligt när det utvecklas sämre.

Jag får en känsla av att du är ganska ung och kanske bara har varit med under börsens uppgång. Lika glad som du bli nu när din depå stiger i värde lika dåligt kommer du mån när det vänder och den sjunker i värde.

Är din aktiedepå då det enda du brinner och ditt liv kretsar runt kommer även ditt mående åka rakt ner i källaren tillsammans med börskurvorna.

Svårt att känna mening och motivation med livet om dom största kickarna du får nu är att få 15:- i rabatt på ett paket köttbullar när depån sjunkit med 5.634:- i värde under samma dag.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-03-25 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in